Strona 1 z 2
tytan w DH
: 15.08.2008 12:02:18
autor: nooz
czy tytan może w następnych latach zdominować DH? jest to materiał lekki, wytrzymały (6 razy bardziej od stali) jednak na dzisiejszy dzień drogi. Ale może jakoś technologia pójdzie do przodu i spawanie ram stanie się tańsze? Jak myślicie, czy można na to liczyć?
: 15.08.2008 12:48:29
autor: jeżykBDG
hmmm... ciezko powiedzieć. Jeśli żeczywiście w przyszłości cena tytanu (a nie spawania ram) spadnie, bo jak narazie jest to materiał dla bogatych (tak mi sie zdaje przynajmniej) to na pewno wyprze to stal czy alu. tytan jest piekielnie odporny na korozje, jak już mówiłeś lekki i wytrzymały więc można powiedziec że materiał marzenie. taki najwieszy minus jaki mi przychodzi do głowy to jest trudność w obróbce.. nie jestem jakimś specjalistą od metalu ale możliwa że ta wada utrudnie robienie bardziej skomplikowanych elementóe typu ramy. jak sie myle to mnie poprawcie
: 15.08.2008 12:54:34
autor: Steel2
Tytan nie jest niczym nowym, od wielu lat już jest wykorzystywany w MTB i jeśli nie buduje się z niego ram do DH to muszą być ku temu inne powody niż cena. Wątpię by się przyjął, choć powodów nie znam.
: 15.08.2008 12:58:18
autor: quilong
mysle ze tytan bedzie uzywany w wielu czesciach w postaci srub, czesci damperow i zawieszenia, hamulcow, bo jak mozna zauwazyc o tytanie mowia od 10 lat ze to material przyszlosci...a jak narazie coraz lepsze rowery robai z alu a nie z tytanu...no ale pozyjemy zobaczymy, jednak mysle ze predzej karbon znajdzie szersze zastosowanei w ramach niz tytan, ostatnio pokazano odlewane rowery do dh, calkiem mozliw ze przyszlosc pokaze nam inne technologie niz moglibysmy sie spodziewac
: 15.08.2008 13:53:17
autor: slazak
Materiały typu scand czy tytan nie występują często na naszej planecie, i wydobycie go również nie jest tanie i wielkie. Jakies tam dziesiąte czy tam setne po przecinku. Nie chodzi o obrabianie czy też spawania tylko popyt na ten materiał najpierw rezerwują sobie lotnictwo i przemysł tego typu, także pozyskanie go do przemysłu rowerowego graniczy z kilkoma procentami całego wydobycia rocznego. Podaż mała popyt duży czyli wiadomo jak cena sie w tym kształtuje

: 15.08.2008 15:46:49
autor: kar0l
A tytan przypadkiem nie jest cięższy od aluminium?
: 15.08.2008 16:00:47
autor: Las3k_91 Ldz
Jest. Ale jest też dużo mocniejszy...
: 15.08.2008 18:18:07
autor: quilong
oczywiscie do ram uzywa sie stopow tytanu aluminium i czegos tam jeszcze, sam tytan jest faktycznie ciezki
: 15.08.2008 18:59:24
autor: Michal4X
jak ktos tam wyzej napisal ze ten material zadko wystepuje na naszej planecie jest bardziej potrzebny w lotnictwie.. co do carbono to mysle ze jest on za miekki i nadaje sie tylko do xc chociaz niedawno wyszlo gt carbonowe.. moze za jakis czas uda sie uzyskac taki material ram ktory bedzie wytrzymalosci stali a wadze lzejszy od carbonu czy innych stopow

.. czas pokaze xD
pozdrooo
: 15.08.2008 19:40:48
autor: slazak
Michal4X Panie nie jestem ktoś tam troche szacunku

carbon nie jest miękki. carbon jest za sztywny dla tego pęka. Każdy materiał ma wady w postaci dyslokacji, nie jesteśmy w stanie wyprodukować idealnego materiału bez tz mikro pęknięć. I to, że jeden materiał jest lepszy od drugiego mimo, że skład jest taki sam to umiejętność produkcji panowania na dyslokacjami i krystalizacji ziaren podczas krzepnięcia. Carbon jest materiałem o bardzo dużym potencjale jednak właśnie brakuje nam umiejętności w produkcji. Liczy się prowadzenie włókna węglowego w rożnych kierunkach tak aby wzajemne obciążenia się znosiły. Z roku na rok coraz bardziej ulepsza się produkcję także materiał ma przyszłość. Jest dużo lepszych pierwiastków niż tytan patrząc na tablice mendelejewa można odnaleźć Franz który jest najbardziej metaliczny z pośród wszytkich jednak na ziemi go chyba brak (?)
Aha stal nie jest najbardziej wytrzymała tylko ma dużą granice plastyczności dlatego nie pęka jest łatwa w obróbce
: 15.08.2008 19:49:57
autor: Adifek
Tytan... o tym, że to materiał przyszłości mówi się od dobrych 20 lat :P Jak na razie niewiele z tego wynika. Ma podobną wytrzymałość co stal, ale jest przy tym o 45% lżejszy. Spawanie itp. raczej nie stanowią problemu, za to mechaniczne formowanie już tak. Dobrze tłumi drgania(co bezpośrednio wynika ze stosunku wytrzymałość/masa). Występuje dość powszechnie w skorupie ziemskiej. Stosuje się g głównie właśnie w lotnictwie(jako części konstrukcyjne<szkielet>), w medycynie (sam mogę się pochwalić śrubką w kolanie

:D), no i oczywiście w produkcji barwników (jest ktoś kto nie słyszał o bieli tytanowej?). Ale tytan ma też wady... np. zużywa się. Każdy szosowiec Wam powie, że kasety tytanowe mają mniejszą trwałość od stalowych. Dlatego zazwyczaj tylko największe koronki robi się z tytanu. Podejrzewam, że właśnie dlatego rzadko z niego robi się rowery(wyobrażacie sobie zużyte gwinty w ramie? - porażka). No i jeszcze jedno - stal wam pęknie, zespawa Wam Zenek; aluminium Wam pęknie, zespawa Wam Mielec; włókno węglowe Wam pęknie, wiele firm Wam to naprawi, trochę łatki i żywicy... A tytan pęknie i co? Nie ma szans tego naprawić dla zwykłego człowieka.
tak na prawdę materiały przyszłości już istnieją. Stal fullerenowa, włókna węglowe, materiały powstałe z wielu różnych włókien i metali. Na razie ich produkcja jest bardzo mała, ale to sie zmieni...
: 15.08.2008 20:12:38
autor: Chrabał
Tez uważam że Tytan nie będzie materiałem przyszłości jeśli chodzi o rowery - jeśli miałoby tak być to już by było - myślę że zostanie tylko na poziomie śrub, tulejek i sprężyn w widelcach i damperach, tak jak ma to miejsce teraz.
Co do ram to są zdecydowanie za drogie i nic się przez lata nie zmieniło - z tego co mi wiadomo w Europie są tylko 3 dobre fabryki spawające tytan.
Tu macie np Sunna tytanowego, ale nie jest on robiony we Francji tylko na jakimś innym zadupiu.:
http://www.sunn.pl/sunn/index.php?optio ... &Itemid=68
- cena ramy jedyne 5499 pln
Zdecydowanie bardziej przyszłościowe są włókna węglowe, co zresztą sami cały czas widzimy - ramy, kiery, korby, elementy przerzutek, manetek - będzie tego coraz więcej.
: 15.08.2008 21:19:59
autor: emhyr
gdzies na pb jest streetowka tytanowa cala, rama i widelec waza chyba ze 4 kg?
: 16.08.2008 05:49:04
autor: ArthurGreen
Materiałem przyszłości jest Carbon, na pewno nie Tytan.. Dla mnie wszystko co uzyskiwane z zasobów naturalnych nie może być materiałem przyszłości..
Całkowite zasoby tytanu na Ziemi szacuje się na ponad 600 milionów ton, a przy aktualnym zapotrzebowaniu krajów Azjatyckich, nie jest to jakaś wielka liczba.. Zauważmy ile produkuje się samolotów na tamtejsze rynki (AirBus, Boeing), a w lotnictwie dość sporo zużywamy Tytanu...
Jeszcze ratunkiem jest import z księżyca (w dosłownym słowa znaczeniu), ponieważ w skałach przywiezionych przez misję Apollo 17, było aż 12% tytanu

: 16.08.2008 08:09:39
autor: piotrex
Adifek tytan nie jest lzejszy od alu,wprost przeciwnie jest ciezszy..Tytan jest duzo wytrzymalszy od stali przez co rurki moga byc lepiej wycieniowane i stad sie beirze roznica w wadze.tytan nie tlumi wstrzasow,tytan jest kurewsko sztywny,do niektorych zastosowan nawet za sztywny,stad zebatki tytanowe szybciej sie zuzywaja-po prostu sie krusza.
no i na koniec-spawanie tytanu to najmniejszy problem,sek lezy w obroce do ktorej trzeba zastosowac specjalne narzedzia.
: 16.08.2008 22:20:55
autor: Adifek
piotrex umiesz czytać? Zacytuj część mojej wypowiedzi, w której napisałem, że tytan jest lżejszy od aluminium. Powodzenia.
Tytan bardzo dobrze tłumi drgania. Właśnie z tego słynęły słynne szosówki lat osiemdziesiątych. I spawanie tytanu jest sporym problemem - nie możesz tego zrobić 'ot tak'. Potrzeba specjalnej ochronnej atmosfery, bo inaczej tytan łatwo się utleni.
: 16.08.2008 22:23:47
autor: quilong
nie wiem jaka ochronna atmosfera...ale nie chodzi czasme o spawanei w ochronie argonu? tak spawac mozna nawet migomatem...ale szczeze to sie zabardzo na tym nie znam
: 16.08.2008 23:53:17
autor: mosbergus
Ja popieram
ArthurGreen tytan jest cięższy od alu i od stali tak samo, czyżby się zapomniało o tytanowych sprężynach w damperach ?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tytan_(pierwiastek)
Looknijcie na "Związki chemiczne tytanu" i przeczytajcie o "Azotku tytanu" to mogło by znaleźć ewentualne zastosowanie ale o przyszłości nie ma co mówić bo gdyby było to dobre i niedrogie rozwiązanie to już dawno by było seryjnie produkowane. A do karbonu dalej mam mieszane uczucia...elementy karbonowe w DH tak ale nie np całe ramy...jest to materiał zbyt kruchy...
: 17.08.2008 00:08:24
autor: Chrabał
Patrzenie do układu okresowego nic Ci nie da - tytan który używany jest w technice nie ma nic wspólnego z czystym pierwiastkiem - jest stopem tytanu przewaznie z glinem i wanadem i pewnie jeszcze z czymś - samego tytanu jest w tym stopie stosunkowo mało. - to czy gęstość jest mniejsza czy większa nie ma znaczenia - liczy się waga całego elementu a ta, ze względu na większą wytrzymałość, a więc i mniejszą ilość użytego materiału, jest mniejsza.