Strona 1 z 1
Kupno spawanej ramy
: 04.07.2014 15:25:12
autor: kemi66
http://allegro.pl/show_item.php?item=4373635849 zastanawiam się nad kupnem tej ramy, byłaby używana w lekkim enduro raz na rok wyjazd w góry z tego co mówi właściciel to ma od nowa przyspawaną główkę. Jak myślicie opłaca się ryzykować czy lepiej sobie odpuścić? Wiem, że spawanie osłabia materiał ale przy lekkim użytkowaniu może wytrzyma dodam, że wazę 70kg i jeździłaby z amorem 150.-160mm
: 04.07.2014 21:09:41
autor: Bogumil
Przyspawanie główki można zrobić dobrze ale nigdy nie wiadomo jak było w tym przypadku.
Przydały by się dokładniejsze fotki główki i spawów w dużym zbliżeniu.
Jak będziesz używał tej ramy tylko do rekreacyjnej jazdy to spoko.
Jak chcesz latać hopy to obserwuj spawy co chwilę.
Wyżarzony materiał raczej od razu nie pęka, najpierw pojawiają się pęknięcia zmęczeniowe.
Ale jak będziesz miał takie pęknięcia i nie zauważysz to wyjdzie na to że nagle odpadnie ci główka.
: 04.07.2014 21:22:28
autor: Kwiat126p
jeździlem rok na spawanym na mufie signie FR i spekanym tu i ówdzie. Skoki, hopy po bikeparkach. Przeżyla niedoloty, trzepnięcia takie na tył. Spawane bym kupil ale nie na glowce i nie wiem czy kupilbym spawaną przy rurze podsiodlowej oraz takie spawy po calosci rury czyli że pękla na pół i ktos pospawal(tego juz na pewno nie). A jakies drobne spawy i dobrze ywkonane na rybi ogon, elegancko a nie smarkniete to tak. Ładny spaw mi zrobil jeden zakald spawalniczy i wytrzymal przy mufie mimo tego ze tam są spore przeciazenia od ciaglego pedalowania i skakania.
: 05.07.2014 09:25:04
autor: Bogumil
Dolna rura jest rozciągana i spoina na mufie jest raczej równomiernie obciążona a przez to że spaw ma dosyć dużą powierzchnie to może być w nim dosyć małe naprężenie.
Z główka jest gorzej bo jest rozciągana na dole na bardzo małej powierzchni i ściskana u góry i naprężenie w dolnej części główki może być dosyć wysokie.
Dlatego ramy pękają najczęściej tam.
Wbrew pozorom wygląd spawu niema znaczenia.
Malutkie smarki mogą mieć większą wytrzymałość niż super wielka łuska.
Ważne jest to żeby podczas spawania zachować chirurgiczną czystość i nie grzać na pałę.
W przypadku napraw ram stopów aluminium trzeba się przetopić ale tak żeby wprowadzić do materiału jak najmniej energii i zrobić jak najmniejszą spoinę.
Dzięki temu będzie mniejsza strefa wpływu ciepła a chłodne okolice spawu będą bardzo szybko odbierały ciepło i spoina się przesyci i utwardzi po kilkunastu dniach.
Warto zwrócić uwagę na porowatość spoiny.
Największe naprężenia są na powierzchni a takie pory mogą być sporym karbem.
Oczywiście zawsze trochę porów się zdarzy bo spawacz pozostawia za sobą jeszcze gorący materiał na który ma wpływ wszystko co jest w powietrzu ale ważne jest to żeby spaw nie wygalał jak gąbka.
Jak jest bardzo porowaty to może to świadczyć o tym że materiał był nie osuszony i nie odtłuszczony.
: 05.07.2014 09:33:51
autor: Kwiat126p
a jak jest ze spawem przy np. haku tylnego kola od strony hamulca?
: 05.07.2014 11:02:44
autor: Bogumil
Nie wiem ale wydaje mi się że też naprężenia są tam dosyć małe.
Moment to siłą razy ramie a tuż przy haku masz bardzo małe ramie i największy moment masz przy mufie.
: 05.07.2014 18:17:25
autor: Kwiat126p
a mozesz pokazac przyklad spawu o ktorym mowiles? Chodzi mi o ten porowaty spaw.
: 06.07.2014 15:31:00
autor: Bogumil
No na moim drugim demo są dość porowate spawy:
http://www.pinkbike.com/photo/10643755/
Chociaż to powstało raczej przez duży posuw robota albo spawacza przez co spoiny stygły już bez osłony argonu i trochę powierzchnia reagowała z otoczeniem.
Po drobnym oszlifowaniu większość porów zniknęła wiec całą spoina nie jest raczej porowata.
http://www.pinkbike.com/photo/10790716/
: 06.07.2014 15:43:56
autor: Kwiat126p
czyli tak wygląda wadliwy spaw i prędzej czy później pęknie przez tą porowatość? Czy to normalka o ktorej mowiles że zawsze trochę jest tych porow i to nic zlego?
: 06.07.2014 19:20:40
autor: dexterns
A to nie jest przypadkiem ten sx którego spawał bender z poznania i było o tym dośc głosno ?
chodziło o to ze seryjne sx-y nie wychodziły z głowką 1,5 cala
poszukam gdzis to bylo na dhz
: 06.07.2014 20:52:18
autor: kemi66
https://plus.google.com/photos/10531540 ... 6888519281 tutaj zdj spawów i o ile dobrze widze to główka jest 1 1/8
: 06.07.2014 21:45:27
autor: Kwiat126p
tak teraz patrze ze gosc DHX 5 dodaje to ja bym brał

rama tanio wychodzi w tedy i to bardzo, najwyzej sie rozwali ale DHX wart 5 stow zostanie. Tym bardziej ze chcesz enduro jeździć bez szaleństw. Tylko mnie zniechęcaja takie modyfikacje ze wspawki jakies dodają i tego spawu jest duużo.
: 06.07.2014 21:48:02
autor: kemi66
dziwi mnie to że przy główce oryginalnie w sx'ach między dolną a górną rurą był dosyć długi spaw łączący a tu go nie ma i nie wiem gdzie się podział. Tak wgl to jona ma chyba skrócony przedni trójkąt i to o kilka cm.
: 06.07.2014 21:53:43
autor: Kwiat126p
owszem moze ta być ale w mniejszych rozmiarach a to nie jest mały rozmiar. Moze w oryginale wygladalo to tak:
http://bikemagic.com/wp-content/uploads ... de_big.jpg
: 06.07.2014 21:57:05
autor: kemi66
ale porównaj odległość mocowania przewodu od główki
: 07.07.2014 20:06:08
autor: Bogumil
Ciężko powiedzieć na oko coś o tych spawach.
Ale wydaje mi się że mógł trochę skrócić rury po to aby jakoś dopasować główkę do ramy.
Bo przecież jak mu główkę urwało to mogło odkształcić te rurki i trzeba było ich część wyciąć.