Marzocchi 55 RS 2011 - budowa, wymiana oleju

bakando
Posty: 3
Rejestracja: 04.01.2014 22:59:58
Kontakt:

Marzocchi 55 RS 2011 - budowa, wymiana oleju

Post autor: bakando »

Przymierzam się do wymiany oleju w tym ustrojstwie i mam kilka wątpliwości bo w amorach nigdy nie grzebałem. Gregorio odpisało że jest to 55 RS 140 z 2011r - domyśliłem się że nie dostanę od nich instrukcji wymiany oleju więc nawet o to nie pytałem. Przebrnąłem przez różne fora ale o serwisowaniu 55 RS nic nie znalazłem. Tak to wygląda:
DSC03851.JPG
DSC03850.JPG
DSC03848.JPG
DSC03847.JPG
DSC03836.JPG
Z instrukcją też się zapoznałem, z tabelami olei i ciśnień też. Doszedłem że ma to coś takiego w lewej goleni (cytuję instrukcję) :
"RV (Rebound Valve w otwartej kąpieli)
Ewolucja najtrwalszego tłumika SSVF. RV w otwartej kąpieli olejowej
czerwonym pokrętłem umieszczonym u dołu można regulować tłumienie
prędkości prostowania się widelca po najechaniu na nierówność."
"SSVF - Speed Sensitive Valve Floating
Tłumik SSVF jest rozwinięciem technologii SSVF. Tka jak SSV wykonany jest z termoplastycznego wysokoudarowego tworzywa. Pozwala jednak regulować wartość tłumienia pokrętłem umieszczonym na zewnątrz. Ale ważniejszą różnicą jest to, że zawór tłumiący nie jest prostym otworem, ale aktywuje go sprężyna. Dzięki niej, gdy prędkość przepływu oleju przez zawór jest mała, otwór jest stosunkowo duży, a tłumienie słabsze. Kiedy prędkość z jaką przemieszcza się olej rośnie, zawór zamyka się zwiększając w pewnym stopniu siłę tłumienia. To dlatego widelec jest bardziej czuły na małych nierównościach, automatycznie - przy szybszej jeździe w zadowalającym stopniu tłumi szybkość z jaką widelec się prostuje. "
W prawej goleni natomiast: "Sprężyna zwojowa z komorą powietrzną - Coil preload with air"
Najprawdopodobniej czegoś nie czaję ale zawór do pompowania powietrza jest w LEWEJ goleni (to chyba jest zawór?) - więc osochozi? bo na prawej goleni jest zwykła śruba?
Co do wymiany to wywnioskowałem (całkiem możliwe że błędnie) na podstawie for i innych gugli że jest to dośyć prosto zbudowany amorek i z wymianą oleju nie ma problemu - czyli rozumiem że:
- odkręcam górne śruby po kolei, wyciągam sprężynę i zlewam olej
- odkręcam dolne czerwone ustrojstwo (od regulacji tłumienia?)
- odkręcam dolne śruby
- wyciągam górne golenie z dolnych
- rozkładam te tłumiki i inne bajery
- czyszczę wszystko
- smaruję olejem wszystkie uszczelki
- składam do kupy dół
- zalewam olej (motorex 7.5W)
- przykręcam górne śruby
- pompuje powietrze
Z góry dzięki za wszelkie rady i uwagi (ostra krytyka mile widziana). Pozdrawiam zacne grono.
pixel991
Posty: 252
Rejestracja: 29.12.2012 20:20:50
Lokalizacja: Zakopane
Kontakt:

Post autor: pixel991 »

Jak się weźmiesz do roboty to spuść najpierw powietrze żeby Ci goleń nie odleciała (gdzieś ktoś pisał że wbiła się w sufit laga). Ale tak po za tym to wydaje mi się że wszystko dobrze napisałeś :D.
bakando
Posty: 3
Rejestracja: 04.01.2014 22:59:58
Kontakt:

Post autor: bakando »

Spoko :) to już obczaiłem - trochę już się naczytałem. A co z tą komorą powietrzną bo w instrukcji piszą że jest w prawej a zawór mam w lewej?
bakando
Posty: 3
Rejestracja: 04.01.2014 22:59:58
Kontakt:

Post autor: bakando »

Urodziło mi się jeszcze parę pytań:
czy w tym modelu jest pierścień segera i czy muszę rozdłubywać tłumik?
jaki jest typ zaworku? - jaką pompkę kupić i czy wogóle się opłaca (w sensie czy da się podpomopować zwykłą z wężykiem samoróbką bo cisnienie jest niewielkie - ok 20 PSI przy mojej wadze)?
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości