1. Piszczenie... pojawia się w dwóch przypadkach... kiedy tarcza lub klocki są lekko zatłuszczone, oraz... gdy mamy bardzo sztywne połączenie zacisku z ramą lub widelcem wraz z bardzo sztywną tarczą. Jest to dźwięk jak najbardziej pożądany, ponieważ wskazuje na nieinwazyjne drgania o bardzo wysokiej częstotliwości i prawidłowe ułożenie klocków względem tarczy.
Zjawisko to dotyczy szczególnie tarcz o mniejszych średnicach i tych, które osadzone są na sztywnym pająku. Potwierdzeniem tego jest bardzo duża liczba "piszczących" rowerów XC na tarczach 160mm v 140mm. Kolejnym przykładem są samochody osobowe, w których tarcze są bardzo sztywno i pewnie zamocowane.
Występuje najczęściej przy lekkim hamowaniu i klockach dobrze dotartych.
2. Piszczenie i buczenie częściej będzie dotyczyło klocków metalicznych spiekanych. Klocki półmetaliczne (niejednorodny wsp. tarcia na powierzchni klocka) mają tendencję do "bulgotania", które jest zniekształconą formą piszczenia, spowodowaną właśnie przez materiał wieloskładnikowy. Jest to również odgłos pożądany i naturalny.
3. Przeciwieństwem piszczenia w fizycznym sensie jest "buczenie" o niskiej częstotliwości hamulca (zwykle tylnego), które może nawet wprawiać cały rower w nieprzyjemne drgania i powodować samoistne odkręcanie śrub mocujących tarczę lub uczucie hamowania przerywanego.
Powstaje ono najczęściej przy użytkowaniu dużych i wiotkich tarcz, z osiami na szybkozamykacz (mała sztywność). Efekt ten można wyeliminować w części lub w całości przez zastosowanie mniejszej tarczy na pająku i zmianie osi na sztywną, o ile to możliwe.
4. Buczenie przedniego hamulca w rowerze z amortyzatorem, z racji odizolowania części drgań, może w ogóle nie przenosić wibracji na ramę, lecz wciąż należy uznawać je za wadę.
5. Dzwonienie ciągłe lub rytmiczne - oznacza zwykle nieprawidłowo ustawiony zacisk, skrzywioną tarczę lub zbyt małą odległość klocków od tarczy. Najbardziej podatne na tego typu dźwięki są klocki metaliczne spiekane.
6. Dzwonienie "okazjonalne", np. przy rozpędzaniu lub w zakrętach - najczęściej jest następstwem małej sztywności tarczy v widelca v tylnych widełek ramy - często towarzyszy mu "buczenie".
Występuje także w momencie wymiany klocków, gdy te nie ustawiły się jeszcze równo na obydwu tłoczkach, pomimo tego że zacisk względem tarczy może być ustawiony prawidłowo.
Ciekaw jestem Waszych opinii
