Zepsuta piasta, czy support?

Rasty
Posty: 202
Rejestracja: 24.09.2009 12:01:07
Lokalizacja: Rzyki
Kontakt:

Zepsuta piasta, czy support?

Post autor: Rasty »

Witam!

Moje pytanko jest następujące:

W moim drugim rowerze MTB zaczęło dziać się coś dziwnego. Mianowicie czasem, gdy ruszam z miejsca tak jakby jeden ząbek na piaście/supporcie nie "łapie" tak jakby go nie było, dopiero następny złapie i ruszam. A z kolei dzisiaj gdy sobie jechałem powoli, wracając do domu, chciałem zacząć pedałować, a tu tak jakby łańcuch spadł, lecz wszystko było na miejscu. Pedałowałem tak kilka sekund i wkońcu "chwyciło" i pojechałem dalej. I ttaj moje pytanie: Czy to piasta, czy support? Jak na moje oko to piasta, ale się nie znam, bo dopiero nie dawno zacząłem się tym interesować bardziej. Da się to naprawić czy trzeba kupić nową część?

Jeśli po naprawie miałoby to być mało sprawne czy coś w tym stylu to wolę dać to parę złotych i kupić nowe.

Jeśli to coś pomoże to mam standardową, najprostszą piastę o której mowa, jak również i support (nie wiem jakie to modele etc., były założone do roweru już od nowości). Prawdopodobnie jest to piasta 12-sto ząbkowa.

Jakby co to mówcie to dam zdjęcia.

I proszę! Piszcie łopatologicznie, najlepiej dajcie jakieś zdjęcia, schematy czy coś jak to naprawić, gdyż jestem młody wiekiem i rozumem :D I dopiero zaczynam bawić się w te klocki.

Pozdro!
;]
blackdemon
Posty: 2842
Rejestracja: 13.09.2008 23:34:02
Lokalizacja: Kraków/Ostrzeszów
Kontakt:

Post autor: blackdemon »

Piasta, z tego co wywnioskowalem to zapadki koncza swoj zywot. Jakby suport padal to by lozyska strzelaly i bys mial luz.
KROM@
Posty: 832
Rejestracja: 29.12.2006 22:42:30
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: KROM@ »

Wymiana zapadek w piaście i po problemie
[S] Manitou Metel RP 222mm 450LBS , Koło S-type 24"+ Novatec
Rasty
Posty: 202
Rejestracja: 24.09.2009 12:01:07
Lokalizacja: Rzyki
Kontakt:

Post autor: Rasty »

blackdemon OK myślę że wiesz co mówisz i posłucham Cię :P

KROM@ w jakiej cenie takie zapadki, gdzie je dostanę, czy dostanę je do takiej "prostej" piasty jak moja i czy wymiana ich jest rposta i czy mógłbyś mi opisać przebieg wymiany???

Czy ktoś woóle mógłby opisac jak to wymienić?
;]
Bombell
Posty: 11462
Rejestracja: 01.07.2005 22:00:47
Lokalizacja: Gniezno
Kontakt:

Post autor: Bombell »

rasty96 Pierwsze co to napisz jak ta twoja najzwyklejsza piasta wygląda.
Mówiąc
rasty96 pisze:piasta 12-sto ząbkowa
przychodzi mi na myśl piasta z driverem dwuczęściowym albo jednoczęściowym 12t jak np. Last Zakk.
Więc daj jakieś foto albo napisz firmę/model.
Zapadki to kwestia 3-5zł za komplet na piastę a wymiana banalnie prosta. No ale nie powiem konkretów jak się nie dowiem co masz.
Rasty
Posty: 202
Rejestracja: 24.09.2009 12:01:07
Lokalizacja: Rzyki
Kontakt:

Post autor: Rasty »

OK jutro pstryknę fotki i wrócę z EDITEM :) Bo dzisiaj już nie chce mi się gonić z aparatem ;)
;]
PoleK
Posty: 1489
Rejestracja: 29.01.2006 19:30:39
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: PoleK »

Bombell tylko ciekawe czy to piasta czy bieznia;)

jak 1 to luz
jak 2 to szykuj kase na piaste...
http://www.pinkbike.com/photo/5516869/
http://tnij.com/Sprzedam_stuff :)
Rasty
Posty: 202
Rejestracja: 24.09.2009 12:01:07
Lokalizacja: Rzyki
Kontakt:

Post autor: Rasty »

OK wracam z fotkami ;) Chyba znalazłem model tej piasty. Wiem na pewno, że jest to SHIMANO, ale modelu konkretnie nie znam. Jest na fotce pokazane na piaście jakiś paseczek na którym jest chyba jakiś model czy coś, ale to sami zobaczycie :)

FOTKI:

1. Tutaj widać dokładnie model (chyba) tej piasty

http://i35.tinypic.com/jjmuro.jpg

2. Tutaj jeszcze jedna foteczka tak dla rozeznania :P

http://i38.tinypic.com/oilcm.jpg

3. I jeszcze jedna :P

http://i34.tinypic.com/qsnj3o.jpg


No i tyle :P Aha i nie śmiejcie się z mojego "brudaska" bo nie miałem za bardzo czasu żeby go przeczyścić, i wiem że tak się nie powinno jeździć bo sie mogą części zajechać etc. ale ostatnio maleńko jeździłem bo miałem problemy z kregosłupem i wogóle....

A do tej piasty to jeśli jeszcze coś powiedzieć to mówcie śmiało, no i pytanko moje czy mogę to naprawić i jak? I co to w końcu jest? Co się z nią stało??

Pozdrower!
;]
Bombell
Posty: 11462
Rejestracja: 01.07.2005 22:00:47
Lokalizacja: Gniezno
Kontakt:

Post autor: Bombell »

Piasta to prawdopodobnie jakiś Starszy Altus albo Acera.
Tu masz najlepszą instrukcje jaką znalazłem w necie http://endurorider.pl/SPRZET%20SERWIS/m ... erwis.html
Powinna pomóc :)
Rasty
Posty: 202
Rejestracja: 24.09.2009 12:01:07
Lokalizacja: Rzyki
Kontakt:

Post autor: Rasty »

Dodam jeszcze tylko że rowerek ma 2 lata, czyli piasta tyle samo, jeśli coś to da ;)

Bombell powiedz mi jeszcze co muszę wymienić w tej piaście i co potrzebuję do tej naprawy (zębatki, smary etc.) oraz czy kupię to w pierwszym lepszym sklepie rowerowym :P

Aha i jeszcze jedno... Ta instrukacja którą podałeś jest chyba do piasty FH - M525 a moja z tego co widziałem na niej pisze coś FH - RM30 czy jakoś tak... I wydaje mi się że chyba w mojej piaście robiłoby się ten serwis nieco inaczej, gdyż tamta piasta wygląda na jedą z tych z wyższej półki ;)

Pozdro!
;]
muras
Posty: 662
Rejestracja: 26.02.2006 18:19:38
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Post autor: muras »

Jezeli to piasta o ktorej mysle do do naprawy bedziesz potrzebowal zapadek i pierscienia/sprezynki do nich oraz tradycyjnie smaru. Problem w tym ze tam bebenek nie jest odkrecany imbusem tak jak w instrukcji ktora podal Bombell ale takim dziwnym kluczem z dwoma wypustami. Dla kazdego serwisu naprawa bedzie prosta.
KefirQn
Posty: 1264
Rejestracja: 03.06.2007 11:25:51
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KefirQn »

Bombell z tego co zobaczyłem na tych fotach to stwierdzam ze osoba robiąca ten serwis piasty naprawde Kochała swoje hamulce i musiala poprawić sobie modulacje :D smarem :D
Części rowerowe na sell: smietana.dh@gmail.com Pisz czego szukasz :)
Grooke
Posty: 115
Rejestracja: 23.06.2009 20:41:28
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Post autor: Grooke »

wg mnie to:
1. jezeli stac cie na nowa piaste to po prostu kup, bo z tego co widze to nie jest to piasta z mocowaniem na hamulec tarczowy, a w sportach rowerowych to raczej bez takowych hamulcow sie nie jezdzi(chyba ze szosa/bmx itd) a do tego to chyba roweru nie uzywasz?:P
kupisz nowa piaste (60zl jakies slabsze, do 800zl:P ) + 30 zl za zaplecenie, i za te 100zl bedziesz mial piaste ktora bedzie ci sluzyc jeszcze troche czasu(z czasem i tak kupisz ham. tarczowy, wiec bedziesz musial wymienic piaste)
2. jesli nie masz/szkoda ci kasy to proponuje przejsc sie do sklepu rowerowego i zapytac ile kosztowalaby naprawa czegos takiego, bo samemu to raczej ciezko(chyba ze lubisz:) )
3. mozesz sie zawsze zapytac jakichs bardziej doswiadczonych riderow z twojego miasta o pomoc, jak trafisz to moze nawet bedzie pracowal w sklepie rowerowym i ci pomoze taniej :)
Rasty
Posty: 202
Rejestracja: 24.09.2009 12:01:07
Lokalizacja: Rzyki
Kontakt:

Post autor: Rasty »

Grooke to tak...

1. Owszem, stać mnie na piaste, ale jeśli da się to naprwić i nie będzie to miało żadnego uszczerbku na działaniu to chętnie ją naprawie. I nie założe raczej tam tarczy, no bo to jest mój rowerek do jeżdżenia raczej po drogach i V-Brake mi w zupełności wystarcza :)

2. Właśnie chciałbym wkońcu zacząć sam robić przy swoim rwerze, bo zawsze wszystko do serwisu i do serwisu, no a przymierzam się do złożenia seta rowerku do DH, a tam serwis to podstawa, i gdybym tak ciągle latał z nim do serwisu to chyba bym zbankrutował ;) Tak więc owszem, chcę, a nwet lubię przy tym dłubać ;)

3. No u mnie to raczej krucho z riderami ;) Mieszkam w Rzykach (10 minut jazdy od Andrychowa, 25 minut jazdy od Wadowic, 2 godziny jazdy do Krakowa - oczywiście wszędzie samochodem ;) ) Jeśli ktoś jest z okolicy to niech się odezwie na GG: 13302244 :P No a wracając do tematu no to znam się z paroma ludźmi w sklepach rowerowych i myślę że by mi pomogli, bo sami też serwisują rowerki ;)


Aha no i teraz tak...Kupiłem dwie zapadki, kumpel z seriwsu powiedział że muszę wymienić dwie bo coś tam nie równo bedą zdarte czy coś :P I pwoiedział ze jak to rozbiore to musze zobaczyć czy sprężynka OK no a jak nie to musze też kupić sprężynki. CZYMIAŁ ON RACJĘ?

No i jeszcze pytanie co do smaru... Jaki smar wybrać? Wszystkie części przy rozbieraniu wyczyścić dokładnie i odtłuścić czy poprostu wyczyścić i przy składaniu nasmarować?
;]
muras
Posty: 662
Rejestracja: 26.02.2006 18:19:38
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Post autor: muras »

rasty96 pisze:Kupiłem dwie zapadki, kumpel z seriwsu powiedział że muszę wymienić dwie bo coś tam nie równo bedą zdarte czy coś :P I pwoiedział ze jak to rozbiore to musze zobaczyć czy sprężynka OK no a jak nie to musze też kupić sprężynki. CZYMIAŁ ON RACJĘ?
Mial racje. Zanim poszedles do sklepu mogles rozebrac piaste i wyjac zapadki zeby miec na wzor. Moga sie roznic w roznych modelach/rocznikach. A co do sprezynki to czesto zapadki sie sypia wlasnie przez pekniecie alebo przetarcie tejze, wiec bez wzgledu na jej stan, razem z zapadkami wymien i ja; kosztuje grosze. Co do smaru: do lozysk kulkowych takich jak w tej piascie to kazdy do lozysk. Najtanszy smar ze sklepu przemyslowego da rade, ale jesli myslisz powazniej o sprzecie to zaopatrz sie w dobry smar z PTFE (teflonem); jest najbardziej uniwersalny. A co do odtluszczania to po prostu szmata i benzyna ekstrakcyjna albo profesjonalny odtluszczacz (w pierwszym przypadku uwazaj na uszczelki)
Rasty
Posty: 202
Rejestracja: 24.09.2009 12:01:07
Lokalizacja: Rzyki
Kontakt:

Post autor: Rasty »

muras OK rozbiore jutro piastę (w szkole wolne to mogę troche posiedzieć) i zajrzę do niej, ew. pojade jeszcze raz do sklepu i kupię te sprężynki ;)

Czyli do kuleczek zwykły smar do łożysk, a do samej piasty to smar z teflonem tak? No i jeszcze czy ten pierwszy sposób odtłuszczania (szmata i benzyna) można bezpiecznie stosoać (oprócz uszczelek) czy raczej może to mieć skutki uboczne?
;]
muras
Posty: 662
Rejestracja: 26.02.2006 18:19:38
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Post autor: muras »

rasty96 pisze:sprężynki
sprezynke, jest jedna: taki pierscien, wyglada jak kolko do kluczy
rasty96 pisze:Czyli do kuleczek zwykły smar do łożysk, a do samej piasty to smar z teflonem tak?
Smar najlepszy jaki masz, najlepszy bedzie z teflonem np: http://www.rowerowy.com/narzedzia_serwi ... ike_grease. Smarujesz lozyska czyli kulki i powiezchnie po ktorych sie tocza oraz zapadki i te zabki o ktore zapadki sie zapieraja
(jak rozbierzesz sprzet to zobaczysz o co chodzi)

rasty96 pisze:No i jeszcze czy ten pierwszy sposób odtłuszczania (szmata i benzyna) można bezpiecznie stosoać (oprócz uszczelek) czy raczej może to mieć skutki uboczne?
Najlepszy bedzie profesjonalny odtluszczacz np: http://www.rowerowy.com/narzedzia_serwi ... odegreaser takim mozesz czyscic wszystko. Benzyna i innymi rozpuszczalnikami mozesz czyscic TYLKO powierzchnie metalowe dla tego ze moga byc agresywne dla gumy albo powiezchni malowanych.
Rasty
Posty: 202
Rejestracja: 24.09.2009 12:01:07
Lokalizacja: Rzyki
Kontakt:

Post autor: Rasty »

OK to już chyba wiem co trzeba, popatrzę jutro w sklepie za tym smarem i odtłuszczaczem i postaram się kupić cos w tym stylu, no i jak zabiorę się za robieranie tego itd. to wrócę z editem jak będą jakieś problemy, ew. zapytam czy aby napewno dobrze zrobilem, gdyż nie chcę zepsuć piasty ;)

Pozdro!
;]
uzurpator
Posty: 576
Rejestracja: 17.07.2008 07:56:29
Kontakt:

Post autor: uzurpator »

Ale macie ludziska porąbane w łbach...

http://allegro.pl/item758522176_piasta_ ... nkros.html

30 zet za piastę, 10 za przesyłkę, 30 za przeplot. Akurat tyle ile wyjdzie naprawa tego egzemplarza...

Za 15 więcej zet można mieć porównywalnej klasy piastę pod tarcze.

Anyłej. Drzewiej zajeździłem rm40. Zajęło mi to ok 10000km (jeden sezon z kawałkiem). Po tej jeździe bębenek zmienił się w złom - tzn ząbki na korpusie już nie zazębiały się z, paradoksalnie, w całkiem niezłym stanie zapadkami.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 6 gości