Pogadajmy o shimach.
Pogadajmy o shimach.
Z powodu nudów związanych z zimą postanowiłem rozprawić się ostatecznie z damperem. Sprawa wygląda tak, że w połowie roku kupiłem nową ramę z DHX 5.0. Praca zestawu nie do końca mi odpowiadała, kręcenie pokrętełkami nieznacznie ten stan poprawiło. Wziąłem się za shimy. I tutaj pojawił sie problem. Z serwisem wszelkiego sprzętu jestem oblatany ale już tuning to inny temat. Nie znalazłem żadnego poradnika rowerowego, a kilka motocyklowych przypominało prace habilitacyjne z hydrodynamiki. Wiem że temat na forum przewijał się kilka razy wiec parę osób sie tym zajmowało. Możecie opisać swoje doświadczenia ? Może coś mi zasugeruje w którą stronę iść.
Nie wiem czy na to trafiłeś
http://shimrestackor.com/
Napisz jeszcze w jakiej ramie siedzi damper, jakiej jest długości i czego byś oczekiwał jeśli chodzi o pracę. Przydałby się też jakiś dawca shimmów chyba że masz możliwość dorobienia na wymiar. Ja bawiłem się shimmami w Manitou x6 metodą prób i błędów, za chyba 4 razem udało mi się tak podmienić shimmy że praca wyszła super.
http://shimrestackor.com/
Napisz jeszcze w jakiej ramie siedzi damper, jakiej jest długości i czego byś oczekiwał jeśli chodzi o pracę. Przydałby się też jakiś dawca shimmów chyba że masz możliwość dorobienia na wymiar. Ja bawiłem się shimmami w Manitou x6 metodą prób i błędów, za chyba 4 razem udało mi się tak podmienić shimmy że praca wyszła super.
http://www.pinkbike.com/photo/9231318/ <--- Mój Bike
-
- Posty: 445
- Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Ja z kolei w swingerze 4 się bawiłem tak jak kolega wyżej pisał do zadowalającej pracy doszedłem metodą prób i błędów. Oczywiście została usunięta platforma i zastąpiłem ją shimami własnej produkcji. do shimów kompresji dodałem jeden bo przez zabieg usunięcia platformy trochę spadła. Z zabiegu jestem zadowolony udało mi się uzyskać bardzo linearną pracę a końcowe dobicie staje się bardzo progresywne, rama nie nurkuje, da się Tobie prowadzić a nie ona prowadzi Tobą 
A znając życie, to temat będzie się rozwijał wiec dam coś od siebie możę się komuś do czegoś przyda


A znając życie, to temat będzie się rozwijał wiec dam coś od siebie możę się komuś do czegoś przyda


-
- Posty: 445
- Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
-
- Posty: 407
- Rejestracja: 27.08.2009 17:56:07
- Kontakt:
Rama to Sunday. Mój aktualny shim stack wyglada tak:
Damper ma zbyt duże tłumienie kompresji, szczególnie na początku skoku. ProPedal oczywiście na maxa rozkręcony zgodnie z oficjalnym setup guidem: http://www.ridemonkey.com/forums/f19/of ... on-168138/. Damper słabo reaguje na małe nierówności a na szybko po sobie nastepujących korzeniach miałem wrażenie że tył blokuje sie w 2/3 skoku. Chciałbym uzyskać bardziej liniową charakterystykę.

na stronie restackor (drugi post) jest wszystko przystępnie opisane.
Podpowiem Ci tak - jak masz za dużo kompresji, to ujmij jedną/dwie największe podkładki od strony kompresji. Złóż i testuj. Jak będzie za dużo, ujmij jeszcze, ale już z mniejszych. Układ piramidy musi zostać (nie może braknąć w secie shima z pośredniego wymiaru, jeżeli w danym wymiarze jest tylko jeden, więc ubieraj "od góry" zostawiając po jednej podkładce o określonym wymiarze).
Jeżeli chodzi o blokowanie się w 2/3 skoku - albo za twarda sprężyna, albo szybka kompresja nie wydala (nie wiem jak w Twoim damperze wygląda zawór od tej kompresji), ale postaraj się pogrzebać w tym miejscu (ustawienia, jak są możliwe), bo shimy działają głównie dla wolnej kompresji.
Jak to nic nie da, to możesz ubrać najmniejszych shimów (one odpowiadają za ograniczanie wychylenia się tych większych przy dużych prędkościach pracy zawieszenia).
generalnie, o ile nie znajdziesz gotowych propozycji setu shimów, czeka Cię sporo zabawy z rozbieraniem, składaniem i testowaniem.
crossfader18 - stary resor + szlifierka magnetyczna, a potem rzeźba wiertarką i kątówką? Czy może coś bardziej fachowego?
Podpowiem Ci tak - jak masz za dużo kompresji, to ujmij jedną/dwie największe podkładki od strony kompresji. Złóż i testuj. Jak będzie za dużo, ujmij jeszcze, ale już z mniejszych. Układ piramidy musi zostać (nie może braknąć w secie shima z pośredniego wymiaru, jeżeli w danym wymiarze jest tylko jeden, więc ubieraj "od góry" zostawiając po jednej podkładce o określonym wymiarze).
Jeżeli chodzi o blokowanie się w 2/3 skoku - albo za twarda sprężyna, albo szybka kompresja nie wydala (nie wiem jak w Twoim damperze wygląda zawór od tej kompresji), ale postaraj się pogrzebać w tym miejscu (ustawienia, jak są możliwe), bo shimy działają głównie dla wolnej kompresji.
Jak to nic nie da, to możesz ubrać najmniejszych shimów (one odpowiadają za ograniczanie wychylenia się tych większych przy dużych prędkościach pracy zawieszenia).
generalnie, o ile nie znajdziesz gotowych propozycji setu shimów, czeka Cię sporo zabawy z rozbieraniem, składaniem i testowaniem.
crossfader18 - stary resor + szlifierka magnetyczna, a potem rzeźba wiertarką i kątówką? Czy może coś bardziej fachowego?
Sprężyna jest na 100 % dobrze dobrana.
.
Właśnie tego chcę uniknąćJaca pisze:generalnie, o ile nie znajdziesz gotowych propozycji setu shimów, czeka Cię sporo zabawy z rozbieraniem, składaniem i testowaniem.

A czy to przypadkiem nie przyniesie odwrotnego efektu, czyli nie pozwoli na zbytnie uchylenie shimow i zwiększenie przepływu oleju ? I jeszcze jedno jaką rolę spełnia cross-over ?Jaca pisze:Jak to nic nie da, to możesz ubrać najmniejszych shimów (one odpowiadają za ograniczanie wychylenia się tych większych przy dużych prędkościach pracy zawieszenia).
No, trochę się zapędziłem :] generalnie czym dalej shim jest od tłoka, tym większą prędkość pracy reguluje.muras pisze:A czy to przypadkiem nie przyniesie odwrotnego efektu, czyli nie pozwoli na zbytnie uchylenie shimow i zwiększenie przepływu oleju ? I jeszcze jedno jaką rolę spełnia cross-over ?
cross-over to (za stroną restackor) podkładka mająca za zadanie nadać shimom "naprężenie wstępne", czyli zwiększyć wstępne tłumienie. Na razie zostawiłbym go tak, jak jest i usunął 1 - 2 największe shimy. Wywalenie cross-overa, jeżeli tłok jest od strony kompresji wklęsły, znacząco zwiększy początkowe tłumienie.
Nadal polecam lekturę strony restackora, dużo tam wyjaśnień w miarę przyswajalnymi pojęciami.
-
- Posty: 407
- Rejestracja: 27.08.2009 17:56:07
- Kontakt:
Cross over zmniejsza tlumienie wolnej kompresji zachowujac kompresje szybką praktycznie bez zmian. Szpara wywołana w shimstacku pozwala pierwszymmw tym przypadku dwum shimom odchylac sie bez oporu (tak jakby tylko te 2 shimy były w zaworowaniu). Przy wiekszych prredkosciach shimy odginaja sie mocniej i zapieraja o dalsza czesc zaworowania. Najprościej pisząc zyskujemy na czułości i miekkim początkowym skoku, ale w razie strzału pojawia sie szybka kompresja zapobiegajac gwałtownemu dobijaniu. Jednak zawiecha robi sie wtedy ogolnie miekka, bardziej pompuje, sklada sie w bandach itd.
Do sandeja trzeba 3x mniej tych wszystkich shimów. teraz zalezy od ciebie jesli chcesz zawieche ktora ma duzo LSC, mniejsza reakcja na rozklad masy, mniejsze pompowanie mniej sklada sie w bandach daj duzo większych shimów. Jesli wolisz miekki poczatek skoku to mniej duzych ale wiecej malych.
Moja propozycja na oko. Niestety bez wiekszej ilosci twoich danych i dokladnych pomiarow sredniucy i grubosci wszystkich shimow nie moge tego dokladnie określić.

Czyli 3 najwieksze shimy, cross over, znowu ten najwiekszy shim i dalej taper. Jesli chcesz twardziej to wywal 2 pierwshe shimy i cross over, reszta jak poskreślałem.
PS.
http://www.pinkbike.com/photo/7928723/
Górna część photo to fabryczne zaworowanie irona dla DHX5 pod Sandeja. Ty masz damper po pushu przystosowany pod całkowicie inną ramę.
Do sandeja trzeba 3x mniej tych wszystkich shimów. teraz zalezy od ciebie jesli chcesz zawieche ktora ma duzo LSC, mniejsza reakcja na rozklad masy, mniejsze pompowanie mniej sklada sie w bandach daj duzo większych shimów. Jesli wolisz miekki poczatek skoku to mniej duzych ale wiecej malych.
Moja propozycja na oko. Niestety bez wiekszej ilosci twoich danych i dokladnych pomiarow sredniucy i grubosci wszystkich shimow nie moge tego dokladnie określić.

Czyli 3 najwieksze shimy, cross over, znowu ten najwiekszy shim i dalej taper. Jesli chcesz twardziej to wywal 2 pierwshe shimy i cross over, reszta jak poskreślałem.
PS.
http://www.pinkbike.com/photo/7928723/
Górna część photo to fabryczne zaworowanie irona dla DHX5 pod Sandeja. Ty masz damper po pushu przystosowany pod całkowicie inną ramę.
-
- Posty: 407
- Rejestracja: 27.08.2009 17:56:07
- Kontakt:
Z każdego się da. Tylko nie był do tego przewidziany.
Jak rozbierzesz i pobawisz się shimami. Cross over na przykład zrobisz albo coś. Ale musisz mieć na uwadze że Van R nie ma nic w miejscu gdzie DHX ma zawór pro pedal więc jego shimowanie jest twardsze. Jak założysz jakiegoś gotowca z dhxa to będziesz miał miękkie dziadostwo.
Jak rozbierzesz i pobawisz się shimami. Cross over na przykład zrobisz albo coś. Ale musisz mieć na uwadze że Van R nie ma nic w miejscu gdzie DHX ma zawór pro pedal więc jego shimowanie jest twardsze. Jak założysz jakiegoś gotowca z dhxa to będziesz miał miękkie dziadostwo.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość