Strona 1 z 1

magnez w kolarstwie

: 13.08.2008 14:41:43
autor: pit240
Witam. W jakich częściach oprócz pedałów stosowany jest magnez? Prosił bym o podawanie także firm. Nie interesują mnie całe ramy z magnezu tylko komponenty (np mostek, elementy wachacza, korby czy cus takiego)
dzieki

: 13.08.2008 14:45:29
autor: wojtec
golenie dolne w amortyzatorach

: 13.08.2008 15:08:12
autor: pit240
ech no tak:/ zapomniałem o goleniach
cos jeszcze???

: 13.08.2008 15:50:05
autor: Roman_Maxx
Także EASTON robi mostki ze stopów magnezowych.
Pomądżę się trochę, magnez i jego stopy to świetny materiał ale łatwo się utlenia, więc są duże straty przy elementach odlewanych i trzeba go zabezpieczać przed erozją - utlenia się jak jest goły - dlatego odlewane komponenty się lakieruje lub pokrywa warstwą bezbarwnego silikonu.

: 13.08.2008 15:55:57
autor: ArthurGreen
Również robi się ramy z stopów magnezu.. Na razie nie ma zbyt wielu producentów, ale stop ten staje się coraz bardziej popularny od Ti.. Oczywiście z racji ceny..

Cytując za BA:

Magnez
Zawitał do grona materiałów rowerowych dzięki innowacyjnym pomysłom z tajwańskich laboratoriów Meridy. To właśnie Merida jako pierwsza wprowadziła do seryjnej produkcji ram ten materiał. Wysoko zaawansowane technologicznie metody wytwarzania ram Meridy owiane są tajemnicą. W teorii, ramy magnezowe mogą być wytrzymałe i jednocześnie bardzo lekkie.
Podstawową wadą magnezu jest gwałtowne utlenianie w warunkach atmosferycznych oraz skomplikowana i droga obróbka. Dzięki zastosowaniu nowatorskiego procesu elektrolizy, ramy magnezowe są doskonale zabezpieczone przed korozją. Ramy magnezowe mają dobre własności tłumiące - absorbując wibracje i wstrząsy zapewniają gładką i komfortową jazdę. Magnez umożliwia stosowanie do konstrukcji ram, rur o dużych przekrojach i grubszych ściankach w relacji do innych materiałów. Dlatego mogą z niego powstać ramy dużo sztywniejsze i lżejsze, niż ze stali czy aluminium. Ponadto niskie zmęczenie materiału czyni z ram magnezowych konstrukcje bardzo żywotne.

Btw: Przenoszę do odpowiedniego działu..

: 13.08.2008 19:05:53
autor: Roman_Maxx
Artur z całym szacunkiem ale Merida to tajwańska fabryka Spacialized, przywieziona w kontenerach i postawiona za pieniądze Speca. Zadaniem Meridy jest produkcja, nie technologia i innowacyjność - to wymyśla centralne biuro projektowe Speca w Stanach.

Co do stopów Magnezu to i owszem mają własności tłumiące, bo struktura odlewu magnezowego przypomina piankę - lecz ma to minus w postaci małej odporności na uderzenia. Kto miał Fox'a R40 to we co dzieje się z tym amorem po zderzeniu ze skałą.

: 13.08.2008 19:44:56
autor: pit240
jeśli mógł bym sie wtrącić to chciał bym przypomnieć w jakim celu założyłem ten temat 8)
przykłady poprosze :?: :mrgreen:

: 14.08.2008 10:13:54
autor: arek7777777
firma dob robi ramy i obręcze z magnezu możliwe ze jeszcze cos ale nie pamiętam

: 14.08.2008 22:31:02
autor: Adifek
Artur z całym szacunkiem ale Merida to tajwańska fabryka Spacialized, przywieziona w kontenerach i postawiona za pieniądze Speca. Zadaniem Meridy jest produkcja, nie technologia i innowacyjność - to wymyśla centralne biuro projektowe Speca w Stanach.
Tyle, że Arthur ma racje. Merida zasłynęła ze swoich magnezowych ram w topowych modelach.
Co do stopów Magnezu to i owszem mają własności tłumiące, bo struktura odlewu magnezowego przypomina piankę - lecz ma to minus w postaci małej odporności na uderzenia. Kto miał Fox'a R40 to we co dzieje się z tym amorem po zderzeniu ze skałą.
W ramach raczej się nie stosuje odlewów - owe Meridy były zwyczajnie spawane.

Nie jest jednak prawdą, że ramy magnezowe się szybko utleniają. Zapewniam was, ze zwykła stal bardziej się utlenia od stopów magnezu stosowanych w kolarstwie. Czysty magnez też raczej się nie utlenia zbyt szybko. To mit, bo ludzie ze szkoły pamiętają, że magnez się pali. Jednak taka rama nie stanie w płomieniach, nie bójcie się :)

Witam. W jakich częściach oprócz pedałów stosowany jest magnez?
Golenie dolne amortyzatorów, pedały, mostki, rzadziej kierownice, sztyce, zaciski na sztyce, ramy(merida juz ich nie robi, bo nikt ich nie kupował), niektóre części przerzutek, klamki hamulców, korby(raczej szosowe), obręcze i... hmm... Chyba z niczym innym z magnezu się nie spotkałem. Firm niestety nie pamiętam, bo część z tych rzeczy robią małe manufakturki. Większość z tych części jest jednak do XC lub na szosę.

Jednak generalnie magnez nadaje się najbardziej tam, gdzie jest najczęściej spotykany - jako poszycie śmigłowców i samolotów :D
. Kto miał Fox'a R40 to we co dzieje się z tym amorem po zderzeniu ze skałą.
Kość z jakiej zbudowana jest czaszka ma znacznie lepszy stosunek wytrzymałości do masy niż stal. A co się z nią dzieje po kontakcie ze skałą? Bez przesady ale jeśli wymagasz od jakiegoś materiału tego typu odporność, to amortyzator dla Ciebie ważyłby z 10kg (a i nie takie amory motocrossowe widziałem pogięte i połamane...)

: 14.08.2008 22:48:51
autor: Spaced
Kość z jakiej zbudowana jest czaszka ma znacznie lepszy stosunek wytrzymałości do masy niż stal. A co się z nią dzieje po kontakcie ze skałą? Bez przesady ale jeśli wymagasz od jakiegoś materiału tego typu odporność, to amortyzator dla Ciebie ważyłby z 10kg (a i nie takie amory motocrossowe widziałem pogięte i połamane...)
Ogolnie z reszta posta sie zgadzalem ale tugadasz jak potrzaskany. Co prawda w Foxie jest tez problem bardzo cienkich scianek i to go glownie zabija ale co by nie mowic amor ten wytrzymuje znacznie mniej gleb niz inne. Oczekiwac napieprzania o wszystko nikt nie oczekuje ale jednak downhill to sa gleby i sprzet MA wytrzymywac błędy. Jakby nie mial to czemu nie jezdzic na widelcu white 2.3kg 2 polce? Moze i troche niesztywny ale stare boxxy również, a ludzie daja rade. Porównaj sobie gleboodpornosc foxa z cienkimi sciankami i marzów np. 888 do 07 roku z grubymi. Jakos o przebitej sciance w marzu nie slyszalem jescze. Nie trzeba dawac 10kg masy, wystarczy czasem mniejsza srednica goleni i troche wiecej materialu(300-400g roznicy )

: 15.08.2008 16:09:01
autor: Adifek
Ogolnie z reszta posta sie zgadzalem ale tugadasz jak potrzaskany. Co prawda w Foxie jest tez problem bardzo cienkich scianek i to go glownie zabija ale co by nie mowic amor ten wytrzymuje znacznie mniej gleb niz inne. Oczekiwac napieprzania o wszystko nikt nie oczekuje ale jednak downhill to sa gleby i sprzet MA wytrzymywac błędy. Jakby nie mial to czemu nie jezdzic na widelcu white 2.3kg 2 polce? Moze i troche niesztywny ale stare boxxy również, a ludzie daja rade. Porównaj sobie gleboodpornosc foxa z cienkimi sciankami i marzów np. 888 do 07 roku z grubymi. Jakos o przebitej sciance w marzu nie slyszalem jescze. Nie trzeba dawac 10kg masy, wystarczy czasem mniejsza srednica goleni i troche wiecej materialu(300-400g roznicy )
Tak, sprzęt ma wytrzymywać gleby, ale odporność na skały to lekka przesada. Wytrzymałość wszystkiego to czysty mit i fikcja. Przy wyglądającej b. poważnie glebie można wyjść bez żadnej ryski na sprzęcie, a uderzając w sztywną przeszkodę pod odpowiednim kątem przy prędkości 15km/h możesz połamać monstera tak, że cięzko go będzie zidentyfikować.