Azot w amortyzatorach powietrznych??

war23
Posty: 1151
Rejestracja: 01.12.2007 18:14:11
Lokalizacja: krk
Kontakt:

Azot w amortyzatorach powietrznych??

Post autor: war23 »

Witam,
Rozmawialiśmy z chlopakami co śmigaja w MX i zaproponowali mi zebym zamiast powietrza nabił azotu do dampera( negatywnej i pozytywnej komory) oraz do totema solo air tez, ponoc azot nie zmienia objetosci pod wplywem ciepla i amortyzatory nie traca na pracy i nie zmienia im sie praca? Bardzo mnie to zaciekawilo! Jak waszym zdaniem jest to dobry pomysł? Wiem ze w damperach stosuje sie azot. ale nabić do totema?

Pozdrawiam!
Karpiel i Duncon to moje zycie
wojtasu
Posty: 3540
Rejestracja: 16.04.2008 12:50:13
Lokalizacja: Tarnowskie Góry / Katowice
Kontakt:

Post autor: wojtasu »

No o takim pomysle pierwszy raz słysze.... moim zdaniem nie powinno sie nic dziać :wink:
Kumpel kiedyś opony azotem napompował i twierdził ze jakoś mu się inaczej jeżdzi.... :)

war23 napompuj i zdaj recenzje :D
Pudel
Posty: 101
Rejestracja: 26.04.2004 18:14:43
Kontakt:

Post autor: Pudel »

w powietrzu jest 70 % azotu:). kola w samochodach sie pompuje azotem zeby cisinienie sie nie zmienialo:) sam tak mam:) Spoko pomysl z tym totemem! pompuj smialo:)
mozartt
Posty: 867
Rejestracja: 21.04.2004 19:51:01
Lokalizacja: Lubliniec
Kontakt:

Post autor: mozartt »

No głównie chodzi o zwiększanie objętości powietrza wraz ze wzrostem tempetarury.
Jeżeli masz zamknięty cartridge i czujesz że praca się pogarsza wzraz ze wzrostem temperatury, to możesz nabić.
Osobiście uważam, że różnica nie jest duża i na polskich trasach nie odczujesz różnicy.
viejo
Posty: 314
Rejestracja: 22.10.2008 13:52:45
Lokalizacja: najpiekniejsze
Kontakt:

Post autor: viejo »

Biorac pod uwage, ze na co dzien masz tam 78% azotu to roznica jest niewielka.
czysty azot stosuje sie w MX glownie ze wzgledu na znacznie wyzsze temperatury pracy.
Zapobiega to zbytniemu pienieniu sie oleju i zmianie charakterystyki z temperatura. W rowerowych amortyzatorach raczej nie ma to sensu ze wgledu na mniejsze nagrzewanie sie niz w mx. W dh zjezdzasz kilka minut, a w mx jezdza kilka godzin.
W damperach masz znacznie mniejsza objetosc i inne warunki pracy, wiec dampery sie znacznie bardziej grzeja niz widelce i sa podatne na pienienie sie oleju. Dlatego niektore firmy stosuja azot.
Nie twierdze, ze roznicy nie bedzie ale raczej jej nie wyczujesz.

A co do zmiany objetosci to wystepuje zawsze i dla azotu jest tylko troche mniejsza niz dla powietrza. Mozna to sobie w przyblizeniu obliczyc z rownania stanu dla gazu doskonalego ;) pV=nRT dla zainteresowanych tematem hehe
Qcor
Posty: 1738
Rejestracja: 19.04.2004 14:32:25
Lokalizacja: Krakoov Vice
Kontakt:

Post autor: Qcor »

no i na wadze zyskujesz !
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=1075066
Aqqs
Posty: 138
Rejestracja: 11.03.2009 22:38:28
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Post autor: Aqqs »

Qcor chcesz na wadze? to może helem...
B1 team i 5th element
maro_donald
Posty: 374
Rejestracja: 29.04.2007 14:47:37
Lokalizacja: moje a w nim...
Kontakt:

Post autor: maro_donald »

Aqqs Nie, bo odlecisz :P
http://www.pinkbike.com/photo/6610569/
http://www.flickr.com/photos/marekufnal/
war23
Posty: 1151
Rejestracja: 01.12.2007 18:14:11
Lokalizacja: krk
Kontakt:

Post autor: war23 »

Aqqsmaro_donald hahaha xDD jutro jade napelnic i sie zobaczy jak to wyglada xd
Karpiel i Duncon to moje zycie
brooce
Posty: 1714
Rejestracja: 06.12.2007 20:08:11
Kontakt:

Post autor: brooce »

Apropos helu - co sądzicie o napełnieniu ram helem? W końcu powietrze znajdujące się w rurkach też waży... gdyby porządnie uszczelnić... Albo do opon bezdętkowych (dętki mogą przepuszczać)? :D
http://brooce.pinkbike.com
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

brooce więcej rower będzie ważył przez uszczelnienia ;) nie zyskasz tak na wadze
Aqqs
Posty: 138
Rejestracja: 11.03.2009 22:38:28
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Post autor: Aqqs »

MUSZEL ale do dętek... czemu nie??
powinno się dobrze jeździć...trzeba sprawdzić wykresy sciśliwości bo na pewno inne ciśnienie trzeba nabić :)
Gęstość Helu 0,1785 kg/m³
Gęstość Powietrza 1,2 kg/m³
B1 team i 5th element
viejo
Posty: 314
Rejestracja: 22.10.2008 13:52:45
Lokalizacja: najpiekniejsze
Kontakt:

Post autor: viejo »

Aqqs czemu inne cisnienie? Stale cisnienie i objetosc to tylko masa sie rozni. Zreszta taki jest cel.
Slyszalem o takich probach kiedys wsrod krosiarzy ale podobno hel bardzo szybko ucieka przez gume.
wojtasu
Posty: 3540
Rejestracja: 16.04.2008 12:50:13
Lokalizacja: Tarnowskie Góry / Katowice
Kontakt:

Post autor: wojtasu »

Hel szybciej ucieka przez gume dlatego , że ma mniejszą gęstość :)
Czego ludzie nie robią dla wagi... Ehh
brooce
Posty: 1714
Rejestracja: 06.12.2007 20:08:11
Kontakt:

Post autor: brooce »

Przez dętkę z pewnością będzie uciekać - ale UST Tubeless? :P
http://brooce.pinkbike.com
Aqqs
Posty: 138
Rejestracja: 11.03.2009 22:38:28
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Post autor: Aqqs »

Skąd ta pewność?
B1 team i 5th element
brooce
Posty: 1714
Rejestracja: 06.12.2007 20:08:11
Kontakt:

Post autor: brooce »

Skąd ta pewność?
No, w sumie - zależy jaka dętka... Z mojego fly-weighta powietrze uchodzi dość szybko, więc hel - jeszcze szybciej (widać po balonikach :P z powietrzem i helem)
http://brooce.pinkbike.com
viejo
Posty: 314
Rejestracja: 22.10.2008 13:52:45
Lokalizacja: najpiekniejsze
Kontakt:

Post autor: viejo »

wojtasu pisze:
Hel szybciej ucieka przez gume dlatego , że ma mniejszą gęstość Smile
Ja bym raczej powiedzial, ze to kwestia rozmiaru czasteczek helu, znacznie mniejsza od tlenu czy azotu.

Przez dętkę z pewnością będzie uciekać - ale UST Tubeless? :P
Opona ust a detka i opona to zadna roznica. Tu i tu te same materialy.
misiek123
Posty: 185
Rejestracja: 01.12.2008 19:30:08
Lokalizacja: Skarżysko-Kamienna
Kontakt:

Post autor: misiek123 »

Poza tym propos ramy to ona nie bez powodu ma dużo dziurek, nawierceń, zawsze woda dostanie się jakoś do środka, nawet wilgoć z powietrza może skroplić się :) i wtedy musi którędyś wylać się proste, bo inaczej byłyby niemiłe skutki , tak więc uszczelnianie nie jest dobrym pomysłem.
[S] Grimeca sys 12
[K] śrubka odpowietrzania z zacisku Grimeca
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość