Strona 1 z 2

Avid + Goodridge + Straitline = Modyfikacja hamulca

: 24.12.2011 15:01:44
autor: BikeBert
Pomysł na "customowe" hamulce zrodził się po kilku niesympatycznych przygodach
z fabrycznymi zestawami hamulców firmy Hope[less] [Mono6, Tech M4, Tech V2].
Postanowiłem powrócić do firmy, z którą nigdy nie miałem problemów, i.e. Avid.
Moje pierwsze Juicy7 kupiłem w 2004. Przewinęły się one przez kilka rowerów
i do tej pory bezproblemowo spowalniają streetowego sztywniaka.

Projekt zakładał zbudowanie niekoniecznie lekkiego ale za to mocnego i przy okazji cieszącego oko hamulca.
Kolega podsunął pomysł zbudowania następującej hybrydy:
- klamka Juicy Seven ze względu na bezawaryjność i łatwość odpowietrzania
- zacisk Code ze względu na moc i modulację

Ja poszedłem o krok dalej i postanowiłem wzbogacić projekt o:
- przewody Goodridgew oplocie stalowym
- klamki Straitline w kolorze czerwonym
- obejmy SRAM Matchmaker w sosie własnym



Summa summarum na hamulce składają się:

Obrazek

Obrazek
Klamka Avid Juicy Seven 2008


Obrazek
Zacisk Avid Code 2012


Obrazek
Tarcza Avid HS1 Rotor 180mm


Obrazek
Tarcza Avid HS1 Rotor 200mm


Obrazek
Przewód hydrauliczny Goodridge 900mm


Obrazek
Przewód hydrauliczny Goodridge 1650mm


Obrazek
Klamka Straitline


Obrazek
Obejmy SRAM Matchmaker



Złożenie całego hamulca odbyło się bez żadnych problemów.
Do bezstresowej i przyjemnej pracy nad hamulcem przyczynił się zestaw przewodów i końcówek wielokrotnego użytku firmy Goodridge.

Przy okazji postanowiłem zrobić kilka zdjęć dokumentujących cały proces oraz napisać krótki "manual".
Mam nadzieję, że przyda się innym rowerzystom majsterkowiczom podczas podobnej operacji.


Zatem zaczynamy!

Na początek niezbędne narzędzia:

Obrazek

• Avid Juicy Bleed Kit
• płyn hamulcowy DOT 5.1
• klucz płaski 8mm
• klucze imbusowe 2.5, 3, 4, 5mm
• klucz torx T-10
• szpikulec
• czyste szmaty lub ręcznik papierowy
• alkohol izopropylowy lub woda mydlana

Do mojego projektu potrzebny był Goodridge Hose Kit 104.

Na początku należy przyciąć wąż do żądanej długości. Warto postępować wg angielskiej maksymy:
measure twice, cut once!
Mój kolega w takich sytuacjach zwykł mawiać: Kur*a, dwa razy uciął i dalej krótkie :)


Do skracania przewodu warto użyć dobrych jakościowo nożyc.
Sama operacja obcięcia musi być szybka i zdecydowana, zwłaszcza przy przewodach w stalowym oplocie.

Obrazek


Zaraz po obcięciu należy zaokrąglić końcówkę przewodu.
Zazwyczaj nożyce do przewodów mają do tego specjalne narzędzie.

Obrazek


Następnie na koniec przewodu nasuwamy końcówkę [RCB600-02MTB C].
UWAGA: od 2006 w zestawach rowerowych Goodridge nie nacinamy i nie zdejmujemy [!]
11mm bezbarwnego plastikowego pokrycia przewodu mimo,
że instrukcja zaczyna się właśnie od tego kroku. Końcówka nasuwa się nieraz z zauważalnym oporem,
zwłaszcza gdy nie zaokrąglimy wcześniej końcówki przewodu.
Ja założyłem rękawiczki rowerowe dla lepszego "gripu" i ruchem obrotowym osadziłem końcówkę na przewodzie.

Obrazek


Po nałożeniu końcówki, za pomocą jakiegoś szpikulca powiększamy nieco otwór w przewodzie,
aby później inna końcówka mogła łatwo wkręcić się w ów otwór.
UWAGA: oryginalna instrukcja zaleca aby otwór powiększyć przed założeniem końcówki na przewód.
Jednak taka kolejność utrudnia,
a wręcz uniemożliwia wsunięcie końcówki na poszerzony wcześniej przewód.

Obrazek

Obrazek


Teraz nasuwamy na przewód żółtą gumową osłonkę z napisem Goodridge oraz oprawiamy drugi koniec przewodu wg instrukcji jak powyżej.

Obrazek


Następnie pora na zaopatrzenie klamki w odpowiednie końcówki.
W moim przypadku były to: MTB442-02-M8 C SW oraz MTB442-02-M81 C SW.

Obrazek

Obrazek


W zacisk także wkręcamy odpowiednią końcówkę. Avid Code wymaga: MTB442-02-M8.
Po zaopatrzeniu klamki i zacisku w końcówki mój zestaw wyglądał jak poniżej.

Obrazek


Teraz pozostało już tylko połączenie całości. Zaczynamy od zacisku.
Po prostu wkręcamy końcówkę wystającą z zacisku w przewód.
Tu także przydały się rękawiczki rowerowe dla lepszego "gripu".
Kiedy połączą się gwinty końcówki wystającej z zacisku z tym w końcówce na przewodzie,
możemy pomóc sobie płaskim kluczem 8mm.
Ważne aby pozostawić przerwę ok. 1mm pomiędzy dwoma końcówkami,
czyli nie wkręcamy do końca zacisku w przewód.
Analogicznie postępujemy na drugim końcu przewodu: wkręcamy klamkę w przewód,
także pozostawiając przerwę ok 1mm.

Na koniec pozostaje tylko zalać przewód olejem i odpowietrzyć hamulec.
Cała procedura odpowietrzania hamulców Avid wbrew pozorom jest prosta i przyjemna.
Kiedy czyta się papierową instrukcję można odnieść inne wrażenie.
Jednak wszystko staje się jasne i przejrzyste kiedy obejrzy się film instruktażowy na YouTube.

Ponieważ system hamulcowy po złożeniu z odrębnych części jest całkowicie pozbawiony płynu hamulcowego,
procedurę odpowietrzenia należy przeprowadzić dwukrotnie.

Po naszym ciężkim narzędziowo-serwisowym wysiłku przyszła pora
na ustawienie klamki, testowanie i delektowanie się nowym hamulcem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Jak to wszystko działa?

Hamulce złożyłem pod koniec sezonu, przejechały zatem niewiele, bo jakieś 200 km. Jednak ze względu na
jesienno-zimową porę hamulce testowane były w rozmaitych warunkach pogodowych i w szerokim spektrum temperatur.
Jak dotąd mogę powiedzieć jedno: jestem wpiekłowzięty. :twisted:

Moc jest iście diabelska ale o wiele łatwiej ją poskromić niż np. w Formula The One. Nie ma mowy o przypadkowym
zablokowaniu koła, bo modulacja dzięki klamce Juicy7 [większa ilość płynu] jest lepsza niż w standardowych Code'ach,
choć i te mają doskonałą modulację.

Największe wrażenie robi idealnie wyczuwalny punkt styku klocków z tarczą oraz sztywna klamka.
To zasługa przewodów Goodridge.

No i na koniec dźwignie Straitline. Przytoczyłbym opinię kolegi, który po krótkim przetestowaniu
podsumował klamki kilkoma neologizmami, ale nie godzi się ich pisać na forum.
Ogólnie klamki są niesamowicie ergonomiczne i wygodne.
Palec idealnie leży na [szerszej niż standardowa] klamce w anatomicznie wyfrezowanych profilu
i nawet najdłuższe hamowanie w ogóle nie męczy mięśni dłoni. Istny organoleptyczny orgazm!

Tyle moich subiektywnych spostrzeżeń na temat hamulców.

: 24.12.2011 15:15:54
autor: MacGyver
Piękne heble! Wyglądem wręcz zabijają :) Ile ważą gotowe?

: 24.12.2011 15:32:15
autor: Las3k_91 Ldz
Jak dla mnie seryjna klamka Juicy Carbon + zacisk Code jest wystarczająco fajna, nie wiem po co Ci te Straightline'y :D

: 24.12.2011 19:18:13
autor: adrian50005
Bardzo dobrze napisane.
Sam zastanawiałem się nad tymi klamkami, wiem jakie są plusy ich założenia, lecz jest to droga zabawa:)
Sam wiem że prędzej czy później, bede zmieniał kable i klamkę, i przyda sie taki tutorial, i myślę że temat wręcz do przyklejenia. :idea:

: 24.12.2011 20:25:22
autor: quilong
zgodzę się z przedmówcami, że to mały custom, bo zrobiony na normalnie dostępnych częściach, tylko poskładany do kupy. Jednak podoba mi się tutorial. Dodam, że hamulec na pewno fajny, lecz ja już drugi raz nie zaufam avidom po moich doświadczeniach z elixirami...teraz skłądam "customy" ;) klamki slx, przewody unex w stalowym oplocie, zaciski saint i tarcze avida.

: 24.12.2011 21:32:13
autor: muras
Super poradnik, brakuje tego na forach. A tak offtopując: jakie miałeś przejścia z Hope ? Ba ja odwrotnie, po dwóch latach meczenia się z super pro elixirami CR planuje przesiadke.

: 24.12.2011 21:40:15
autor: Spaced
muras pisze:Super poradnik, brakuje tego na forach. A tak offtopując: jakie miałeś przejścia z Hope ? Ba ja odwrotnie, po dwóch latach meczenia się z super pro elixirami CR planuje przesiadke.
Kup pan Shimano

: 26.12.2011 01:20:00
autor: SeraaX
instrukcja montażu przewodu może komuś się przyda, choć może trochę w zbyt epickiej oprawie :)

: 26.12.2011 14:38:49
autor: bamix71
...fajny temat!każdy z Nas coś tam "tunuje"...Ja zamiast klamek Straitline w Formula oro k18 mam klameczki Dangerboya i na 100% niczym nie odbiegają od tematowych Straitline ;)

: 26.12.2011 16:53:06
autor: Vin_OSW
Mógłbyś zrobić zdjęcie obu dźwigni na karce milimetrowej albo chociaż zwykłej? No i zdjęcie od przodu Straitline. Wytnę sobie na CNC i zobaczę jak się śmiga na szerszej dźwigni ;)

: 26.12.2011 23:33:44
autor: Las3k_91 Ldz
Dobra, a ja mam szybkie pytanie na temat - czy przewód od Juicy mogę bez żadnych nowych części przełożyć do zacisku Code [starego], czy nie podpasuje, inna końcówka?

: 27.12.2011 10:14:52
autor: Rysiuuuuu
Hamulce marzenie, nie dość, że piękne to pewnie lekkie i pracują wyśmienicie.

: 27.12.2011 11:18:00
autor: Korean_Boy
co miales z heblami hope'a ze wymieniles ? ja uzywam juz 2 kompletu + sporo znajomych ma i w zyciu nie wróce do avidów z ich "cudownym zelkowo - gumowym" feelem

: 27.12.2011 18:42:05
autor: nopainnogame
Jeszcze raz powtórzę - brawo za poradnik! Jednak sam hampel to nic nowego. Prawie każdy teraz wymienia przewód w Avidach,a połączenie klamki z Juicy z innym tłoczkiem jest stare jak świat i wypróbowane - tutaj nie ma jakiegoś ryzyka ( na filmiku z DDRT jest też taki set i nie zauważyłem,aby kumpel jakoś to przeżywał :lol: ). Wymiana klamki też jest prosta - to ja w CR mam jaja,bo bym musiał dokupić parę bzdetów za 160zł,aby przejść z karbonowej klamki na alu Straitline'a.

: 27.12.2011 20:17:30
autor: Awaria
wow, super poradnik :) dokladnie opisane jak za raczke, + foty! Super niektorzy mogliby sie uczyc od ciebie...

: 27.12.2011 22:50:16
autor: GgG
Kilka postów poleciało, ręka mi się omsknęła.

: 27.12.2011 22:59:16
autor: muras
GgG pisze:Kilka postów poleciało, ręka mi się omsknęła.
dobrze że polecialy posty spinaczy ;)
BikeBert możesz napisać jaki jest zakres i trwalość regulacji pad kontaktu ? Masz może porównanie z elixirami CR ? Sam zacząłem rozważać mix klamki Juicy 7 i zacisków elixir.

: 27.12.2011 23:34:44
autor: GgG
Jeszcze co do działania, jak ktoś jest zainteresowany połączeniem klamki j7 i zacisku code to były takie fabryczne hample avida - code 7. Działały jak zwykłe code, z tym, że były lżejsze dzięki chudszej klamce. Kolega używał ich sezon czy dwa i nie było problemów, naprawdę fajne hamulce.

: 06.01.2012 10:17:37
autor: BikeBert
Korean_Boy pisze:co miales z heblami hope'a ze wymieniles ?
Obrazek

Obrazek

Obrazek

na szczęście to nie mój przypadek. cały text tutaj.