Strona 1 z 2

Piszczące, buczące, bulgoczące... co hamulce nam mówią?

: 07.11.2012 00:26:50
autor: =Pietr3k=
Dźwięki wydobywające się z tarczówek długo mnie interesowały, więc chcę tu skonfrontować swoje tezy na ich temat z Waszymi:

1. Piszczenie... pojawia się w dwóch przypadkach... kiedy tarcza lub klocki są lekko zatłuszczone, oraz... gdy mamy bardzo sztywne połączenie zacisku z ramą lub widelcem wraz z bardzo sztywną tarczą. Jest to dźwięk jak najbardziej pożądany, ponieważ wskazuje na nieinwazyjne drgania o bardzo wysokiej częstotliwości i prawidłowe ułożenie klocków względem tarczy.
Zjawisko to dotyczy szczególnie tarcz o mniejszych średnicach i tych, które osadzone są na sztywnym pająku. Potwierdzeniem tego jest bardzo duża liczba "piszczących" rowerów XC na tarczach 160mm v 140mm. Kolejnym przykładem są samochody osobowe, w których tarcze są bardzo sztywno i pewnie zamocowane.
Występuje najczęściej przy lekkim hamowaniu i klockach dobrze dotartych.

2. Piszczenie i buczenie częściej będzie dotyczyło klocków metalicznych spiekanych. Klocki półmetaliczne (niejednorodny wsp. tarcia na powierzchni klocka) mają tendencję do "bulgotania", które jest zniekształconą formą piszczenia, spowodowaną właśnie przez materiał wieloskładnikowy. Jest to również odgłos pożądany i naturalny.

3. Przeciwieństwem piszczenia w fizycznym sensie jest "buczenie" o niskiej częstotliwości hamulca (zwykle tylnego), które może nawet wprawiać cały rower w nieprzyjemne drgania i powodować samoistne odkręcanie śrub mocujących tarczę lub uczucie hamowania przerywanego.
Powstaje ono najczęściej przy użytkowaniu dużych i wiotkich tarcz, z osiami na szybkozamykacz (mała sztywność). Efekt ten można wyeliminować w części lub w całości przez zastosowanie mniejszej tarczy na pająku i zmianie osi na sztywną, o ile to możliwe.

4. Buczenie przedniego hamulca w rowerze z amortyzatorem, z racji odizolowania części drgań, może w ogóle nie przenosić wibracji na ramę, lecz wciąż należy uznawać je za wadę.

5. Dzwonienie ciągłe lub rytmiczne - oznacza zwykle nieprawidłowo ustawiony zacisk, skrzywioną tarczę lub zbyt małą odległość klocków od tarczy. Najbardziej podatne na tego typu dźwięki są klocki metaliczne spiekane.

6. Dzwonienie "okazjonalne", np. przy rozpędzaniu lub w zakrętach - najczęściej jest następstwem małej sztywności tarczy v widelca v tylnych widełek ramy - często towarzyszy mu "buczenie".
Występuje także w momencie wymiany klocków, gdy te nie ustawiły się jeszcze równo na obydwu tłoczkach, pomimo tego że zacisk względem tarczy może być ustawiony prawidłowo.

Ciekaw jestem Waszych opinii :) Pozdrawiam!

: 07.11.2012 08:27:54
autor: pietryna
=Pietr3k= pisze:3. Przeciwieństwem piszczenia w fizycznym sensie jest "buczenie" o niskiej częstotliwości hamulca (zwykle tylnego), które może nawet wprawiać cały rower w nieprzyjemne drgania i powodować samoistne odkręcanie śrub mocujących tarczę lub uczucie hamowania przerywanego.
Powstaje ono najczęściej przy użytkowaniu dużych i wiotkich tarcz, z osiami na szybkozamykacz (mała sztywność). Efekt ten można wyeliminować w części lub w całości przez zastosowanie mniejszej tarczy na pająku i zmianie osi na sztywną, o ile to możliw
Ja to miałem u siebie jako jedną z faz. Jak za lekko wciskałem hamulec. Potem płynnie przechodził do piszczenia i blokady koła. Mimo pływającego zacisku gustava.

: 09.11.2012 18:25:14
autor: =Pietr3k=
Gustav pomimo braku sztywnego połączenia z zaciskiem piszczy właśnie w momencie, gdy mocno złapie tarczę, czyli tuż przed zblokowaniem koła.

Bierze się to stąd, że w trakcie hamowania zacisk zaciśnięty na tarczy zostaje dociśnięty także do adaptera, i w krytycznej chwili można to uznać za połączenie sztywne - które powoduje pisk.

Piszczenie przed zblokowaniem koła pojawia się także przy wielu wiotkich i dużych tarczach. Z tą różnicą, że trwa to zaledwie chwilę :)

: 09.11.2012 21:33:44
autor: KubaLa
=Pietr3k= pisze:Klocki półmetaliczne (niejednorodny wsp. tarcia na powierzchni klocka) mają tendencję do "bulgotania", które jest zniekształconą formą piszczenia, spowodowaną właśnie przez materiał wieloskładnikowy. Jest to również odgłos pożądany i naturalny.
Jak moje Juicy zaczynały bulgotać to był znak, że czas szukać miękkiego lądowania do zatrzymania się lub dołożyć trzeci palec na klamkę...

: 09.11.2012 22:33:35
autor: EZrider
Szuranie spiekanych oznacza że się zeszkliły i użytkownik prezentował PSJ (pizdowaty styl jazdy) i ich nie rozgrzewał odpowiednio. Są do zeszlifowania.

: 10.11.2012 00:52:17
autor: boogiel
No i bulgota czasem powietrze w tarczach. Ja tak miałem w accencie freezerze ;P

: 10.11.2012 20:29:55
autor: Damek-GDA
To ja dodam coś od siebie - jak coś jakby "chrobocze| (tak jakby np. haczyło o otwory w tarczy), to są zjechane klocki. Olałem ten temat no i tarcze mam do wymiany :D.

: 02.06.2013 10:14:22
autor: marcin0011
mam z przodu 140 mm, juicy 3 i metaliczne-piszczą tylko w czasie deszczu, gdy nasiąkną wodą-jak mam to rozumieć?

: 02.06.2013 10:37:17
autor: KubaLa
że działają :) :mrgreen:

: 03.06.2013 12:31:52
autor: reemo
ad 3. Ja tak miałem na sztywnej osi i tarczy 203mm shimano rt76 na pająku przy saint 810. Częściowo pomogło lekkie sfazowanie otworów w tarczy, rozgięcie "rozpychacza" (tej blaszki) klocków ale nadal nie ustało. Jeszcze jakieś pomysły ? ;)
Mój jest taki, że czekają już tarcze hopa na montaż ale będzie masakra jak nic się nie zmieni...

: 03.06.2013 21:39:56
autor: =Pietr3k=
reemo - a czy dotyczy to przedniego czy tylnego koła? Jeśli tylnego, powiedz, jaka to rama albo daj linka ;)

: 06.06.2013 23:41:26
autor: reemo
z tyłu. Rama to norco shore 2007/08. Problem jest tylko taki, że sprawa może być lekko nieaktualna bo obecnie się na glorkę przesiadłem i jeszcze nie miałem okazji porządnie sprawdzić hebli (bo najdalej się do kamieńska zapuściłem a też stołeczny jestem ;) )

: 07.06.2013 13:13:12
autor: Śpiący
Kiedy poznać, że tarcze są do wymiany?

: 07.06.2013 13:31:42
autor: MUSZEL
jak sie pogną na tyle, że prostowanie nic nie daje. Albo jak się zjadą na powierzchni trącej. Ile? Nie wiem, ale jeszcze nie doczekałem, by ktoś wymienił tarcze z powodu zwykłego zużycia jak w samochodzie

: 11.06.2013 20:53:48
autor: worgil
Ja w moich bb5 przy hamowaniu z duzej predkosci mam tai dziwny odgłos niby bulgotania i czy to moga przeskakiwac szprych( są troche luźne) czy sa to razej nierówne klocki ?

: 11.06.2013 21:06:14
autor: KubaLa
To jest objaw mało sztywnej tarczy. Jaką masz?

: 12.06.2013 16:41:34
autor: =Pietr3k=
Jeśli to bulgotanie w dosłownym sensie tak brzmi, to moim zdaniem wręcz wyklucza małą sztywność tarczy. Strzelam, że w tym wypadku masz mniejszą niż 203 lub klocki półmetaliczne ;)

: 12.06.2013 18:21:40
autor: KubaLa
Mi bulgotało na metalicznych, na tarczy 203 hujesa... Jak się zagrzał, nawet niezbyt mocno :)

: 12.06.2013 19:15:56
autor: worgil
tarcza to avid bolttroote 160mm czy cos takiego :D