Strona 1 z 2

Azot w amortyzatorach powietrznych??

: 14.06.2009 11:02:53
autor: war23
Witam,
Rozmawialiśmy z chlopakami co śmigaja w MX i zaproponowali mi zebym zamiast powietrza nabił azotu do dampera( negatywnej i pozytywnej komory) oraz do totema solo air tez, ponoc azot nie zmienia objetosci pod wplywem ciepla i amortyzatory nie traca na pracy i nie zmienia im sie praca? Bardzo mnie to zaciekawilo! Jak waszym zdaniem jest to dobry pomysł? Wiem ze w damperach stosuje sie azot. ale nabić do totema?

Pozdrawiam!

: 14.06.2009 11:13:52
autor: wojtasu
No o takim pomysle pierwszy raz słysze.... moim zdaniem nie powinno sie nic dziać :wink:
Kumpel kiedyś opony azotem napompował i twierdził ze jakoś mu się inaczej jeżdzi.... :)

war23 napompuj i zdaj recenzje :D

: 14.06.2009 11:16:21
autor: Pudel
w powietrzu jest 70 % azotu:). kola w samochodach sie pompuje azotem zeby cisinienie sie nie zmienialo:) sam tak mam:) Spoko pomysl z tym totemem! pompuj smialo:)

: 14.06.2009 11:19:50
autor: mozartt
No głównie chodzi o zwiększanie objętości powietrza wraz ze wzrostem tempetarury.
Jeżeli masz zamknięty cartridge i czujesz że praca się pogarsza wzraz ze wzrostem temperatury, to możesz nabić.
Osobiście uważam, że różnica nie jest duża i na polskich trasach nie odczujesz różnicy.

: 14.06.2009 11:20:36
autor: viejo
Biorac pod uwage, ze na co dzien masz tam 78% azotu to roznica jest niewielka.
czysty azot stosuje sie w MX glownie ze wzgledu na znacznie wyzsze temperatury pracy.
Zapobiega to zbytniemu pienieniu sie oleju i zmianie charakterystyki z temperatura. W rowerowych amortyzatorach raczej nie ma to sensu ze wgledu na mniejsze nagrzewanie sie niz w mx. W dh zjezdzasz kilka minut, a w mx jezdza kilka godzin.
W damperach masz znacznie mniejsza objetosc i inne warunki pracy, wiec dampery sie znacznie bardziej grzeja niz widelce i sa podatne na pienienie sie oleju. Dlatego niektore firmy stosuja azot.
Nie twierdze, ze roznicy nie bedzie ale raczej jej nie wyczujesz.

A co do zmiany objetosci to wystepuje zawsze i dla azotu jest tylko troche mniejsza niz dla powietrza. Mozna to sobie w przyblizeniu obliczyc z rownania stanu dla gazu doskonalego ;) pV=nRT dla zainteresowanych tematem hehe

: 14.06.2009 18:02:25
autor: Qcor
no i na wadze zyskujesz !

: 14.06.2009 20:20:38
autor: Aqqs
Qcor chcesz na wadze? to może helem...

: 14.06.2009 20:54:26
autor: maro_donald
Aqqs Nie, bo odlecisz :P

: 14.06.2009 20:56:36
autor: war23
Aqqsmaro_donald hahaha xDD jutro jade napelnic i sie zobaczy jak to wyglada xd

: 14.06.2009 21:12:32
autor: brooce
Apropos helu - co sądzicie o napełnieniu ram helem? W końcu powietrze znajdujące się w rurkach też waży... gdyby porządnie uszczelnić... Albo do opon bezdętkowych (dętki mogą przepuszczać)? :D

: 14.06.2009 22:17:28
autor: MUSZEL
brooce więcej rower będzie ważył przez uszczelnienia ;) nie zyskasz tak na wadze

: 15.06.2009 16:32:51
autor: Aqqs
MUSZEL ale do dętek... czemu nie??
powinno się dobrze jeździć...trzeba sprawdzić wykresy sciśliwości bo na pewno inne ciśnienie trzeba nabić :)
Gęstość Helu 0,1785 kg/m³
Gęstość Powietrza 1,2 kg/m³

: 15.06.2009 17:11:10
autor: viejo
Aqqs czemu inne cisnienie? Stale cisnienie i objetosc to tylko masa sie rozni. Zreszta taki jest cel.
Slyszalem o takich probach kiedys wsrod krosiarzy ale podobno hel bardzo szybko ucieka przez gume.

: 15.06.2009 17:22:44
autor: wojtasu
Hel szybciej ucieka przez gume dlatego , że ma mniejszą gęstość :)
Czego ludzie nie robią dla wagi... Ehh

: 15.06.2009 18:07:14
autor: brooce
Przez dętkę z pewnością będzie uciekać - ale UST Tubeless? :P

: 15.06.2009 19:22:59
autor: Aqqs
Skąd ta pewność?

: 15.06.2009 19:54:12
autor: brooce
Skąd ta pewność?
No, w sumie - zależy jaka dętka... Z mojego fly-weighta powietrze uchodzi dość szybko, więc hel - jeszcze szybciej (widać po balonikach :P z powietrzem i helem)

: 15.06.2009 20:05:28
autor: viejo
wojtasu pisze:
Hel szybciej ucieka przez gume dlatego , że ma mniejszą gęstość Smile
Ja bym raczej powiedzial, ze to kwestia rozmiaru czasteczek helu, znacznie mniejsza od tlenu czy azotu.

Przez dętkę z pewnością będzie uciekać - ale UST Tubeless? :P
Opona ust a detka i opona to zadna roznica. Tu i tu te same materialy.

: 15.06.2009 21:57:27
autor: misiek123
Poza tym propos ramy to ona nie bez powodu ma dużo dziurek, nawierceń, zawsze woda dostanie się jakoś do środka, nawet wilgoć z powietrza może skroplić się :) i wtedy musi którędyś wylać się proste, bo inaczej byłyby niemiłe skutki , tak więc uszczelnianie nie jest dobrym pomysłem.