Chciałem się dowiedzieć, jak wyglądają zawody 4X, jak wyglądają trasy, jakie są do tego rowery, jaką mają geometrię, jakie są ich parametry, właściwości, cechy charakterystyczne, co czyni je rowerami do 4X i co wyróżnia je spośród innych rowerów. Jakieś przykładowe fotki rowerów, schematy geometrii i helmet-cam'y. Bardzo ważne jest dla mnie to, jak wyglądają trasy.
Proszę o wypowiedzi ludzi jeżdżących w 4X i dobrze znających się na tym.
Pozdrawiam i z góry dziękuję,
ksa
4X
Re: 4X
Rowery- mają być sztywne przede wszystkim i lekkie. Niektóre części takie jak np. amortyzator, hamulce ... mogą być zapożyczone iście z dyscypliny XC.
Np. http://www.pinkbike.com/photo/6440612/ Yeti DJ na najwyższej klasie osprzęcie.
http://www.pinkbike.com/photo/9397668/ Mój były Nukeproof Snap na wysokiej klasie osprzęcie i paru częściach z przeznaczeniem do XC np. amortyzator.
Geometria- tutaj wszystkie ramy do 4x są mega podobne, tak każdy sobie dobiera to co woli.. ale ważne żeby rower nie był za krótki bo będzie niestabilny i żeby był niski. Wiadomo im więcej miejsca pod dupą tym więcej pola manewru.
Tory- z górki, jest to przeplatanka muld, hopek, sekcji z kamieniami i belkami z zakrętami. Oczywiście na 4 osoby.
np.
http://www.youtube.com/watch?v=Kalm8ah-QZM
http://www.youtube.com/watch?v=cYp9dGwdUNg
http://www.youtube.com/watch?v=Jz0Q8R9U_QM
http://www.pinkbike.com/video/256175
Np. http://www.pinkbike.com/photo/6440612/ Yeti DJ na najwyższej klasie osprzęcie.
http://www.pinkbike.com/photo/9397668/ Mój były Nukeproof Snap na wysokiej klasie osprzęcie i paru częściach z przeznaczeniem do XC np. amortyzator.
Geometria- tutaj wszystkie ramy do 4x są mega podobne, tak każdy sobie dobiera to co woli.. ale ważne żeby rower nie był za krótki bo będzie niestabilny i żeby był niski. Wiadomo im więcej miejsca pod dupą tym więcej pola manewru.
Tory- z górki, jest to przeplatanka muld, hopek, sekcji z kamieniami i belkami z zakrętami. Oczywiście na 4 osoby.
np.
http://www.youtube.com/watch?v=Kalm8ah-QZM
http://www.youtube.com/watch?v=cYp9dGwdUNg
http://www.youtube.com/watch?v=Jz0Q8R9U_QM
http://www.pinkbike.com/video/256175
BMX National Champion
Trasy bardzo zróżnicowane, od polskich rozciągniętych pumptracków i ostrzejszych torów BMXowych (Gdynia "Witomino", Warszawa "Kazury", Rybnik "Wiśniowiec", czy nawet tor w Szczawnie Zdroju), po te światowe, czasem przypominające dobre DH (Champery w Szwajcarii - http://www.youtube.com/watch?v=bTkWekFMbqc , austriacki Leogang, czeskie JBC czy Pec Pod Snezkou). Czasy przejazdów w okolicach 40-50s.
Tu masz ładne zdjęcie trasy w Szczawnie Zdroju: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 6979_n.jpg
Jak znajdę jeszcze coś ciekawego to postaram się podesłać.
Rowery to najczęściej hardtaile (np. Dartmoor Phantom, Nukeproof Snap, Intense Tazer), aczkolwiek na bardziej hardcorowe trasy są też fulle (np. Yeti 4x, Specialized Enduro SX). Skok zawieszenia 80-100mm (również z tyłu jeśli występuję), rzadko więcej. Schematy geometrii znajdziesz pewnie na stronach producentów w/w ram, przykładowo http://www.nukeproof.com/products/frames/snap
Charakterystyczną częścią są pedały wpinane, może nie są one konieczne, ale praktycznie cała obsada pucharu świata na nich jeździ i wszyscy poważniejsi zawodnicy, zdecydowanie polepszają kontrolę nad rowerem. Poza tym dużo lekkich - choć najlepiej niezawodnych - części (jak wyżej kolega napisał) i małe siodełka
Ważny jest dobry napęd (przerzutki, manetki, łańcuch), nic nie ma prawa przeskoczyć przy zmianie biegów bo to się może źle skończyć. Waga tych najlepszych to około 11-12kg, da się złożyć rower poniżej 10kg ale tu już poświęca się wytrzymałość, co wg mnie jest bez sensu.
Tu masz ładne zdjęcie trasy w Szczawnie Zdroju: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 6979_n.jpg
Jak znajdę jeszcze coś ciekawego to postaram się podesłać.
Rowery to najczęściej hardtaile (np. Dartmoor Phantom, Nukeproof Snap, Intense Tazer), aczkolwiek na bardziej hardcorowe trasy są też fulle (np. Yeti 4x, Specialized Enduro SX). Skok zawieszenia 80-100mm (również z tyłu jeśli występuję), rzadko więcej. Schematy geometrii znajdziesz pewnie na stronach producentów w/w ram, przykładowo http://www.nukeproof.com/products/frames/snap
Charakterystyczną częścią są pedały wpinane, może nie są one konieczne, ale praktycznie cała obsada pucharu świata na nich jeździ i wszyscy poważniejsi zawodnicy, zdecydowanie polepszają kontrolę nad rowerem. Poza tym dużo lekkich - choć najlepiej niezawodnych - części (jak wyżej kolega napisał) i małe siodełka

http://brooce.pinkbike.com
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości