Wymiana tulejek - Marzocchi Roco

kuklis
Posty: 477
Rejestracja: 07.03.2011 18:39:24
Kontakt:

Wymiana tulejek - Marzocchi Roco

Post autor: kuklis »

Witam, mam pewien luz w zawieszeniu więc trzeba wymienić tulejki.. więc odkręcam i z ciekawości mierzę średnicę wewnętrzną tulejki i sworznia. Poblem taki, że dolny zestaw ma wymiary:
tulejka 8,10
sworzeń 7,97
a górny:
tulejka 6,05
sworzeń 5,80
I tutaj jest pytanie - dolny zestaw nie ma wyczuwalnego luzu, natomiast góra tak. Ale czy wymiar sworznia 5,80 jest prawidłowy?
Załączniki
2013-03-19-096.jpg
2013-03-19-095.jpg
2013-03-19-094.jpg
2013-03-19-093.jpg
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

Luz pomiędzy śrubą a tulejką zawsze ma być i często jest spory.

Albo dokręcasz mocniej albo masz do zmiany tuleje ślizgowe ;)
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
FRmaniak
Posty: 2125
Rejestracja: 15.08.2011 19:24:23
Lokalizacja: ŁDZ/Lutomiersk
Kontakt:

Post autor: FRmaniak »

Jak się wyjmuje tuleje ślizgowe?
Jakieś specjalna narzędzie czy poprostu jakoś wyjąć/wybić?

off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

Proshox robi takie narzędzie ;) Do bezstresowego wyciągania i montazu. Zawsze mozna to zrobić domowymi sposobami :)
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
Schokowafel
Posty: 407
Rejestracja: 27.08.2009 17:56:07
Kontakt:

Post autor: Schokowafel »

Luzy nie robią się miedzy śrubą a tuleją tylko miedzy tuleja a panewką. Po skręceniu przeciez unieruchamiasz tuleje w ramie. Jeśli tulejka obraca sie w palcach to wtedy mozna stwierdzic ze ma dość. Jeśli tuleja nie jest wytarta wystarczy wymienic panewke jednak jeśli teflon sie wytarł i powstało tarcei metal-metal to do wymiany cały komplet.
kuklis
Posty: 477
Rejestracja: 07.03.2011 18:39:24
Kontakt:

Post autor: kuklis »

Schokowafel gdzie na górze są panewki? Mam jedynie 2 tulejki i śrubę łączącą. Problem w tym że jak podnoszę rower za siodełko w górę i w dół to jest stukanie i jest bardzo wyczuwalny luz (mimo tego że w oczku dampera jest 12,7 i tulejka w tym miejscu też ma 12,7 więc tam luzu nie ma)
kuklis
Posty: 477
Rejestracja: 07.03.2011 18:39:24
Kontakt:

Re: Wymiana tulejek - Marzocchi Roco

Post autor: kuklis »

Zrobiłem zdjęcie miejsca gdzie mam luz - damper jest osadzony na śrubie która jest sworzniem utrzymującym tuleje dampera. Napisaliście żeby dokręcić mocniej - nic to nie da, ponieważ linki zawieszenia nie mają gniazda na tulejki więc całość spoczywa na tej śrubie i siłą rzeczy ruszając rowerem góra/dół będę miał bicie między tą tuleją a śrubą. Co innego jakby linki miały gniazdo - wtedy śruba by tylko trzymała całość do kupy.
Załączniki
2013-03-20-097.jpg
Mervis
Posty: 607
Rejestracja: 31.03.2009 15:06:05
Lokalizacja: Jurków koło Limanowej
Kontakt:

Post autor: Mervis »

To Jest Link Od glory ?
Luz zawsze jest między śrubą a sworzniem, czy tymi tulejkami dystansowymi co ty masz, w bh miałem naprawdę spory luz wybite oczka montażowe na śrubę i po założeniu nowych tuleji ślizgowych i sworznia (proshox) luz zniknął, moim znaniem na 100 % zużyta tuleja ślizgowa i tulejki dystansowe które się obracają na tulejce ślizgowej, pasowanie powinno być ciasne nie ? ty masz 12.7 ale może być luz bo pomiar jest za mało dokładny A po drogie moim zdaniem, gdy jest luz, na śrubie to i tak śruba oprze się na górnej części Tuleji, przy ugięciu i przy powrocie będzie się opierała na górnej części tuleji, a skręcamy poto by się nie opuściła ew na dól i nie stukała, tak mi się przynajmniej wydaje, przynajmniej jak robię tak że najpierw poluzowywyje śruby skręcające damper, uginam lekko zawieszenie i dopiero wtedy skręcam
Jeśli bez problemu możesz wyciągnąć te tuleje po bokach i obracać nimi w oczku to do wymiany :)
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

Mervis pisze:Luz zawsze jest między śrubą a sworzniem, czy tymi tulejkami dystansowymi co ty masz, w bh miałem naprawdę spory luz wybite oczka montażowe na śrubę i po założeniu nowych tuleji ślizgowych i sworznia (proshox) luz zniknął, moim znaniem na 100 % zużyta tuleja ślizgowa i tulejki dystansowe które się obracają na tulejce ślizgowej, pasowanie powinno być ciasne nie ? ty masz 12.7 ale może być luz bo pomiar jest za mało dokładny A po drogie moim zdaniem, gdy jest luz, na śrubie to i tak śruba oprze się na górnej części Tuleji, przy ugięciu i przy powrocie będzie się opierała na górnej części tuleji, a skręcamy poto by się nie opuściła ew na dól i nie stukała, tak mi się przynajmniej wydaje, przynajmniej jak robię tak że najpierw poluzowywyje śruby skręcające damper, uginam lekko zawieszenie i dopiero wtedy skręcamJeśli bez problemu możesz wyciągnąć te tuleje po bokach i obracać nimi w oczku to do wymiany
nic dodać nic ująć ;)
=Pietr3k=
Posty: 390
Rejestracja: 21.12.2011 23:52:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: =Pietr3k= »

kuklis - przerabiałem dokładnie to samo zagadnienie w tym temacie:
http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=83145

W tym uchu ze śrubą 5,80mm masz rozwiązanie typu "B" z moich rysunków.
Jeżeli fioletowe tuleje bardzo ciężko Ci się obracają w zielonej tulei ślizgowej, to tuleje te są okej.
Śruba u mnie też miała dokładnie 5,80mm, a 6,05mm oznacza, że tulejki nie wybiły się zbytnio (6,00mm powinno być od nowości).
Ja zastosowałem u siebie śrubę 6,05mm od Nusiu przy tulejkach fioletowych wyeksploatowanych na 6,10mm.

Damper porusza Ci się góra-dół, ponieważ zbyt słabo skręciłeś śrubę, lub ona sama Ci się odkręca i damper skacze o 6,05-5,80mm.

Niby moje rozwiązanie kasuje luz do 0,05mm i jest zbyt sztywno (damper może się ułamać na tłoku lub na uchu), ale mocne ściśnięcie śruby daje przecież ten sam efekt. Co więcej, rozwiązanie typu "A" z założenia zostawia w uchu dampera (fiolet-zielony) luz wielkości 0-0,01mm i tam śrubę skręca się bardzo mocno. Tulejki alu z typu "B" przy bocznych ruchach dampera mogłyby się trochę rozbić w tej przestrzeni 6,05-5,80mm, ale skoro w rozwiązaniu "A" takiej możliwości nie ma w ogóle (zawsze tuleja sztywna stalowa), to moim zdaniem możesz zastosować śrubę 6,00mm.
Jest do tego oczywiste zastrzeżenie, że rama powinna być relatywnie sztywna bocznie i posiadać linki pośredniczące między tylnym trójkątem a mocowaniem dampera. U Ciebie są raczej do tego warunki :)
kuklis
Posty: 477
Rejestracja: 07.03.2011 18:39:24
Kontakt:

Re: Wymiana tulejek - Marzocchi Roco

Post autor: kuklis »

Spróbuję zrobić tak - na śrubę owinąłem mosiężną blaszkę 0,1 mm i teraz śruba nie ma luzu w tulejce. Z drugiej strony tulejki fioletowe lekko obracają się i lekko wychodzą z tulejki zielonej (z rysunku =Pietr3k=) Rozumiem że mają ciężko wchodzić? Pewnie to będzie problem.
Załączniki
2013-03-20-100.jpg
=Pietr3k=
Posty: 390
Rejestracja: 21.12.2011 23:52:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: =Pietr3k= »

W takiej sytuacji tuleje aluminiowe powinieneś wymienić. Sprawdź także, czy tujeja (zielona z rys.) ma wyrobiony wewnątrz teflon - zwykle wyciera się on bardziej z jednej strony - gdy damper obraca się w niewielkim stopniu w trakcie pracy w tym uchu.

Mosiężna wkładka, gdyby tylko zaczęła się obracać, może się podwinąć i przemieścić nierównomiernie na śrubie. Robiłem kiedyś coś takiego, ale jednak odradzam, tym bardziej z racji niewielkiej inwestycji jaką jest dotoczona nowa śruba u tokarza.
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »

tulejka nie powinna się obracać na śrubie, tylko w oczku dampera, w ten sposób to śruba robi Ci za tulejkę, czyli jest źle
Także tulejki dystansowe masz do wymiany, najlepiej na 3 częściowe i od razu z tulejką ślizgową.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość