Strona 1 z 1

Aluminiowe nyple i cieniowane szprychy

: 30.10.2014 09:22:32
autor: MUSZEL
Kolejne pytanie z serii: rozterki Muszela.
Temat: aluminiowe nyple i cieniowane szprychy

Nyple: polecacie, odradzacie, do roweru raczej o charakterze lekkie fr / środkowopolskie enduro dla jeźdźca ok 70kg? Wady, zalety, są z nimi problemy przy centrowaniu itp? Jeżeli polecacie, to jakie konkretnie (byle nie 2zł za sztukę bo podziękuje :P )? W tej chwili mam mosiądz i myślę o zmianie do nowych kół ze względów wagowych (może i estetycznych jeżeli zdecydowałbym się na kolorek). Łatwo się gną, tracą kolor, pękają?

Podobnie chciałbym zapytać o cieniowane szprychy. Co byście polecili?
DT Revolution czytałem że bywają już zbyt gibkie...
DT Competition (2-1.8-2)? Sapim D-Light (2-1.65-2)? Sapim Race (2-1.8-2)? Więcej nie znam bo nigdy się nie interesowałem zbytnio :P

Współpracowały by z obręczą WTB Frequency i25.

Proszę o wasze opinie i spostrzeżenia,
pozdrawiam!

: 30.10.2014 10:38:49
autor: frango
"Gną", a raczej "obrabiają" na pewno łatwiej niż mosiężne... ale nie dzieje się to od słońca czy pędu powietrza, tylko od używania kiepskich, zużytych narzędzi.
Polecamy firmowe: DT, Sapim, itp.
Mam, używam od lat, kilka się trochę obrobiło, ale żaden nie urwał.
Ważę 65-67kg w pełnym rynsztunku, jeżdżę znajzdówką po bułki ;)

: 30.10.2014 13:29:25
autor: troyo
Alu nyple to raczej slaby pomysl. Co do szprych to mam u siebie Competitiony 2-1.8 z tylu i 1.8-1.6 z przodu i przy wadze ~90kg w kasku itd spokojnie daja rade. Z tylu siedzi EX721 od chyba 3 sezonow bez zajakniecia, z przodu 3 razy zmienialem juz obrecz (2x peknieta obrecz, raz demontaz Raidera, z ktorego zlatuja po prostu opony) i szprychy nadal dobrze sie sprawuja.

: 30.10.2014 13:48:43
autor: SegatiV
Racja, wymiana na cieniowane szprychy to lepszy pomysł niźli alu nyple [edytowałem bo napisałem szprychy :P]. Nie miałem i nie chce mieć właśnie np. z powodu, że można je łatwo uszkodzić. Ja polecam DT alpine III do tego jak Troyo pisze obręcze 721 i masz lekko aż miło, a wytrzyma Ci to bez problemu. Swego czasu jak miałem takie koła na zawodach we Wiśle spadła mi opona na 2gim zakręcie, dojechałem do mety i służyła mi jeszcze 1.5 roku ;)

Na alu nyplach mało zaoszczędzisz, dużo zapłacisz, a możesz się rozczarować. Jak masz opony 2ply to wrzuć dętki maxxis FLYWEIGHT, mi nie udało się ich przebić snejkiem, kiedyś tylko szkło czy coś tam na trasie, do tego chyba spaced mówi, że umie je latać, więc nie jest to jednorazowy wydatek :D

: 30.10.2014 15:41:32
autor: MUSZEL
dzięki za odpowiedzi, choć licze że jeszcze pare przybędzie ;)
myślę, że jeżeli już, to wybór padnie na Sapim Race, są ciut lżejsze od Compów a dalej mają 2-1.8-2.

Segativ - obręcze już mam, te z pierwszego postu. W takim razie nie będe się bawił w alu nyple (naczytałem się jeszcze o zapiekaniu się) a pójde w cieniowane szprychy.
Co do dętek to jeżdżę na Ultralightach (30g więcej od wspomnianej przez Ciebie dętki - jeżdżę na nich od 5lat i jedna dziura...) i oponach poniżej 700g, ale ja mieszkam w środkowej PL, takze... ;) na góry to co innego, wiadomo.

: 30.10.2014 16:06:33
autor: brooce
Alu nyple to udręka przy zaplataniu. Może jeśli masz jakiś mega wypasiony klucz łapiący z 4 stron to będzie OK, ja używam w miare zwykłego (ale nie najtandetniejszy) i muszę mocno uważać, od razu się obkręcają gdy niepewnie złapię.

Ultralighta kiedyś miałem i strzeliła mi przy podprowadzaniu roweru, od tego czasu mam do nich uraz i na takich rzeczach nie zbijam wagi :P

: 30.10.2014 16:38:02
autor: SegatiV
Wiem, wiem, ale kurcze serio to waży 490g oprzy szer. 25mm? Sprawdzone są te obręcze?

Po przygodzie z obręczami chiniolami zdecydowałem na powrót do maviców, ale kurcze ta waga wygląda ciekawie, a cena chyba podobna - 75$ - Dobry secik można by na nich poskładać.

Ta obręcz to bezdętkowa, tak? Ale Ty bierzesz te dętkowe? Czyli droższe?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

No, to chyba pomogliśmy MUSZLOWI :D Czekamy na kolejny odcinek :D

Re:

: 30.10.2014 17:01:53
autor: MUSZEL
brooce pisze:Ultralighta kiedyś miałem i strzeliła mi przy podprowadzaniu roweru, od tego czasu mam do nich uraz i na takich rzeczach nie zbijam wagi :P
a ja jeżdżę na nich zawsze i wszędzie, nawet po górach na Panaracerach Fire FR na ciśnieniu 1,6 bara nie przebiłem ani razu :P

SegatiV pisze:Wiem, wiem, ale kurcze serio to waży 490g oprzy szer. 25mm? Sprawdzone są te obręcze?

Po przygodzie z obręczami chiniolami zdecydowałem na powrót do maviców, ale kurcze ta waga wygląda ciekawie, a cena chyba podobna - 75$ - Dobry secik można by na nich poskładać.

Ta obręcz to bezdętkowa, tak? Ale Ty bierzesz te dętkowe? Czyli droższe?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

No, to chyba pomogliśmy MUSZLOWI :D Czekamy na kolejny odcinek :D
na pewno nie są to obręcze do mocnego katowania. I23 jest na rynku dłużej i się sprawdza (pomijając serię z alu7000). I25 jest ciut cięższe, ale nie jest powiedziane że mocniejsze (sztywniejsze o ile ktoś jest w stanie wyczuć 2mm). Są to obręcze konkurencyjne do ZTR Flow Ex, tam gdzie ZTRy polegną - przypuszczam że te i też mogą, ale wiadomo że ludzie i w DH próbują. Dla osoby powyżej 80-90kg na pewno na nic hardkorowego, do mocniejszego enduro tak jak ZTRy (ale ZTRy kosztują 400zł). Na endurotrophy goście po 100kg jeżdżą, zjeżdżają beskidy, ale wiadomo, bez hardkorowych hop itp. Na moją wagę i moją jazdę powinny zdecydowanie starczyć. Co do wagi i wymiarów, to tak, szerokość wewnętrzna 25mm, zewnętrzna 30 a waga 490g ;) a co dętki to mają profil tubless (cała seria Frequency) i możesz z taśmą i mlekiem jeździć bez dętki jak i założyć zwykłą dętkę. Wersja KOM to po prostu już inna seria obręczy.

P.S. MuszElowi, to moje nazwisko ;) a czy będzie dalszy odcinek, nie wiem :D

: 30.10.2014 23:28:24
autor: muras
Przerabiałem już chyba wszystkie możliwe kombinacje szprych z nyplami więc podzielę się moimi spostrzeżeniami. Moja waga 80 -85kg styl jazdy to wszystkiego po trochu więc najprędzej "enduro":). Z cieniowanymi szprychami nie schodził bym poniżej 1,8. Miałem w sztywniaku DT 2-1,5 i nawet lekko zapieczone nyple przy centrowaniu przekręcały szprychy. Za to z aluminiowych nypli jestem zadowolony. Pękały mi tylko 12mm dartmoory które miałem kilka lat temu. Teraz w obydwu rowerach mam 14mm Sapimy i nie mam żadnych problemów. Warunek jest tylko taki że trzeba dobrze dobrać długość szprych, pod żadnym pozorem nie mogą być za krótkie.

: 31.10.2014 00:50:52
autor: MLYNoBIKER
Sapim Laser są bardzo okej, nie było problemów.
Jeśli chodzi o alu nyple to miałem kontakt tylko z dartmoorami - pękają i to bardzo - odradzam.

: 01.11.2014 14:51:01
autor: Bogumil
Myślę że aluminiowe nyple to bardzo dobry pomysł i sam się nad tym zastanawiam.
Sęk w tym że producenci nypli nie podają z jakiego stopu są one wykonane ani jak one są wykonane.
Nyple z durali formowane po przesyceniu bankowo były by bardzo wytrzymałe i 3x lżejsze od mosiężnych.
Ale jakieś nyple z nie obrabialnych cieplnie stopów aluminium przeznaczonych tylko do obróbki plastycznej nie będą zbyt dobre, chyba że by robili taki nypel z pręta o grubości 50mm.

: 01.11.2014 15:00:24
autor: SegatiV
Bogumił, historia uczy, że te lepsze - droższe - dają całkowitą radę, niewypałem były te z barta, ale cena nie uczyniła cudu w tym przypadku. Jak ktoś ma parcie na alu nyple to tylko iść w te droższe, bo ludzie sobie chwalą, ale w komplecie kupił bym zajebisty kluczyk i nawet jeśli nie centruje się samemu, to z nim do sklepu bym chodził żeby go używali.

No i co z tym zapiekaniem się?

: 01.11.2014 15:23:20
autor: MUSZEL
co do zapiekania to się dowiedziałem że jak dasz klej/smar to będzie ok, a jak się zapieką to musisz pociąć szprychy i tyle :p ja postanowiłem urwać wagę na szprychach śle nyple zostawić

: 01.11.2014 15:35:57
autor: SegatiV
Dobrze robisz, do tego lepsze szprychy dodadzą Ci sztywności w kole :)

: 01.11.2014 16:53:27
autor: Bogumil
Myślę że w przypadku cieniowanych szprych na wzrost sztywności niema co liczyć. :P

A nie myśleliście nad aluminiowymi szprychami??
Stal na szprychy to nierdzewna bezwęglowa stal o bardzo niskiej wytrzymałości.
Bardzo wiele stopów aluminium do obróbki cieplnej ma wyższą granice plastyczności.
Myśle że kształtowane na zimno szprychy z takiego alu mogły by być lepsze i znacznie lżejsze chociaż mniej sztywne.
Chyba że celowo robią je ze stali austenitycznej bo szprycha może ma się giąć i rozciągać.

: 01.11.2014 23:25:10
autor: boogiel
No łał, wiadomo, że koła "pracują".
Muszel- Bier cieniowane, nyple olej, za mało da się urwać, żeby to było opłacalne i przyjazne w użytkowaniu, co dla mnie się bardzo liczy- mało obsługowy rower to dobry rower :)

: 02.11.2014 07:46:42
autor: miki_ck
Ja tam nie mam problemów z alu nyplami, nawet tymi hejtowanymi od Darta ;) A siedzą w z tyłu w rowerze FR i centrowane zawsze jakimś tanim kluczem.
Za to cieniowane szprychy w tylnym kole (Sapim Race) potrafiły mi strzelić w pół kilka razy i to w rowerze używanym do xc/enduro. Także jak już, to szedł bym raczej w DT.