RODZAJE ZAWIESZENIA by motomysz
RODZAJE ZAWIESZENIA by motomysz
Witam wszystkich,
Często i gęsto jak czytam forum i wypowiedzi niktórych z was natykam sie na duze błedy w kwestii nazywania rodzajów zawieszenia w bikach. Postaram sie tutaj opisac rodzaje zawieszenia, choć jest ich tyle ze moze to być kłopot ;)
=============================================
( 1 ) - JEDNOZAWIAS, zawieszenie JEDNOZAWIASOWE
"to jest genialne w swojej prostocie"
Zawieszenie jak sama nazwa wskazuje oparte na jednym "zawiasie". Najbardziej popularne, proste jak konstrukcja cepa. Wachacz połączony z przednia częścią ramy w tylko 1 punkcie, poza mocowaniem dampera.
Zawieszenie ma tyle samo plusów co minusów.
W takim rodzaju zawieszenia jeden zawias i jedna oś przyjmują całe obciązenia boczne wywierane na rame. Innymi słowy - strasznie dostają po dupie. Takie zawieszenie jest mniej sztywne od innych konstrukcji.
Sama konstrukcja zawieszenia nie eliminuje wpływu pedałowania na prace zawieszenia przez co rower potrafi bujać przy pedałowaniu. Takie zawieszenia potrafi także "kopnąć" czyli gwałtownie obrucić pedała do tyłu. W tym zawieszniu sedno jego pracy lezy w damperze i "przełożeniu". Dlatego jednozawiasy z wysokiej półki mają najwyższej klasy dampery.
Przykłady:
Orange 223
DC Akita
Dangerous Mike FR
SC Bullit
Fotki:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=708115
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=614761
( 2 ) CZTEROZWIAS
Najczęściej mylony z wielozawiasem ale o tym poźniej. Charakterystyczną cechą czterozawiasowych zawieszeń jest tzw. ogniwo Horst'a (Horst Link). Jest to patent pana Horst'a Leitner'a. Który wymyślił sobie ze taki e zawieszenie będzie miało bardzo odbre własciwośći trakcyjne. Nie będzie sie uginało pod wpływem pedałowania oraz, że ogólnie będzie zajebiście czułe a koło będzie sie poruszac pionowo do góry. Wiec to to takiego to ogniwo Horsta ?? Otóż jest to zawias umieszczony przed osią tylnego koła na dolnej rurce wachacza.
Na fotach wygląda to tak:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=433534
Jest to opatentowane przez firme SPECIALIZED. Takie zawieszenie jest sztywne bocznie, ale ponieważ samo ogniowo nie moze być "duże" jest narazone na duze siły i może sie popsuć.
Przykłady:
Specialized Big Hit
Norco Team DH
Intense M1
Zdjęcia:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=717025
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=683991
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=669811
( 3 ) WIELOZAWIAS
I to jest własnie konstrukcja najczęsciej mylona z czterozawiasem. Wielozawias to poporstu wielopunktowe zawieszenie ale bez ogniwa HORST'a, czwarte ogniwo ma NAD OSIĄ suportu. Działa gorzej, ale jest jeszcze sztywniejesze.
Przykłady:
Kona Stinky
Zdjęcia:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=712849
( 4 ) Konstrukcje specjalne.
I ile tradycjnych zawieszeń jest kilka, to konstrukcji specjalnych jest wpizdu i jeszcze troche + dziesiąć.
Przybliże tylko kilka z nich.
VPP - Virtual Pivot Point - Wirtualny punkt obrotu. Zawieszenie opatentowane przez SANTA CRUZ BICYCLES
To zawieszenie jest doipero turbo pokichane. Działa zajebiście. Jest sztywne. Praktycznie pedałowanie nie ma na nie wpływu. Działa podczas hamowania. Musiałem szukac dokładniejszych informacji na jego temat. Genelranie zawieszenie z VPP ma poruszać się po kształcie odwróconej litery S .. najpierw do tyłu .. potem do góry i do przodu i znów do tył... Pomaga w tym specjalny łacznik któy znajduje sie za suportem. Ponieważ we wstepnej fazie zawieszenie sie odsuwa do tyłu, gdy trafiamy na jakis kant, nasz rower nie zwalnia.
Przykłady:
Santa Cruz V10
Karpiel Disco Volante
Fotki:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=688048
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=641308
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=494635
MAESTRO:
Nowy patent Gianta, szerzej tutaj:
http://www.giantbicycles.com/pl/050.000 ... 00.025.asp
S-WORKS
Podobno inteligentne zawieszenie speca. Nie ugina sie na asfalcie czy podjazdach a ugina sie na nierównościach. Jak oni to zrobili ani jak to działa to ja nie mam pojecia.
Fotka:
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/200 ... rbon_l.jpg
I jeszcze na koniec kolejne patenty specjalne czyli tzw. Przeniesienie napędu.
Wieli kosmos np w rowerach NICOLAI
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=431657
===========================================
Z założenia chodziło mi o opisanie trzech podstawowych rodzajów zawieszeń aby nie było juz problemów z ich rozrurznianiem. Napisałem troszke wiece. Nie wykluczam ze popełniłem kilka błędów. Nikt nie jest nieomylny, a że temat studnia to pomylić sie mozna ;)
Pozdrawiam.
Jezeli ktos ma do donania kolejny rodzaj zawieszenia niech opisuje. Mam nadzieje ze ten temat pomógł kilku osobom :)
Często i gęsto jak czytam forum i wypowiedzi niktórych z was natykam sie na duze błedy w kwestii nazywania rodzajów zawieszenia w bikach. Postaram sie tutaj opisac rodzaje zawieszenia, choć jest ich tyle ze moze to być kłopot ;)
=============================================
( 1 ) - JEDNOZAWIAS, zawieszenie JEDNOZAWIASOWE
"to jest genialne w swojej prostocie"
Zawieszenie jak sama nazwa wskazuje oparte na jednym "zawiasie". Najbardziej popularne, proste jak konstrukcja cepa. Wachacz połączony z przednia częścią ramy w tylko 1 punkcie, poza mocowaniem dampera.
Zawieszenie ma tyle samo plusów co minusów.
W takim rodzaju zawieszenia jeden zawias i jedna oś przyjmują całe obciązenia boczne wywierane na rame. Innymi słowy - strasznie dostają po dupie. Takie zawieszenie jest mniej sztywne od innych konstrukcji.
Sama konstrukcja zawieszenia nie eliminuje wpływu pedałowania na prace zawieszenia przez co rower potrafi bujać przy pedałowaniu. Takie zawieszenia potrafi także "kopnąć" czyli gwałtownie obrucić pedała do tyłu. W tym zawieszniu sedno jego pracy lezy w damperze i "przełożeniu". Dlatego jednozawiasy z wysokiej półki mają najwyższej klasy dampery.
Przykłady:
Orange 223
DC Akita
Dangerous Mike FR
SC Bullit
Fotki:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=708115
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=614761
( 2 ) CZTEROZWIAS
Najczęściej mylony z wielozawiasem ale o tym poźniej. Charakterystyczną cechą czterozawiasowych zawieszeń jest tzw. ogniwo Horst'a (Horst Link). Jest to patent pana Horst'a Leitner'a. Który wymyślił sobie ze taki e zawieszenie będzie miało bardzo odbre własciwośći trakcyjne. Nie będzie sie uginało pod wpływem pedałowania oraz, że ogólnie będzie zajebiście czułe a koło będzie sie poruszac pionowo do góry. Wiec to to takiego to ogniwo Horsta ?? Otóż jest to zawias umieszczony przed osią tylnego koła na dolnej rurce wachacza.
Na fotach wygląda to tak:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=433534
Jest to opatentowane przez firme SPECIALIZED. Takie zawieszenie jest sztywne bocznie, ale ponieważ samo ogniowo nie moze być "duże" jest narazone na duze siły i może sie popsuć.
Przykłady:
Specialized Big Hit
Norco Team DH
Intense M1
Zdjęcia:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=717025
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=683991
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=669811
( 3 ) WIELOZAWIAS
I to jest własnie konstrukcja najczęsciej mylona z czterozawiasem. Wielozawias to poporstu wielopunktowe zawieszenie ale bez ogniwa HORST'a, czwarte ogniwo ma NAD OSIĄ suportu. Działa gorzej, ale jest jeszcze sztywniejesze.
Przykłady:
Kona Stinky
Zdjęcia:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=712849
( 4 ) Konstrukcje specjalne.
I ile tradycjnych zawieszeń jest kilka, to konstrukcji specjalnych jest wpizdu i jeszcze troche + dziesiąć.
Przybliże tylko kilka z nich.
VPP - Virtual Pivot Point - Wirtualny punkt obrotu. Zawieszenie opatentowane przez SANTA CRUZ BICYCLES
To zawieszenie jest doipero turbo pokichane. Działa zajebiście. Jest sztywne. Praktycznie pedałowanie nie ma na nie wpływu. Działa podczas hamowania. Musiałem szukac dokładniejszych informacji na jego temat. Genelranie zawieszenie z VPP ma poruszać się po kształcie odwróconej litery S .. najpierw do tyłu .. potem do góry i do przodu i znów do tył... Pomaga w tym specjalny łacznik któy znajduje sie za suportem. Ponieważ we wstepnej fazie zawieszenie sie odsuwa do tyłu, gdy trafiamy na jakis kant, nasz rower nie zwalnia.
Przykłady:
Santa Cruz V10
Karpiel Disco Volante
Fotki:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=688048
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=641308
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=494635
MAESTRO:
Nowy patent Gianta, szerzej tutaj:
http://www.giantbicycles.com/pl/050.000 ... 00.025.asp
S-WORKS
Podobno inteligentne zawieszenie speca. Nie ugina sie na asfalcie czy podjazdach a ugina sie na nierównościach. Jak oni to zrobili ani jak to działa to ja nie mam pojecia.
Fotka:
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/200 ... rbon_l.jpg
I jeszcze na koniec kolejne patenty specjalne czyli tzw. Przeniesienie napędu.
Wieli kosmos np w rowerach NICOLAI
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=431657
===========================================
Z założenia chodziło mi o opisanie trzech podstawowych rodzajów zawieszeń aby nie było juz problemów z ich rozrurznianiem. Napisałem troszke wiece. Nie wykluczam ze popełniłem kilka błędów. Nikt nie jest nieomylny, a że temat studnia to pomylić sie mozna ;)
Pozdrawiam.
Jezeli ktos ma do donania kolejny rodzaj zawieszenia niech opisuje. Mam nadzieje ze ten temat pomógł kilku osobom :)
Wreszcie :]
W sumie VPP i wszelkie modyfikacje w stylu fmp i maestro gianta (patrząc na foty wydaje mi się, że też vpp, tylko inna nazwa i małe zmiany) można zaliczyć do 4-zawiasów. Co prawda nie mają horsta, ale zasada działania jest podobna - mają jeszcze jeden punkt obrotu pomiędzy osią "główną", a hakami koła, tylko oś ta jest przesunięta pod suport.
Zawiecha speca, S-WORKS to zwykły 4-zawias, z tym, że zmieniono położenie dampera i zmieniono przełożenie. (tu nie jestem dokładnie pewien, gdyż nie widzę punktów obrotu na czarnych ramach)
KOSMOS w stylu nico to najzwyklejszy jednozawias z ew. punktami pośredniczącymi (foto pokazane przez motomyszę), z tym, że dołożono przekładnie łańcucha, by zniwelować zmiany odległości między suportem, a kołem, jednocześnie umożliwiając podniesienie osi obrotu wahacza.
Myślę, że to chyba tyle :]
W sumie VPP i wszelkie modyfikacje w stylu fmp i maestro gianta (patrząc na foty wydaje mi się, że też vpp, tylko inna nazwa i małe zmiany) można zaliczyć do 4-zawiasów. Co prawda nie mają horsta, ale zasada działania jest podobna - mają jeszcze jeden punkt obrotu pomiędzy osią "główną", a hakami koła, tylko oś ta jest przesunięta pod suport.
Zawiecha speca, S-WORKS to zwykły 4-zawias, z tym, że zmieniono położenie dampera i zmieniono przełożenie. (tu nie jestem dokładnie pewien, gdyż nie widzę punktów obrotu na czarnych ramach)
KOSMOS w stylu nico to najzwyklejszy jednozawias z ew. punktami pośredniczącymi (foto pokazane przez motomyszę), z tym, że dołożono przekładnie łańcucha, by zniwelować zmiany odległości między suportem, a kołem, jednocześnie umożliwiając podniesienie osi obrotu wahacza.
Myślę, że to chyba tyle :]
Jaca pisze:W sumie VPP i wszelkie modyfikacje w stylu fmp i maestro gianta (patrząc na foty wydaje mi się, że też vpp, tylko inna nazwa i małe zmiany) można zaliczyć do 4-zawiasów. Co prawda nie mają horsta, ale zasada działania jest podobna - mają jeszcze jeden punkt obrotu pomiędzy osią "główną", a hakami koła, tylko oś ta jest przesunięta pod suport.
Tutaj sie z Tobą nie zgodze.
4zawias to nazwa praktycznie "zastrzezona" dla zawieszeń z Horstem.
VPP ma z kolei sobie właściwy "łącznik" pomiedzy suportem a wachaczem.
Prosze włąsnie o nazywanie rzeczy po imieniu, bo za chwile idąc tym rozumowaniem ktoś stwierdzi ze v10 to czterozawias a Norco team DH ma VPP - co jest nieprawdą.
Jaca - w Twoim rozumowaniu jest tez kolejny błąd myślowy, "można zaliczyć do 4-zawiasów. Co prawda nie mają horsta, ale zasada działania jest podobna" - wiec Kona Stinky która jest ewidentnym wielozawiasem a nie czterozawiasem wg. Twojego rozumowania tez jest czterozawiasem ale z małymi modyfikacjami.
Co jest nieprawda oczywiscie.
Celem tego tematu było zlikwidowanie niedomówień i nazywanie rzeczy po imieniu :) sorki wiec :)
yyy S Works to nie jest system zawieszenia speca ! to tylko nazwa "elitarnych" ram/rowerow...
np. http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=713591 - gdzie on ma zawieszenie ?!
np. http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=713591 - gdzie on ma zawieszenie ?!
locky
Napisze jeszcze tylko jedno:
Generlanie chodziło o ukazanie pewnego podziału. Podziału głownego.
na
1) ZAWIESZENIA TRADYCYJNE
2) KONSTRUKCJE SPECJALNE
Taki podział ustanowił sie juz kilka dobrych lat temu. Wtedy postanowiono ze są 3 rodzaje zawieszeń tradycyjnych a reszta wynalazków to zawieszenia (konstrukcje) specjalne.
I jeszcze raz, bo naprawde zalezy mi na tych kilku WYZNACZNIKACH.
1) Jednozawias - jeden zawias i nic wiecej
2) Czterozwias - HORST LINK !
3) Wielozawias - 4 zawiasy ale BEZ HORSTA.
Przy innych knstrukcjach tez sa wyznaczniki jak np w VPP - cecha szczególna ta ten łącznik za suportem który pozwala na uzyskanie wirtualnego punktu obrotu oraz na przesuwanie sie koła DO TYŁU w początkowej fazie ugiecia.
Tak jak mówiłem temat studnia. Dodam jeszcze ze czesto wielozawiasy nazywa sie "czterozawiasami podpartymi" - podobno prawidłowo.
To co pisze opieram na tym co przeczytałem odbre kilka lat temu w pewnym piśmie rowerym. Nie wiem ile lat temu, ale był to okres kiedy dopiero zaczynały sie pojawiac rózne wynalazki, DH jeździło sie na sztywniakach a 80mm skoku "umieli ujeździć tylko najlepsi zjazdowcy".
Dlaczego prosze o nazywanie po imieniu ?? Bo jak mamy MASŁO i MARGARYNE to nie mówimy ze Margaryna to w zasadzie masło ale zamiast mleka uzywa sie tłuszczu roślinnego.
JACA - przez przypadek NIE traktuj tego jako wycieczki osobistej. Poprostu dopisuje kolejne mysli :)
Generlanie chodziło o ukazanie pewnego podziału. Podziału głownego.
na
1) ZAWIESZENIA TRADYCYJNE
2) KONSTRUKCJE SPECJALNE
Taki podział ustanowił sie juz kilka dobrych lat temu. Wtedy postanowiono ze są 3 rodzaje zawieszeń tradycyjnych a reszta wynalazków to zawieszenia (konstrukcje) specjalne.
I jeszcze raz, bo naprawde zalezy mi na tych kilku WYZNACZNIKACH.
1) Jednozawias - jeden zawias i nic wiecej
2) Czterozwias - HORST LINK !
3) Wielozawias - 4 zawiasy ale BEZ HORSTA.
Przy innych knstrukcjach tez sa wyznaczniki jak np w VPP - cecha szczególna ta ten łącznik za suportem który pozwala na uzyskanie wirtualnego punktu obrotu oraz na przesuwanie sie koła DO TYŁU w początkowej fazie ugiecia.
Tak jak mówiłem temat studnia. Dodam jeszcze ze czesto wielozawiasy nazywa sie "czterozawiasami podpartymi" - podobno prawidłowo.
To co pisze opieram na tym co przeczytałem odbre kilka lat temu w pewnym piśmie rowerym. Nie wiem ile lat temu, ale był to okres kiedy dopiero zaczynały sie pojawiac rózne wynalazki, DH jeździło sie na sztywniakach a 80mm skoku "umieli ujeździć tylko najlepsi zjazdowcy".
Dlaczego prosze o nazywanie po imieniu ?? Bo jak mamy MASŁO i MARGARYNE to nie mówimy ze Margaryna to w zasadzie masło ale zamiast mleka uzywa sie tłuszczu roślinnego.
JACA - przez przypadek NIE traktuj tego jako wycieczki osobistej. Poprostu dopisuje kolejne mysli :)
motomysz a zapomniałeś że w jednym zawiasie można wstawić taki damper z SPV??? to ejst majstersztyk :) w jednym zawiasie rozróżnia wpływ pedałowania na amortyzacje ale tym samym nie utwardza si ę na amortyzacji nierównej naiwerzchni :) Normalnie Podziw dla Pnaów z Manitou :) niczym hscv :P Mechaniczny komputer
http://www.pinkbike.com/photo/935615/
Tutaj jest też fajnie opisane (podział zawieszeń, konstrukcje)
http://free.of.pl/a/amory/zt/zt.php?ID=konstrukcje
http://free.of.pl/a/amory/zt/zt.php?ID=konstrukcje
http://storm5000.pinkbike.com/
A dla mnie Stinky jest jednozawiasem :P Dlaczego? Bo piaste mocujesz do pierwszego wachacza odchodzącego od suportu a pozostałe elementy maja zapewnic progresywne ugięcie i usztywnić tył. Ja to nazywam jednozawiasem z dodatkowymi punktami pośredniczącymi. Na logike patrząc na stinkyego widać że te "zawiasy" nie zmieniaja drogi koła w trakcie ugięcia jak np w Big Hit'cie. Tam piasta siedzi w drugim elemencie zawieszenia.
Pozdrawiam. Wkoncu jakis przydatny temat :)
Pozdrawiam. Wkoncu jakis przydatny temat :)
http://tablica.pl/oferta/rama-specialized-big-hit-fsr-1-rozmiar-m-stan-bdb-ID2AUgz.html#60bfe7734a;r:;s:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości