Kilka pytan dotyczacych dampera - co i jak ?
Kilka pytan dotyczacych dampera - co i jak ?
Witam
Po calym zyciu jazdy na sztywniaku, zdecydowalem sie na przesiadke na rame full. Rama ktora posiadlem ma zamontowany damper FOX Van R. Zrodzilo mi sie w glowie mnostwo pytan, na ktore nie znam odpowiedzi. Mam nadzieje, ze pomozecie mi jako doswiadczeni raiderzy.
1. Damper posiada rozne regulacje z tego co widac przy dolnym mocowaniu czerwone pokretlo i chyba na koncu zbiorniczka wyrownawczego. Ktore do czego sluzy i jak dziala ? I trzecie to nakretka dociskajaca sprezyne (jezeli sie myle poprawcie mnie) to chyba regulacja naprzenia wstepnego.
2. Do czego sluzy ten zbiorniczek wyrownawczy ?
3 Zdaje sobie sprawe ze damper wymaga konserwacji. Na czym ma ona polegac i co trzeba robic zeby zachowac go w jak najlepszej kondycji ? Na koniec najwazniejsze: po czym poznac ze cos jest nie tak (za wyjatkiem wycieku oleju bo to oczywiste) ?
4. Do czego sluzy sprezyna i oznaczenia na niej zawarte ?
5 Ktos mi naopowiadal ze damper trzeba pompowac specjalna pompka, jak amortyzator powietrzny. Ciezko mi w to uwierzyc skoro w nim znajduje sie azot i olej. Czy to prawda ? Jezeli tak to jak mocno ?
6 Jak zmierzyc skok tylnego amortyzatora w rowerze ?
7. W ramie na dole widze jeszcze drugie mocowanie. Czyzby sluzylo do zwiakszenia badz zmniejszenia skoku ?
8. Mnostwo razy serwisowalem swoje amortyzatory przednie. Nie mialem nigdy wiekszych problemow (co najwyzej w znalezieniu klucza jak cos nie pasowalo). Czy serwisowanie dampera lezy w mozliwosciach zwyklego czlowieka nie posiadajacego specjalistycznego osprzetu ?
I ostatnie
9. Jak skonfogurowac damper pod swoja wage ?
Po calym zyciu jazdy na sztywniaku, zdecydowalem sie na przesiadke na rame full. Rama ktora posiadlem ma zamontowany damper FOX Van R. Zrodzilo mi sie w glowie mnostwo pytan, na ktore nie znam odpowiedzi. Mam nadzieje, ze pomozecie mi jako doswiadczeni raiderzy.
1. Damper posiada rozne regulacje z tego co widac przy dolnym mocowaniu czerwone pokretlo i chyba na koncu zbiorniczka wyrownawczego. Ktore do czego sluzy i jak dziala ? I trzecie to nakretka dociskajaca sprezyne (jezeli sie myle poprawcie mnie) to chyba regulacja naprzenia wstepnego.
2. Do czego sluzy ten zbiorniczek wyrownawczy ?
3 Zdaje sobie sprawe ze damper wymaga konserwacji. Na czym ma ona polegac i co trzeba robic zeby zachowac go w jak najlepszej kondycji ? Na koniec najwazniejsze: po czym poznac ze cos jest nie tak (za wyjatkiem wycieku oleju bo to oczywiste) ?
4. Do czego sluzy sprezyna i oznaczenia na niej zawarte ?
5 Ktos mi naopowiadal ze damper trzeba pompowac specjalna pompka, jak amortyzator powietrzny. Ciezko mi w to uwierzyc skoro w nim znajduje sie azot i olej. Czy to prawda ? Jezeli tak to jak mocno ?
6 Jak zmierzyc skok tylnego amortyzatora w rowerze ?
7. W ramie na dole widze jeszcze drugie mocowanie. Czyzby sluzylo do zwiakszenia badz zmniejszenia skoku ?
8. Mnostwo razy serwisowalem swoje amortyzatory przednie. Nie mialem nigdy wiekszych problemow (co najwyzej w znalezieniu klucza jak cos nie pasowalo). Czy serwisowanie dampera lezy w mozliwosciach zwyklego czlowieka nie posiadajacego specjalistycznego osprzetu ?
I ostatnie
9. Jak skonfogurowac damper pod swoja wage ?
1. Nie mam FOXa to nie wiem.
2. zbiorniczek ma za zadanie pomieścić powietrze. Jak tłok wciska się w korpus to cylinder przeciska olej i ściska powietrze, które potem służy częściowo za nadanie ruchu powrotnego i płynność pracy z możliwością regulacji. Sama sprężyna czegoś takiego nie zrobi - tyle mi kiedyś ktoś wytłumaczył.
3. stuka, klekocze, syczy czy gwiżdże, bulgocze, muli etc. Wszystko zależy od modelu i marki - u mnie np Stoy gwiżdże, syczy i piszczy zależnie od prędkości kompresji co u niego to normalne i właściwe. Czyli bardzo upraszczając, prawie samo co widły. Po prostu inaczej sie to czuje bo jest w ramie a nie na przedzie.
4. sprężyna służy Ci za anty-uginacz. To jak w samochodach. sprężyna służy za siłę nośną, amortyzator za tłumienie jej pracy, dostosowanie preferencji kompresji i powrotu. Oznaczenia pokazują ilość funtów potrzebnych do ugięcia jej o 1cal oraz całkowitą długość (różne dampery przyjmują rózne długości). ilość lbs zależy od Twojej wagi i tego jakie przełożenie ma dany typ zawieszenia. Jeden typ bedzie jeździł tak samo na 550 jak inny na 350.
5. Tak. Dampery się pompuje jak zejdzie z nich powietrze lub ktoś nam zrobi głupi żart i je spuści ;p
6. dobre pytanie xD Ja po prostu wiem jaki długi mam damper. Dane długości zawsze maja tyle samo mm skoku.
7. prawdopodobnie. Albo do zmiany charakterystyki pracy.
8. tak i nie. Oprócz wiedzy trzeba mieć jeszcze zaplecze techniczne. Dampery jednak mają w sobie spore ciśnienie i łatwo to zepsuć jak sie robi coś "na pałę"
9. metodą prób i błędów, jeżdżąc, czytając wypowiedzi innych użytkowników tego sprzętu oraz słuchać rady kumpli, którzy dłużej jeżdżą na fullach.
2. zbiorniczek ma za zadanie pomieścić powietrze. Jak tłok wciska się w korpus to cylinder przeciska olej i ściska powietrze, które potem służy częściowo za nadanie ruchu powrotnego i płynność pracy z możliwością regulacji. Sama sprężyna czegoś takiego nie zrobi - tyle mi kiedyś ktoś wytłumaczył.
3. stuka, klekocze, syczy czy gwiżdże, bulgocze, muli etc. Wszystko zależy od modelu i marki - u mnie np Stoy gwiżdże, syczy i piszczy zależnie od prędkości kompresji co u niego to normalne i właściwe. Czyli bardzo upraszczając, prawie samo co widły. Po prostu inaczej sie to czuje bo jest w ramie a nie na przedzie.
4. sprężyna służy Ci za anty-uginacz. To jak w samochodach. sprężyna służy za siłę nośną, amortyzator za tłumienie jej pracy, dostosowanie preferencji kompresji i powrotu. Oznaczenia pokazują ilość funtów potrzebnych do ugięcia jej o 1cal oraz całkowitą długość (różne dampery przyjmują rózne długości). ilość lbs zależy od Twojej wagi i tego jakie przełożenie ma dany typ zawieszenia. Jeden typ bedzie jeździł tak samo na 550 jak inny na 350.
5. Tak. Dampery się pompuje jak zejdzie z nich powietrze lub ktoś nam zrobi głupi żart i je spuści ;p
6. dobre pytanie xD Ja po prostu wiem jaki długi mam damper. Dane długości zawsze maja tyle samo mm skoku.
7. prawdopodobnie. Albo do zmiany charakterystyki pracy.
8. tak i nie. Oprócz wiedzy trzeba mieć jeszcze zaplecze techniczne. Dampery jednak mają w sobie spore ciśnienie i łatwo to zepsuć jak sie robi coś "na pałę"
9. metodą prób i błędów, jeżdżąc, czytając wypowiedzi innych użytkowników tego sprzętu oraz słuchać rady kumpli, którzy dłużej jeżdżą na fullach.
-
- Posty: 251
- Rejestracja: 08.03.2011 17:17:09
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Ad1
Jeśli to jest Van R to masz tylko jedną regulację (tą czerwoną na dole) reboundu, czyli odbicia.
Jeśli masz coś przy zbiorniczku, to może ktoś dorobił zawór i wtedy możesz sobie spokojnie regulować ciśnienie w zbiorniczku. Dopiero Van RC miał regulację kompresji.
Ad6
W wielu miejscach można to sprawdzić, jak Ci się nie chce szukać to zmierz linijka długość tłoka poza puszką i masz skok dampera :P
Jeśli to jest Van R to masz tylko jedną regulację (tą czerwoną na dole) reboundu, czyli odbicia.
Jeśli masz coś przy zbiorniczku, to może ktoś dorobił zawór i wtedy możesz sobie spokojnie regulować ciśnienie w zbiorniczku. Dopiero Van RC miał regulację kompresji.
Ad6
W wielu miejscach można to sprawdzić, jak Ci się nie chce szukać to zmierz linijka długość tłoka poza puszką i masz skok dampera :P
Re:
co do regulacji/ Nie jestem pewien czy przy zbiorniczku bylko cos przerabiane. Wyglada jak fabryczne, a nie chce grzebac nie majac pompki by czegos nie unieruchomic przypadkiem. czerwona galka - nadal mi nikt nie wyjasnil co ona w jezdzie zmeni
I nadal uwazam ze nakretka przytrzymujaca sprezyne ma jakies zadanie bo bardzo latwo ja ruszyc i widac ze sciska sprezyne; czyli jak rozumiem jest to jakas regulacja zgadza sie ?
i nadal sprawa pompowania pozostaje dla mnie zagadka. czy powietrze schodzi samo czy tylko jezeli jest cos nie tak ? Jak czesto trzeba pompowac ?

i nadal sprawa pompowania pozostaje dla mnie zagadka. czy powietrze schodzi samo czy tylko jezeli jest cos nie tak ? Jak czesto trzeba pompowac ?
Poczytalem nieco o damperach i sadze, ze juz rozumiem jak pracuja, na jakiej zasadzie dzialaja, aczkolwiek mam jeszcze pare pytan:
1 Jak poznac ze damper jest zapowietrzony (nawet nie wiem czy jest do konca sprawny, choc nie wydaje zadnych dziwnych dzwiekow, sag nie za duzy, tlumi nawet lepiej niz moj przedni widelec i nic nie cieknie) ?
2. Rozumiem ze damper jak kazda komora powietrzna gubi to powietrze (badz azot). Co ile srednio trzeba taki damper pompowac (azotem badz powietrzem; rozumiem ze azot dluzej trzyma niz powietrze)? Oczywiscie zakladajac ze jest sprawny i szczelny.
3. Czy oplaca sie pompowac powietrzem czy lepiej zdac do serwisu (w przypadku foxa: z tego co czytalem i slyszalem - autoryzowanego) ?
1 Jak poznac ze damper jest zapowietrzony (nawet nie wiem czy jest do konca sprawny, choc nie wydaje zadnych dziwnych dzwiekow, sag nie za duzy, tlumi nawet lepiej niz moj przedni widelec i nic nie cieknie) ?
2. Rozumiem ze damper jak kazda komora powietrzna gubi to powietrze (badz azot). Co ile srednio trzeba taki damper pompowac (azotem badz powietrzem; rozumiem ze azot dluzej trzyma niz powietrze)? Oczywiscie zakladajac ze jest sprawny i szczelny.
3. Czy oplaca sie pompowac powietrzem czy lepiej zdac do serwisu (w przypadku foxa: z tego co czytalem i slyszalem - autoryzowanego) ?
-
- Posty: 251
- Rejestracja: 08.03.2011 17:17:09
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość