tytan w DH
tytan w DH
czy tytan może w następnych latach zdominować DH? jest to materiał lekki, wytrzymały (6 razy bardziej od stali) jednak na dzisiejszy dzień drogi. Ale może jakoś technologia pójdzie do przodu i spawanie ram stanie się tańsze? Jak myślicie, czy można na to liczyć?
hmmm... ciezko powiedzieć. Jeśli żeczywiście w przyszłości cena tytanu (a nie spawania ram) spadnie, bo jak narazie jest to materiał dla bogatych (tak mi sie zdaje przynajmniej) to na pewno wyprze to stal czy alu. tytan jest piekielnie odporny na korozje, jak już mówiłeś lekki i wytrzymały więc można powiedziec że materiał marzenie. taki najwieszy minus jaki mi przychodzi do głowy to jest trudność w obróbce.. nie jestem jakimś specjalistą od metalu ale możliwa że ta wada utrudnie robienie bardziej skomplikowanych elementóe typu ramy. jak sie myle to mnie poprawcie
SIEMA MELON!
mysle ze tytan bedzie uzywany w wielu czesciach w postaci srub, czesci damperow i zawieszenia, hamulcow, bo jak mozna zauwazyc o tytanie mowia od 10 lat ze to material przyszlosci...a jak narazie coraz lepsze rowery robai z alu a nie z tytanu...no ale pozyjemy zobaczymy, jednak mysle ze predzej karbon znajdzie szersze zastosowanei w ramach niz tytan, ostatnio pokazano odlewane rowery do dh, calkiem mozliw ze przyszlosc pokaze nam inne technologie niz moglibysmy sie spodziewac
http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=20382844
Materiały typu scand czy tytan nie występują często na naszej planecie, i wydobycie go również nie jest tanie i wielkie. Jakies tam dziesiąte czy tam setne po przecinku. Nie chodzi o obrabianie czy też spawania tylko popyt na ten materiał najpierw rezerwują sobie lotnictwo i przemysł tego typu, także pozyskanie go do przemysłu rowerowego graniczy z kilkoma procentami całego wydobycia rocznego. Podaż mała popyt duży czyli wiadomo jak cena sie w tym kształtuje 

-
- Posty: 5216
- Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
jak ktos tam wyzej napisal ze ten material zadko wystepuje na naszej planecie jest bardziej potrzebny w lotnictwie.. co do carbono to mysle ze jest on za miekki i nadaje sie tylko do xc chociaz niedawno wyszlo gt carbonowe.. moze za jakis czas uda sie uzyskac taki material ram ktory bedzie wytrzymalosci stali a wadze lzejszy od carbonu czy innych stopow
.. czas pokaze xD
pozdrooo

pozdrooo
Michal4X Panie nie jestem ktoś tam troche szacunku
carbon nie jest miękki. carbon jest za sztywny dla tego pęka. Każdy materiał ma wady w postaci dyslokacji, nie jesteśmy w stanie wyprodukować idealnego materiału bez tz mikro pęknięć. I to, że jeden materiał jest lepszy od drugiego mimo, że skład jest taki sam to umiejętność produkcji panowania na dyslokacjami i krystalizacji ziaren podczas krzepnięcia. Carbon jest materiałem o bardzo dużym potencjale jednak właśnie brakuje nam umiejętności w produkcji. Liczy się prowadzenie włókna węglowego w rożnych kierunkach tak aby wzajemne obciążenia się znosiły. Z roku na rok coraz bardziej ulepsza się produkcję także materiał ma przyszłość. Jest dużo lepszych pierwiastków niż tytan patrząc na tablice mendelejewa można odnaleźć Franz który jest najbardziej metaliczny z pośród wszytkich jednak na ziemi go chyba brak (?)
Aha stal nie jest najbardziej wytrzymała tylko ma dużą granice plastyczności dlatego nie pęka jest łatwa w obróbce

Aha stal nie jest najbardziej wytrzymała tylko ma dużą granice plastyczności dlatego nie pęka jest łatwa w obróbce
Tytan... o tym, że to materiał przyszłości mówi się od dobrych 20 lat :P Jak na razie niewiele z tego wynika. Ma podobną wytrzymałość co stal, ale jest przy tym o 45% lżejszy. Spawanie itp. raczej nie stanowią problemu, za to mechaniczne formowanie już tak. Dobrze tłumi drgania(co bezpośrednio wynika ze stosunku wytrzymałość/masa). Występuje dość powszechnie w skorupie ziemskiej. Stosuje się g głównie właśnie w lotnictwie(jako części konstrukcyjne<szkielet>), w medycynie (sam mogę się pochwalić śrubką w kolanie
:D), no i oczywiście w produkcji barwników (jest ktoś kto nie słyszał o bieli tytanowej?). Ale tytan ma też wady... np. zużywa się. Każdy szosowiec Wam powie, że kasety tytanowe mają mniejszą trwałość od stalowych. Dlatego zazwyczaj tylko największe koronki robi się z tytanu. Podejrzewam, że właśnie dlatego rzadko z niego robi się rowery(wyobrażacie sobie zużyte gwinty w ramie? - porażka). No i jeszcze jedno - stal wam pęknie, zespawa Wam Zenek; aluminium Wam pęknie, zespawa Wam Mielec; włókno węglowe Wam pęknie, wiele firm Wam to naprawi, trochę łatki i żywicy... A tytan pęknie i co? Nie ma szans tego naprawić dla zwykłego człowieka.
tak na prawdę materiały przyszłości już istnieją. Stal fullerenowa, włókna węglowe, materiały powstałe z wielu różnych włókien i metali. Na razie ich produkcja jest bardzo mała, ale to sie zmieni...

tak na prawdę materiały przyszłości już istnieją. Stal fullerenowa, włókna węglowe, materiały powstałe z wielu różnych włókien i metali. Na razie ich produkcja jest bardzo mała, ale to sie zmieni...
Tez uważam że Tytan nie będzie materiałem przyszłości jeśli chodzi o rowery - jeśli miałoby tak być to już by było - myślę że zostanie tylko na poziomie śrub, tulejek i sprężyn w widelcach i damperach, tak jak ma to miejsce teraz.
Co do ram to są zdecydowanie za drogie i nic się przez lata nie zmieniło - z tego co mi wiadomo w Europie są tylko 3 dobre fabryki spawające tytan.
Tu macie np Sunna tytanowego, ale nie jest on robiony we Francji tylko na jakimś innym zadupiu.: http://www.sunn.pl/sunn/index.php?optio ... &Itemid=68
- cena ramy jedyne 5499 pln
Zdecydowanie bardziej przyszłościowe są włókna węglowe, co zresztą sami cały czas widzimy - ramy, kiery, korby, elementy przerzutek, manetek - będzie tego coraz więcej.
Co do ram to są zdecydowanie za drogie i nic się przez lata nie zmieniło - z tego co mi wiadomo w Europie są tylko 3 dobre fabryki spawające tytan.
Tu macie np Sunna tytanowego, ale nie jest on robiony we Francji tylko na jakimś innym zadupiu.: http://www.sunn.pl/sunn/index.php?optio ... &Itemid=68
- cena ramy jedyne 5499 pln
Zdecydowanie bardziej przyszłościowe są włókna węglowe, co zresztą sami cały czas widzimy - ramy, kiery, korby, elementy przerzutek, manetek - będzie tego coraz więcej.
http://img134.imageshack.us/img134/3203/1ffbb5e0ac.jpg
-
- Posty: 5817
- Rejestracja: 19.09.2007 11:55:19
- Lokalizacja: Kasina Wielka
- Kontakt:
Materiałem przyszłości jest Carbon, na pewno nie Tytan.. Dla mnie wszystko co uzyskiwane z zasobów naturalnych nie może być materiałem przyszłości..
Całkowite zasoby tytanu na Ziemi szacuje się na ponad 600 milionów ton, a przy aktualnym zapotrzebowaniu krajów Azjatyckich, nie jest to jakaś wielka liczba.. Zauważmy ile produkuje się samolotów na tamtejsze rynki (AirBus, Boeing), a w lotnictwie dość sporo zużywamy Tytanu...
Jeszcze ratunkiem jest import z księżyca (w dosłownym słowa znaczeniu), ponieważ w skałach przywiezionych przez misję Apollo 17, było aż 12% tytanu
Całkowite zasoby tytanu na Ziemi szacuje się na ponad 600 milionów ton, a przy aktualnym zapotrzebowaniu krajów Azjatyckich, nie jest to jakaś wielka liczba.. Zauważmy ile produkuje się samolotów na tamtejsze rynki (AirBus, Boeing), a w lotnictwie dość sporo zużywamy Tytanu...
Jeszcze ratunkiem jest import z księżyca (w dosłownym słowa znaczeniu), ponieważ w skałach przywiezionych przez misję Apollo 17, było aż 12% tytanu

http://BiotopRacing.com Problemy z hasłem? pisz - arthurgreen@wp.pl
http://bicyklon.pl - mój ulubiony sklep! - dystrybutor http://oneindustries.com/bike
http://bicyklon.pl - mój ulubiony sklep! - dystrybutor http://oneindustries.com/bike
Adifek tytan nie jest lzejszy od alu,wprost przeciwnie jest ciezszy..Tytan jest duzo wytrzymalszy od stali przez co rurki moga byc lepiej wycieniowane i stad sie beirze roznica w wadze.tytan nie tlumi wstrzasow,tytan jest kurewsko sztywny,do niektorych zastosowan nawet za sztywny,stad zebatki tytanowe szybciej sie zuzywaja-po prostu sie krusza.
no i na koniec-spawanie tytanu to najmniejszy problem,sek lezy w obroce do ktorej trzeba zastosowac specjalne narzedzia.
no i na koniec-spawanie tytanu to najmniejszy problem,sek lezy w obroce do ktorej trzeba zastosowac specjalne narzedzia.
Nie udzielam porad przez PW/nie skupuje sprzetu
piotrex umiesz czytać? Zacytuj część mojej wypowiedzi, w której napisałem, że tytan jest lżejszy od aluminium. Powodzenia.
Tytan bardzo dobrze tłumi drgania. Właśnie z tego słynęły słynne szosówki lat osiemdziesiątych. I spawanie tytanu jest sporym problemem - nie możesz tego zrobić 'ot tak'. Potrzeba specjalnej ochronnej atmosfery, bo inaczej tytan łatwo się utleni.
Tytan bardzo dobrze tłumi drgania. Właśnie z tego słynęły słynne szosówki lat osiemdziesiątych. I spawanie tytanu jest sporym problemem - nie możesz tego zrobić 'ot tak'. Potrzeba specjalnej ochronnej atmosfery, bo inaczej tytan łatwo się utleni.
Ja popieram ArthurGreen tytan jest cięższy od alu i od stali tak samo, czyżby się zapomniało o tytanowych sprężynach w damperach ?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tytan_(pierwiastek)
Looknijcie na "Związki chemiczne tytanu" i przeczytajcie o "Azotku tytanu" to mogło by znaleźć ewentualne zastosowanie ale o przyszłości nie ma co mówić bo gdyby było to dobre i niedrogie rozwiązanie to już dawno by było seryjnie produkowane. A do karbonu dalej mam mieszane uczucia...elementy karbonowe w DH tak ale nie np całe ramy...jest to materiał zbyt kruchy...
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tytan_(pierwiastek)
Looknijcie na "Związki chemiczne tytanu" i przeczytajcie o "Azotku tytanu" to mogło by znaleźć ewentualne zastosowanie ale o przyszłości nie ma co mówić bo gdyby było to dobre i niedrogie rozwiązanie to już dawno by było seryjnie produkowane. A do karbonu dalej mam mieszane uczucia...elementy karbonowe w DH tak ale nie np całe ramy...jest to materiał zbyt kruchy...
Be free...
Patrzenie do układu okresowego nic Ci nie da - tytan który używany jest w technice nie ma nic wspólnego z czystym pierwiastkiem - jest stopem tytanu przewaznie z glinem i wanadem i pewnie jeszcze z czymś - samego tytanu jest w tym stopie stosunkowo mało. - to czy gęstość jest mniejsza czy większa nie ma znaczenia - liczy się waga całego elementu a ta, ze względu na większą wytrzymałość, a więc i mniejszą ilość użytego materiału, jest mniejsza.
http://img134.imageshack.us/img134/3203/1ffbb5e0ac.jpg
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości