Strona 1 z 2
"Wypalanie" tarczy na alu pająku
: 09.11.2012 18:01:37
autor: przemek_06
Jak w tytule, zwykłe tarcze "wypalałem" w piekarniku, temperatura na max i 20min i było git, jak dla mnie najlepszy sposób ale teraz mam Shimano XT i nie wiem czy można tak samo ją "wypalić" i nic się nie stanie czy może jednak nie bardzo, do tego wiadomo, pająk jest pomalowany, jak z lakierem, jest on chyba, pewnie proszkowy więc teoretycznie nic się nie powinno stać?
: 09.11.2012 18:48:08
autor: =Pietr3k=
Najbardziej zastanawia mnie w jakim celu "wypalasz" te tarcze?
Powłoka lakierowana oraz materiał pająka mają różne współczynniki rozszerzalności. Nawet jeżeli będziesz taką tarczę powoli nagrzewał, a następnie powoli studził, mimo tego możesz doprowadzić do spękań powłoki.
Aluminium ma około 2-krotnie większą rozszerzalność liniową od stali, a powłoka rozszerza się minimalnie, więc spękania są bardzo prawdopodobne.
Z anodą w ~250st. prawdopodobnie nic się nie stanie, ale na Twoim miejscu wolałbym tego nie sprawdzać

: 09.11.2012 21:25:53
autor: KubaLa
=Pietr3k=, chyba po raz pierwszy muszę powiedzieć, że prawisz głupoty

Tarcza nagrzewana przez klocki osiąga ciraca 180 stopni C. Co gorsza nagrzewa się znacznie szybciej i znacznie szybciej oddaje to ciepło. I nic się z nią nie dzieje

Także śmiało możesz wrzucić do piekarnika.
: 09.11.2012 23:48:55
autor: muras
KubaLaPL pisze:Także śmiało możesz wrzucić do piekarnika.
pozostaje tylko pytanie po co ? A swoja drogo to pająki w XT sa anodowane.
: 09.11.2012 23:51:18
autor: KubaLa
Jako dodatek do ciasta :P Też mnie to zastanawia...
: 10.11.2012 00:04:38
autor: Jaca
umyj ją porządnie w ciepłej wodzie z płynem do mycia garów, to nic nie będziesz musiał wypalać.
: 10.11.2012 00:15:52
autor: =Pietr3k=
KubaLaPL, dzięki za uwagę o zbliżonej temperaturze
Do takiej temperatury, a nawet dużo wyższej rozgrzewa się część robocza tarczy. Reszta, czyli cienkie ramiona, nieustannie uderzają powierzchnią boczną w omywające powietrze i na zasadzie konwekcji wymuszonej (dużo silniejszej niż konw. naturalna) powodują stosunkowo szybkie oddawanie ciepła.
W trakcie jazdy w odległości około 1cm od powierzchni roboczej temperatura może być dzięki temu niższa o ok. 100st (zależy to od temp. zewnętrznej, grubości i ilości, oraz kształtu ramion, a także wsp. przewodzenia).
W odniesieniu do pająka - ma on zwykle dużo większy przekrój niż powierzchnia robocza i tym samym stanowi większy opór dla omywającego powietrza, oddając więcej ciepła - chłodząc się skuteczniej. Nity tworzące nieciągłą granicę między stalą i aluminium także nie wpływają pozytywnie na przewodzenie ciepła wbrew zapewnieniom producentów.
Ostatnia moja dygresja dotyczy samego rozkładu temperatury w tarczy. W piekarniku otrzymujesz całą jej powierzchnię nagrzaną do ~250st, czego nie doświadczysz nigdy na kilkukilometrowym zjeździe - bo tam temp. będzie najniższa w środku tarczy. Rozszerzalność tych materiałów na małej powierzchni (przypadek zjazdu) oczywiście nie zaszkodzi, ale na dużej powierzchni już ma szansę, gdyż dysproporcje będą zbyt duże.
Jest w tym dużo praw fizyki, które warto naocznie sobie uświadomić, więc zachęcam spojrzeć na rozkład temperatury na tym filmiku i zauważyć, że rozgrzana do czerwoności tarcza ma wręcz zaciemnione obszary pochodzące od jej ramion i
wnikające do powierzchni roboczej
https://www.youtube.com/watch?v=9IflvyM1pnM
Jeszcze dla ciekawostki KubaLaPL powiedz mi, czym zmierzyłbyś temperaturę tarczy po zjeździe?

: 10.11.2012 10:40:46
autor: KubaLa
Laserowym termometrem.
=Pietr3k= pisze:więc zachęcam spojrzeć na rozkład temperatury na tym filmiku i zauważyć, że rozgrzana do czerwoności tarcza ma wręcz zaciemnione obszary pochodzące od jej ramion i wnikające do powierzchni roboczej
Tylko, że to nie jest 250 stopni tylko ze 400 jak nie lepiej

Dalej się z Tobą nie zgadzam

Gdyby tak różna byłaby rozszerzalność tych materiałów to obawiam się, że technologia IceTech by nie działała zbyt dobrze

: 10.11.2012 10:46:47
autor: przemek_06
Bo jak dla mnie jest to najlepszy sposób na odtłuszczanie, najpierw przemyć benzyną, później wymyć płynem do naczyń i do piekarnika, po tym nie ma wql jakiegokolwiek tłuszczu. Robię tak rzadko, bardzo rzadko ale ostatnio jakoś troche ujowo mi hebel działa więc pytam

: 10.11.2012 10:53:09
autor: KubaLa
Jak masz piekarnik nagrzewający do ok 400 *C to spoko

Bo to jest temperatura, w której niemal wszystkie tłuszcze parują. Kup jakiś płyn do odtłuszczania hamulców
https://www.google.pl/search?q=brake+cl ... In2sgby4QE
I po problemie.
A jak chcesz tanio to czysty aceton.
: 10.11.2012 11:04:57
autor: przemek_06
Nie no do 400 to nie

No ok może nie wszystkie ale jest duuuuża różnica po piekarniku

Np. taki aceton będzie dobry
http://farbus.pl/aceton-0-5l.html ?
: 10.11.2012 11:18:20
autor: KubaLa
Aceton to aceton

Określony związek chemiczny, zawsze jest taki sam
przemek_06 pisze:No ok może nie wszystkie ale jest duuuuża różnica po piekarniku
Znaczną cześć, ale nie wszystkie. Natomiast lepiej zrobić kąpiel w acetonie i po sprawie. Z klocków wyciągnąć tłuszcz nie jest tak prosto, ale tarcza bez problemowo się czyści. Spowodowane to jest tym, że klocki chłoną tłuszcz a na tarczy tworzy się tylko cieniutka powłoka.
: 10.11.2012 12:23:08
autor: przemek_06
Hmm, może w takim razie tarcza w aceton a klocki do piekarnika?

: 10.11.2012 12:27:53
autor: KubaLa
Klocki najpierw w aceton, potem do piekarnika, potem znów aceton. Możesz jeszcze wypalić klocki nad palnikiem gazowym, tylko nie za długo i metalową częścią do płomienia.
: 10.11.2012 23:07:41
autor: przemek_06
Ta, tego też już kiedyś próbowałem (z palnikiem) ale z tego co pamiętam efekt nie był tak dobry, w piekarniku lepiej to wychodziło.
A tak swoją drogą mam dziwny przypadek w tarczy z tyłu, 185mm a dokładniej jest coś takiego, że tak jak by w jednym miejscu tarczy zaczyna piszczeć, później przestaje, wiadomo w trakcie jazdy jest to taki co chwilowy pisk i wtedy jest taki jak by poślizg, w tym samym miejscu co piszczy, mam nadzieje, że w miare wiadomo o co chodzi, co może być tego przyczyna, dzisiaj "umyłem" oby dwie tarcze jak i klocki w płynie do naczyń, z tyłu ten dziwny "co chwilowy" pisk nie znikł...
: 11.11.2012 04:31:43
autor: =Pietr3k=
przemek_06, jaki właściwie jest powód, by wypalać lub czyścić acetonem klocki lub tarczę? Skąd u Ciebie zbiera się tam tłuszcz?
Jedyny powód jaki wydaje mi się racjonalny, to przypadkowe zalanie sobie tych części płynem hamulcowym przy odpowietrzaniu, a u Ciebie to wygląda jak rytuał, o którym gdzieś głosili, żeby co jakiś czas odprawiać
Jeżeli nie miało to miejsca, to szukałbym przyczyn gorszej pracy lub pisków gdzie indziej.
: 11.11.2012 12:23:03
autor: KubaLa
E, a ja uważam, że przeczyścić tarczę można co jakiś czas. Po deszczu czy błocie.
: 11.11.2012 14:29:23
autor: przemek_06
Pietr3k nie, ja robię to bardzo rzadko, jak wcześniej pisałem...
Po deszczu tak samo nie czyszcze, tak jak napisałeś,
przypadkowe kapnięcie oleju czy coś (a nawet czasem jak przez przypadek kapnie mi olej czy coś to tylko wytrę ręką czy szmatką i nic więcej nie robie z tym, na początku to wiadomo jak hamuje ale po paru hamowaniach samo się "dociera"), po prostu ostatnio zauważyłem, że przód nie hamuje mi tak jak powinien więc się pytam

: 13.11.2012 09:22:04
autor: przemek_06
Czyli podsumowując tarczy na alu pająku nie wrzucać do piekarnika?