Lekka obrecz 26
Acidusss:
Zaproponuj zatem model fizyczny.
1. Nie muszę, znam wzór na ciało zjeżdzające z równi pochyłem z tarciem X. Nie wiem tylko co to ma wspólnego z oporami aero.
2. Opór toczenia _opon_ przy kilku kW* mocy ciągnących Cię na dół to pryszcz. Opory toczenia wynikłe z korzeni, przeszkód poprzecznych, uskoków bardziej by mnie martwiły tbh. Co to ma do oporów aero przy 36/h?
Opory powietrza nie zależą od kierunku działania grawitacji oraz powierzchni po której jedziesz. Chociaż prawda - jadąc po trudnym terenie przy 36/h gros energii idzie na pokonanie przeszkód oraz opory aero.
Dalej nie idzie to w rozpędzanie kół.
Swoją drogą - to wykaż gdzie na wiki jest błąd. jest tam sporo formuł i mądrych wzorów, a Ty jako boss od fizyki bez problemu znajdziesz w nich nieścisłości.
Spaced: wybacz, z całym szacunkiem, ale ludzkie doświadczenia nie są dobrą metodologią. Mogę Ci przedstawic pęczki ludzi którzy doświadczali róznych rzeczy - od rozmów ze świętymi przez ufo do potęgi Feng-Shui.
Jeżeli moje założenia są błędne, to twoja działka, aby je skorygowac, chętnie mój model poprawię.
Opory powietrza nie zależą od rodzaju opony. Zresztą nie wiem co chcesz udowodnic? Że opory masy rotowanej zalezą od ciśnienia w oponie? Przyznam dośc rewolucyjne podejście.
*cyferka z dupy, nie chce mi się liczyc
Zaproponuj zatem model fizyczny.
1. Nie muszę, znam wzór na ciało zjeżdzające z równi pochyłem z tarciem X. Nie wiem tylko co to ma wspólnego z oporami aero.
2. Opór toczenia _opon_ przy kilku kW* mocy ciągnących Cię na dół to pryszcz. Opory toczenia wynikłe z korzeni, przeszkód poprzecznych, uskoków bardziej by mnie martwiły tbh. Co to ma do oporów aero przy 36/h?
Opory powietrza nie zależą od kierunku działania grawitacji oraz powierzchni po której jedziesz. Chociaż prawda - jadąc po trudnym terenie przy 36/h gros energii idzie na pokonanie przeszkód oraz opory aero.
Dalej nie idzie to w rozpędzanie kół.
Swoją drogą - to wykaż gdzie na wiki jest błąd. jest tam sporo formuł i mądrych wzorów, a Ty jako boss od fizyki bez problemu znajdziesz w nich nieścisłości.
Spaced: wybacz, z całym szacunkiem, ale ludzkie doświadczenia nie są dobrą metodologią. Mogę Ci przedstawic pęczki ludzi którzy doświadczali róznych rzeczy - od rozmów ze świętymi przez ufo do potęgi Feng-Shui.
Jeżeli moje założenia są błędne, to twoja działka, aby je skorygowac, chętnie mój model poprawię.
Opory powietrza nie zależą od rodzaju opony. Zresztą nie wiem co chcesz udowodnic? Że opory masy rotowanej zalezą od ciśnienia w oponie? Przyznam dośc rewolucyjne podejście.
*cyferka z dupy, nie chce mi się liczyc
Blog: www.uzurpator.com.pl | Zębatki: www.trybo.pl
oczywiscie ze zdejmujac z 10 czesci po sto gram roznica jest znacząca - jednak zalozyciel tematu mowi tylko o przednim kole, a nie o dalszych poczynaniach odchudzających (no chyba ze nie doczytalem).Spaced pisze:tobo moze nie odczujesz tej masy ale to mamy odchudzac rower tylko kiedy kupujemy 10 czesci na raz, a jedna po drugiej to juz nie ma sensu? Moze efektu z pierwsa nie poczujesz ale wraz z kolejnymi zmianami na pewno.
sam systematycznie w ciagu roku zszedlem z wagi calkowitej roweru 17 kilo do 11,5, oczywiscie zmiany byly radykalne wlacznie z typem roweru i przeznaczeniem wszystkich czesci.
jestes pewien ze łysa opona slick szosowa 1 cal a opona dh 2,5 z klockowatym bieznikiem - to dla oporow powietrza nie ma znaczenia?uzurpator pisze:Opory powietrza nie zależą od rodzaju opony. Zresztą nie wiem co chcesz udowodnic? Że opory masy rotowanej zalezą od ciśnienia w oponie? Przyznam dośc rewolucyjne podejście.
tobo ale chyba nie musi nam zdradzac swoich planów na najblizsze 2 lata zeby sie pytac o lekkie koło
Odchudzi sie reszte z czasem.
A nie opór masy rotowanej zalezy od cisnienia tylko opór toczenia. Sugerujesz, ze opona nabita na 1 i 5 bar toczy sie tak samo? Stary ty zyjesz w innym wymiarze. Serio.
Pomijam fakt., ze problemem z ciezka masa rotujaca jest to, ze wpływa ona własnie w wiekszym stopniu niz nie rotujaca masa wlasnie na wazne kwestie w dh jak mozliwosc podrzucania bika czy szybkosc reakcji w zakretach.

Człowieku mysl troche. Wiesz dobrze, ze chodzi tutaj o % całkowitych oporów jakim jest opór powietrza. Opór powietrza staje sie mniej wazny kiedy opory toczenia sa znacznie wieksze to chyba dość prosta matematyka. W podstawówce uczyli.Opory powietrza nie zależą od rodzaju opony. Zresztą nie wiem co chcesz udowodnic? Że opory masy rotowanej zalezą od ciśnienia w oponie? Przyznam dośc rewolucyjne podejście.
A nie opór masy rotowanej zalezy od cisnienia tylko opór toczenia. Sugerujesz, ze opona nabita na 1 i 5 bar toczy sie tak samo? Stary ty zyjesz w innym wymiarze. Serio.
Pomijam fakt., ze problemem z ciezka masa rotujaca jest to, ze wpływa ona własnie w wiekszym stopniu niz nie rotujaca masa wlasnie na wazne kwestie w dh jak mozliwosc podrzucania bika czy szybkosc reakcji w zakretach.
Rodzer pomijajac tematy fizyczne i te raczej "metafizyczne"
to jednak nie zawsze jest tak jak mowisz.. lzejsze kola moze sie i lepiej prowadza ale jak zalezy ci na komforcie to dodatkowe 1,5kg na oponie 200g na detce i 500g na obreczy sprawia ze jedzie sie jak amerykanski krazownik szos..
moze i wolniej i mniej skretnie ale za to jak to polyka krawezniki na miescie 



w jakim sensie? akurat na taki dodatek komfortu to wplywa cisnienie w oponie, jej szerokosc a jeszcze bardziej wysokosc.viejo pisze:ale jak zalezy ci na komforcie to dodatkowe 1,5kg na oponie 200g na detce i 500g na obreczy sprawia ze jedzie sie jak amerykanski krazownik szos.. moze i wolniej i mniej skretnie ale za to jak to polyka krawezniki na miescie
czy przyjemnosc z jazdy polega na celowaniu w krawezniki?
Kombinujecie z fizyką jak łyse konie pod górę...
"opory powietrza to 90% oporów działających na rower - np na oponach szosowych. Opony do DH mają powiedzmy 20% większe opory niż szosówki, a więc z tych 90% powietrza, robi się już dużo mniej. Dodaj do tego wyboje - może się uda zejść do 50%.
Nie mówię że 200g na kole względem masy roweru robi wielką różnicę - ale dla nóg, tak. Jeśli Ty nic nie czujesz, to przykro mi - choć może to dlatego że jeździsz na fullu i tylne zawieszenie pochlania dużo energii - wtedy faktycznie te 200g nie robi (choć 1kg już tak), na HT czuć wszystko. I pamiętaj że są ludzie bardziej i mniej wyczuleni na takie rzeczy, jak sprawność napędu. Mi na przykład robi ogromną różnicę, czy łańcuch jest już brudny czy świerzo nasmarowany - ale to pewnie tylko zboczenie rowerowe...
"opory powietrza to 90% oporów działających na rower - np na oponach szosowych. Opony do DH mają powiedzmy 20% większe opory niż szosówki, a więc z tych 90% powietrza, robi się już dużo mniej. Dodaj do tego wyboje - może się uda zejść do 50%.
Nie mówię że 200g na kole względem masy roweru robi wielką różnicę - ale dla nóg, tak. Jeśli Ty nic nie czujesz, to przykro mi - choć może to dlatego że jeździsz na fullu i tylne zawieszenie pochlania dużo energii - wtedy faktycznie te 200g nie robi (choć 1kg już tak), na HT czuć wszystko. I pamiętaj że są ludzie bardziej i mniej wyczuleni na takie rzeczy, jak sprawność napędu. Mi na przykład robi ogromną różnicę, czy łańcuch jest już brudny czy świerzo nasmarowany - ale to pewnie tylko zboczenie rowerowe...
http://brooce.pinkbike.com
....
Wszedłem w temat, juz myślałem że po tylu postach wiadomo już co i jak w sprawie obręczy, ale widzę że pomyliłem fora :]
Idę na forum fizyczne, tam pewnie będą wiedzieć lepiej.
A serio. Skończcie pierdzielić o oporach ( ja dodam tylko, zgodnie z prawem Ohma "Powyżej kolan opór maleje, a napięcie rośnie"
)Nie lepiej podyskutować o najbardziej opłacalnych obręczach i od dobrym współczynniku wytrzymałość/masa w określonych granicach cenowych, powiedzmy do 100, 150, 200zł
Wszedłem w temat, juz myślałem że po tylu postach wiadomo już co i jak w sprawie obręczy, ale widzę że pomyliłem fora :]
Idę na forum fizyczne, tam pewnie będą wiedzieć lepiej.
A serio. Skończcie pierdzielić o oporach ( ja dodam tylko, zgodnie z prawem Ohma "Powyżej kolan opór maleje, a napięcie rośnie"

Acidusssza przerposzeniem ch... się dowiem. A przedstawianie czysto teoretycznych obliczeń i liczb ma taki sens jak uczenie się PI na pamięć do n-tej liczby po przecinku. Można ale po co.
Wolałbym już przeczytać czy nowe mtxy (33 jako zastępstwo s-type) są rzeczywiście kiepskie czy nie albo gdzie są teraz jakieś ciekawe ceny na dane modele.
Wolałbym też jakby pary ludzi wymieniło jakie obręcze są wg mnich najlepsze do dh w wymienionych przedziałach cenowych niż marnowali kb na serwerze
Wolałbym już przeczytać czy nowe mtxy (33 jako zastępstwo s-type) są rzeczywiście kiepskie czy nie albo gdzie są teraz jakieś ciekawe ceny na dane modele.
Wolałbym też jakby pary ludzi wymieniło jakie obręcze są wg mnich najlepsze do dh w wymienionych przedziałach cenowych niż marnowali kb na serwerze
Wybacz ale postów z odpowiedziami na Twoje pytania było już mnóstwo. W różnych tematach. Szukanie nie boli.
A czasem warto dowiedzieć się czegoś więcej, choć by po to,żeby nie zakładać kolejnego tematu z serii mam 100 zł jaka obręcz ? Samemu też można podjąć decyzję jak się wie trochę więcej niż dobra/zła.
Ba, nawet można podjąć decyzję pozornie złą, która się świetnie sprawdzi. No ale to wymaga zrozumienia istoty tematu.
A czasem warto dowiedzieć się czegoś więcej, choć by po to,żeby nie zakładać kolejnego tematu z serii mam 100 zł jaka obręcz ? Samemu też można podjąć decyzję jak się wie trochę więcej niż dobra/zła.
Ba, nawet można podjąć decyzję pozornie złą, która się świetnie sprawdzi. No ale to wymaga zrozumienia istoty tematu.
To przynajmniej sobie podyskutowalismy kulturalnie
, choc nie widze dalszego sensu ciagniecia tego tutaj bo bez dokladnych wyliczen lub doswiadczen nie dojdziemy do niczego i kazdy bedzie stal przy swoim.
Ze wszystkich wypowiedzi (takze kolegi uzurpatora
)wynika jednak, ze wplyw ciezaru kol na jazde jest i temu sie nie da zaprzeczyc. Pozostaje jedynie okreslic czy jest to wplyw duzy, znaczacy czy tez pomijalny 
Ja tylko dodam od siebie, ze kiedys zlozylem baardzo ciezkie kola na takich w cholere szerokich dartmoorach bo chcialem cos niezniszczalnego i tanio. Oczywiscie ciezar odczulem a obrecze pokrzywilem. Teraz mam lekkie kola na dp20 i piastach xt oraz ns i sie trzymaja dobrze, a rower prowadzi sie lepiej.

Ze wszystkich wypowiedzi (takze kolegi uzurpatora


Ja tylko dodam od siebie, ze kiedys zlozylem baardzo ciezkie kola na takich w cholere szerokich dartmoorach bo chcialem cos niezniszczalnego i tanio. Oczywiscie ciezar odczulem a obrecze pokrzywilem. Teraz mam lekkie kola na dp20 i piastach xt oraz ns i sie trzymaja dobrze, a rower prowadzi sie lepiej.
Acidusss Spaced viejo uzurpator - trzeba Was wszystkich wysłać na forum magazynu Science Magazine! Kiedyś też "byłem dobry" z fizyki, ale już mam przez Was mętlik w głowie;-)
Niektórzy zburzyli teorie istniejce od lat, inni dodali pare bonusów - ogolnie chciałbym się zapytać autora tematu "co sdzisz o tych informacjach przy wyborze obręczy, czy zdecydowałęś się już na jakś?" :P
P.S.1. - Zrobiliście mi wodę z mózgu...
P.S.2. - Sugerowałbym zastanowić się nad obręczami DT SWISS E540. Mam ciężki zadek, a obręcz nic sie nie dzieje... Oczywiście z założenia sa słabsze od EX729, ale sa tez sporo lzejsze. Jezdziłem już na wielu obręczach, i do wielu nie mam zastrzezen, ale E540 moge smiało polecić zwg. na wagę:-)
Niektórzy zburzyli teorie istniejce od lat, inni dodali pare bonusów - ogolnie chciałbym się zapytać autora tematu "co sdzisz o tych informacjach przy wyborze obręczy, czy zdecydowałęś się już na jakś?" :P
P.S.1. - Zrobiliście mi wodę z mózgu...
P.S.2. - Sugerowałbym zastanowić się nad obręczami DT SWISS E540. Mam ciężki zadek, a obręcz nic sie nie dzieje... Oczywiście z założenia sa słabsze od EX729, ale sa tez sporo lzejsze. Jezdziłem już na wielu obręczach, i do wielu nie mam zastrzezen, ale E540 moge smiało polecić zwg. na wagę:-)
tobo:
troszeczkę się zapędziłem
Opory aero zależą od szerokości opony - nieznacznie co prawda, ale zależą (aczkolwiek bawi mnie rozpatrywanie szosowców różnic oporó aero opon 622x22 od 622x23). Nie zależy natomiast od ciśnienia w danej oponie, gdyż opona _generalnie_ utrzymuje swój kształt.
Spaced:
Będzie teraz grubo, mam nadzieję, że się nie pogubię.
Przy 36/h 83% oporu na płaskim, na slikach zależy od aero. To oznacza, że 17% oporu pochodzi z całego roweru - tzn łożyska, łańcuch i opory toczenia. Ustalmy, roboczo, że całe te 17% jest z opon.
Jeżeli zmiana opon na klocki spowoduje, że ten procent zmieni się dramatycznie, to jadąc po płaskim osiągniemy dramatycznie niższą prędkość. Z empirii wiem, że tam gdzie na slikach ciągnę ~34/h na klockach dam gdzieś ~30/h. (czas TT15 na slikach ma 28 minut, TT15 na klockach 2.1" mam circa 33 minuty).
Pobawmy się zatem modelem:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Moc - 300W, rower unsuspended MTB, defaultowy rider
opony 1.75" klocek -> Współczynnik tarcia opon: 0.00460, prędkość 32/h
opony HP slick -> 0.00330, 35/h
Ergo: opony mają duży wpływ na efektywną prędkośc, ale nie aż tak dramatyczny jak postulujesz, są circa 30% większe w przypadku opon z przykładu, dajmy na to 100% większe dla opon 2.5".
Ergo2: kamulce i inne przeszkody terenowe w wersji HC mają największy wpływ ale...
Jadąc z góry, wg tego modelu z 20%, nasz rower na oponach off-road zapodaje 81/h. Jeżeli chcemy jechac wolniej, reszta idzie w hamulec (obviously).
Ergo - opory toczenia są w przypadku jazdy z góry trzecie kolejce za hamulcem i aerodynamiką. Co więcej - rozpędzenie koła (tej strasznej masy rotowanej) jest jeszcze bardziej marginalnym problemem. Jeżeli chodzi o sam teren, to lokalnie jakiś rock garden stanowi spory opór toczenia, ale nie aż taki aby wyrzucic hampel i aerodynamikę (gdyby było inaczej, nagła zmiana oporów wywaliłaby Cię z siodła)
Co do ciśnienia w oponach - sam sprawdź jak bardzo zmiana ciśnienia wpływa na jazdę. Jakoś wątpię, aby 1 bar w oponach zwalniał nas z korzystania z hamulca.
Mój wniosek: wpływ masy jako takiej jest i masa akurat w kołach nie różni się specjalnie od masy gdzie indziej.
BTW - chętnie posiłkowałbym się danymi nt oporów toczenia opon, ale poza testem Greenspeeda (gdzie klockowe opony stanowią
----
Yasiuu: Na logikę. Masz X kasy. W cenie X obręcze lżejsze są mniej wytrzymałe od obręczy cięższych. W cenie X markowego producenta zykle są dostępne obręcze za cenę X*0.50 producenta niemarkowego o podobnych właściwościach. Chcesz markową, kupujesz markową, chcesz po prostu obręcz, kupujesz niemarkową.
troszeczkę się zapędziłem

Opory aero zależą od szerokości opony - nieznacznie co prawda, ale zależą (aczkolwiek bawi mnie rozpatrywanie szosowców różnic oporó aero opon 622x22 od 622x23). Nie zależy natomiast od ciśnienia w danej oponie, gdyż opona _generalnie_ utrzymuje swój kształt.
Spaced:
Będzie teraz grubo, mam nadzieję, że się nie pogubię.
Przy 36/h 83% oporu na płaskim, na slikach zależy od aero. To oznacza, że 17% oporu pochodzi z całego roweru - tzn łożyska, łańcuch i opory toczenia. Ustalmy, roboczo, że całe te 17% jest z opon.
Jeżeli zmiana opon na klocki spowoduje, że ten procent zmieni się dramatycznie, to jadąc po płaskim osiągniemy dramatycznie niższą prędkość. Z empirii wiem, że tam gdzie na slikach ciągnę ~34/h na klockach dam gdzieś ~30/h. (czas TT15 na slikach ma 28 minut, TT15 na klockach 2.1" mam circa 33 minuty).
Pobawmy się zatem modelem:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Moc - 300W, rower unsuspended MTB, defaultowy rider
opony 1.75" klocek -> Współczynnik tarcia opon: 0.00460, prędkość 32/h
opony HP slick -> 0.00330, 35/h
Ergo: opony mają duży wpływ na efektywną prędkośc, ale nie aż tak dramatyczny jak postulujesz, są circa 30% większe w przypadku opon z przykładu, dajmy na to 100% większe dla opon 2.5".
Ergo2: kamulce i inne przeszkody terenowe w wersji HC mają największy wpływ ale...
Jadąc z góry, wg tego modelu z 20%, nasz rower na oponach off-road zapodaje 81/h. Jeżeli chcemy jechac wolniej, reszta idzie w hamulec (obviously).
Ergo - opory toczenia są w przypadku jazdy z góry trzecie kolejce za hamulcem i aerodynamiką. Co więcej - rozpędzenie koła (tej strasznej masy rotowanej) jest jeszcze bardziej marginalnym problemem. Jeżeli chodzi o sam teren, to lokalnie jakiś rock garden stanowi spory opór toczenia, ale nie aż taki aby wyrzucic hampel i aerodynamikę (gdyby było inaczej, nagła zmiana oporów wywaliłaby Cię z siodła)
Co do ciśnienia w oponach - sam sprawdź jak bardzo zmiana ciśnienia wpływa na jazdę. Jakoś wątpię, aby 1 bar w oponach zwalniał nas z korzystania z hamulca.
Mój wniosek: wpływ masy jako takiej jest i masa akurat w kołach nie różni się specjalnie od masy gdzie indziej.
BTW - chętnie posiłkowałbym się danymi nt oporów toczenia opon, ale poza testem Greenspeeda (gdzie klockowe opony stanowią
----
Yasiuu: Na logikę. Masz X kasy. W cenie X obręcze lżejsze są mniej wytrzymałe od obręczy cięższych. W cenie X markowego producenta zykle są dostępne obręcze za cenę X*0.50 producenta niemarkowego o podobnych właściwościach. Chcesz markową, kupujesz markową, chcesz po prostu obręcz, kupujesz niemarkową.
Blog: www.uzurpator.com.pl | Zębatki: www.trybo.pl
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości