Strona 1 z 2
Pogadajmy o shimach.
: 23.12.2012 23:03:59
autor: muras
Z powodu nudów związanych z zimą postanowiłem rozprawić się ostatecznie z damperem. Sprawa wygląda tak, że w połowie roku kupiłem nową ramę z DHX 5.0. Praca zestawu nie do końca mi odpowiadała, kręcenie pokrętełkami nieznacznie ten stan poprawiło. Wziąłem się za shimy. I tutaj pojawił sie problem. Z serwisem wszelkiego sprzętu jestem oblatany ale już tuning to inny temat. Nie znalazłem żadnego poradnika rowerowego, a kilka motocyklowych przypominało prace habilitacyjne z hydrodynamiki. Wiem że temat na forum przewijał się kilka razy wiec parę osób sie tym zajmowało. Możecie opisać swoje doświadczenia ? Może coś mi zasugeruje w którą stronę iść.
: 24.12.2012 00:46:45
autor: NorekO
Nie wiem czy na to trafiłeś
http://shimrestackor.com/
Napisz jeszcze w jakiej ramie siedzi damper, jakiej jest długości i czego byś oczekiwał jeśli chodzi o pracę. Przydałby się też jakiś dawca shimmów chyba że masz możliwość dorobienia na wymiar. Ja bawiłem się shimmami w Manitou x6 metodą prób i błędów, za chyba 4 razem udało mi się tak podmienić shimmy że praca wyszła super.
: 24.12.2012 09:52:04
autor: crossfader18
Ja z kolei w swingerze 4 się bawiłem tak jak kolega wyżej pisał do zadowalającej pracy doszedłem metodą prób i błędów. Oczywiście została usunięta platforma i zastąpiłem ją shimami własnej produkcji. do shimów kompresji dodałem jeden bo przez zabieg usunięcia platformy trochę spadła. Z zabiegu jestem zadowolony udało mi się uzyskać bardzo linearną pracę a końcowe dobicie staje się bardzo progresywne, rama nie nurkuje, da się Tobie prowadzić a nie ona prowadzi Tobą

A znając życie, to temat będzie się rozwijał wiec dam coś od siebie możę się komuś do czegoś przyda

: 24.12.2012 11:25:01
autor: klexuh
crossfader18 Bardziej mnie interesuje inna kwestia z Twojego posta. Jak zrobiles shimy wlasnej produkcji?

: 24.12.2012 11:38:26
autor: crossfader18
Wiedziałem że napewno sie ktoś o to spyta

Nie będę tym ułatwiał życia innym, sam szukałem przeszło tydzień po necie, ale nic nie było wiec tzreba było samemu ruszyć głową- mogę tylko powiedzieć ze spełniają swoją funkcje doskonale

: 24.12.2012 11:46:36
autor: klexuh
No wiesz co, faja jestes :d chociaz powiedz jakiego materialu uzyles i skad taki wytrzasnac

: 24.12.2012 13:43:21
autor: ravfr
muras pisze:Może coś mi zasugeruje w którą stronę iść.
zasugeruj o co Ci chodzi, bo stwierdzenie :
muras pisze:Praca zestawu nie do końca mi odpowiadała
jest dość oględne.
: 24.12.2012 13:51:30
autor: Schokowafel
Ale sie szybko foto shimstacka od fuzji rozeszło :P
muras, napisz jaka rama i czego oczekujesz od zawiechy to sie cos wymysli

: 24.12.2012 16:46:40
autor: muras
Rama to Sunday. Mój aktualny shim stack wyglada tak:

Damper ma zbyt duże tłumienie kompresji, szczególnie na początku skoku. ProPedal oczywiście na maxa rozkręcony zgodnie z oficjalnym setup guidem:
http://www.ridemonkey.com/forums/f19/of ... on-168138/. Damper słabo reaguje na małe nierówności a na szybko po sobie nastepujących korzeniach miałem wrażenie że tył blokuje sie w 2/3 skoku. Chciałbym uzyskać bardziej liniową charakterystykę.
: 24.12.2012 18:49:24
autor: Jaca
na stronie restackor (drugi post) jest wszystko przystępnie opisane.
Podpowiem Ci tak - jak masz za dużo kompresji, to ujmij jedną/dwie największe podkładki od strony kompresji. Złóż i testuj. Jak będzie za dużo, ujmij jeszcze, ale już z mniejszych. Układ piramidy musi zostać (nie może braknąć w secie shima z pośredniego wymiaru, jeżeli w danym wymiarze jest tylko jeden, więc ubieraj "od góry" zostawiając po jednej podkładce o określonym wymiarze).
Jeżeli chodzi o blokowanie się w 2/3 skoku - albo za twarda sprężyna, albo szybka kompresja nie wydala (nie wiem jak w Twoim damperze wygląda zawór od tej kompresji), ale postaraj się pogrzebać w tym miejscu (ustawienia, jak są możliwe), bo shimy działają głównie dla wolnej kompresji.
Jak to nic nie da, to możesz ubrać najmniejszych shimów (one odpowiadają za ograniczanie wychylenia się tych większych przy dużych prędkościach pracy zawieszenia).
generalnie, o ile nie znajdziesz gotowych propozycji setu shimów, czeka Cię sporo zabawy z rozbieraniem, składaniem i testowaniem.
crossfader18 - stary resor + szlifierka magnetyczna, a potem rzeźba wiertarką i kątówką? Czy może coś bardziej fachowego?
: 24.12.2012 20:15:38
autor: muras
Sprężyna jest na 100 % dobrze dobrana.
Jaca pisze:generalnie, o ile nie znajdziesz gotowych propozycji setu shimów, czeka Cię sporo zabawy z rozbieraniem, składaniem i testowaniem.
Właśnie tego chcę uniknąć

.
Jaca pisze:Jak to nic nie da, to możesz ubrać najmniejszych shimów (one odpowiadają za ograniczanie wychylenia się tych większych przy dużych prędkościach pracy zawieszenia).
A czy to przypadkiem nie przyniesie odwrotnego efektu, czyli nie pozwoli na zbytnie uchylenie shimow i zwiększenie przepływu oleju ? I jeszcze jedno jaką rolę spełnia cross-over ?
: 24.12.2012 21:33:21
autor: Jaca
muras pisze:A czy to przypadkiem nie przyniesie odwrotnego efektu, czyli nie pozwoli na zbytnie uchylenie shimow i zwiększenie przepływu oleju ? I jeszcze jedno jaką rolę spełnia cross-over ?
No, trochę się zapędziłem :] generalnie czym dalej shim jest od tłoka, tym większą prędkość pracy reguluje.
cross-over to (za stroną restackor) podkładka mająca za zadanie nadać shimom "naprężenie wstępne", czyli zwiększyć wstępne tłumienie. Na razie zostawiłbym go tak, jak jest i usunął 1 - 2 największe shimy. Wywalenie cross-overa, jeżeli tłok jest od strony kompresji wklęsły, znacząco zwiększy początkowe tłumienie.
Nadal polecam lekturę strony restackora, dużo tam wyjaśnień w miarę przyswajalnymi pojęciami.
: 24.12.2012 23:20:31
autor: Schokowafel
Cross over zmniejsza tlumienie wolnej kompresji zachowujac kompresje szybką praktycznie bez zmian. Szpara wywołana w shimstacku pozwala pierwszymmw tym przypadku dwum shimom odchylac sie bez oporu (tak jakby tylko te 2 shimy były w zaworowaniu). Przy wiekszych prredkosciach shimy odginaja sie mocniej i zapieraja o dalsza czesc zaworowania. Najprościej pisząc zyskujemy na czułości i miekkim początkowym skoku, ale w razie strzału pojawia sie szybka kompresja zapobiegajac gwałtownemu dobijaniu. Jednak zawiecha robi sie wtedy ogolnie miekka, bardziej pompuje, sklada sie w bandach itd.
Do sandeja trzeba 3x mniej tych wszystkich shimów. teraz zalezy od ciebie jesli chcesz zawieche ktora ma duzo LSC, mniejsza reakcja na rozklad masy, mniejsze pompowanie mniej sklada sie w bandach daj duzo większych shimów. Jesli wolisz miekki poczatek skoku to mniej duzych ale wiecej malych.
Moja propozycja na oko. Niestety bez wiekszej ilosci twoich danych i dokladnych pomiarow sredniucy i grubosci wszystkich shimow nie moge tego dokladnie określić.
Czyli 3 najwieksze shimy, cross over, znowu ten najwiekszy shim i dalej taper. Jesli chcesz twardziej to wywal 2 pierwshe shimy i cross over, reszta jak poskreślałem.
PS.
http://www.pinkbike.com/photo/7928723/
Górna część photo to fabryczne zaworowanie irona dla DHX5 pod Sandeja. Ty masz damper po pushu przystosowany pod całkowicie inną ramę.
: 26.12.2012 19:19:42
autor: muras
Schokowafel dzięki, jest od czego zacząć. Wie ktoś jaka jest różnica między fabrycznym a takim z pistonem Pusha ?
: 26.12.2012 20:49:35
autor: Schokowafel
Większe otwory - lepszy przepływ oleju.
: 27.12.2012 13:17:32
autor: off_road
Te wieksze otwory wymuszaja wieksza ilosc shimow...
Jak zapakujesz oryginalny shimstack damper zrobi sie ekstremalnie miekki

Zycze powodzenia hehe
Jak jest problem z LSC to po prostu ujmij 1-2 najwieksze shimy i testuj.
: 27.12.2012 15:53:10
autor: EZrider
Pogadajmy o gównie jakim jest Van R. Da się z niego coś zrobić do czasu kupna normalnego dampera?
: 27.12.2012 16:24:09
autor: pietryna
Z każdego się da. Tylko nie był do tego przewidziany.
Jak rozbierzesz i pobawisz się shimami. Cross over na przykład zrobisz albo coś. Ale musisz mieć na uwadze że Van R nie ma nic w miejscu gdzie DHX ma zawór pro pedal więc jego shimowanie jest twardsze. Jak założysz jakiegoś gotowca z dhxa to będziesz miał miękkie dziadostwo.
: 27.12.2012 17:40:08
autor: EZrider
Wpadłem na to już i dlatego nie ruszałem.