[ szprychy] pod 115kg

Ojczulek
Posty: 2
Rejestracja: 28.08.2016 19:26:11
Kontakt:

[ szprychy] pod 115kg

Post autor: Ojczulek »

Witam

Wybrałem solidna obręcz dartmoor fortress 26 cali pod 32 szprychy.Do niej chciałbym zakupić szprychy i nyple zakupić pod 115 kg

Szprychy bym chciał zakupić do 3 zł za sztukę i jakieś nyple mosiężne do 1zł za sztukę



1) czym się różnią nyple mosiężne od aluminiowych i stalowych-chodzi mi jakie są najwytrzymalsze ?



2) czy kupić szprychy cieniowane (czytałem gdzieś że maja mniejszą masę a większą wytrzymałość ?



3) jakie szprychy do 3 zł za sztukę plus jakie nyple do 1 zł za sztukę ?



Serdecznie dziękuję za odpowiedź.Pozdrawiam!
Zalas
Posty: 1594
Rejestracja: 22.01.2015 22:25:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Zalas »

1) Mosiężne lub stalowe będą najwytrzymalsze
2) Cieniowanie polega na skrojeniu nadmiaru mięsa w miejscach które są mało obciążone ale nie przekłada się to według mnie na wytrzymałość a na masę
3) Tu ci nie powiem co kupić pod 115kg bo ja ważę 60kg :P
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
Vinrael
Posty: 686
Rejestracja: 21.04.2013 15:14:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Vinrael »

W poprzednim poście napisałem konkretne modele szprych wraz z nyplami. Wystarczy doczytać. W skrócie - od siebie polecam DT Swiss Champion 2.0 Black (silver to to samo, tyle że nie oksydowane).
Powtórzę po raz kolejny (!) - nie szprychy a zaplot tworzą wytrzymałe koło. Jeśli koło jest poprawnie zaplecione z równomiernym naciągiem można też śmiało składać na najcieńszych najbardziej wycieniowanych szprychach dostępnych na rynku. I należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu naciągu.
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

1. Co do nypli - aluminiowe są lżejsze (około 10 g komplet na jedno koło, czyli 20 g ważą nyple w obu kołach; mosiądz waży około 1 g sztuka, czyli oba koła to około 65 g), i kolorowe. Łatwiej się zrywają, łatwiej się zapiekają, łatwiej się obrabiają. Ja osobiście nawet w kołach za 2k mam mosiądz od DT, bo cenie sobię jednak spokój i funkcjonalność, nie chce mi się grzebać w kołach, ostatnio ruszałem je 1,5 sezonu temu (czyli jak je zaplatałem). Nie widziałem nigdy nypli stalowych :) najczęściej pochodzi to z błędu osób, myślących że to stal, a to mosiądz.

2-3. Vinrael no niekoniecznie. Osoby ważące ponad stówkę z silną nogą na szosie czasem potrzebują szprych 2.2, bo 2.0 (choćby i Championy) po prostu rozciągają i łamią, mimo dobrego zaplotu. Do tej wagi na pewno nie polecałbym cieniowania. Jak powyżej, Championy są dobre i stosunkowo tanie.

Co do wytrzymałości... cieniowane szprychy są najczęściej z tego samego materiału co niecieniowane - dla przykładu, wszystkie szprychy jakimi się interesowałem od Sapim'a są ze stali "INOX 18/8". Dodatkową wytrzymałość szprycha cieniowana zyskiwać musi więc przez dodatkową obróbkę plastyczną, np. przez ciągnienie. Ale... tak naprawdę siła potrzebna do zerwania jest jest maksymalnie taka sama jak w szprysze niecieniowanej. Większa "wytrzymałość" oznacza większe możliwe naprężenie do przeniesienia, czyli większe naprężenie zrywające (jak to w wytrzymałości materiałów). A naprężenie jak wiadomo to siła dzielona przez powierzchnię przekroju. Przekrój cieniowanej szprychy jest mniejszy, więc i wartość naprężenia zrywającego jest większa, a siła zewnętrzna może być taka sama a nawet i mniejsza. Własnie dlatego nić pajęcza jest uważana za mega wytrzymałą - zrywa się przy stosunkowo małej sile, ale jak się policzy naprężenie, czyli podzieli się siłę przez przekrój poprzeczny, to się uzyska naprawdę wysokie naprężenie zrywające - czyli potocznie nazywaną "wytrzymałość". To tak w ramach "wykładu".

Dla przykładu powiem, że szprychy cieniowane do 1,6 są używane baaardzo rzadko w mtb (jak już to z przodu, i często po przeciwnej stronie niż jest tarcza), bo inaczej strzelają.
Vinrael
Posty: 686
Rejestracja: 21.04.2013 15:14:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Vinrael »

@Muszel - tylko kwestia jest taka że jest to 'kolejny' mój post do kolejnego tematu założonego przez oto tego użytkownika. W poprzednim temacie objaśniłem dokładnie co i jak (może mniej dokładnie jak Ty, ustrojów prętowych nie będę tłumaczył ;p), teraz po prostu moja cierpliwość została przesunięta dalej przez co tylko skrótowo poleciłem co zrobić. Nie będę się powtarzał w nieskończoność ;)

Plus moje przesłanie w tym poście było bardziej takie - nawet jeśli włoży szprychy do e-bike o średnicy 3,2mm to jeśli zaplot będzie słaby będzie rwał te szprychy non stop - bo naprężenie zamiast być rozkładane na kilka szprych będzie 'wisiało' na tylko jednej szprysze.

Czyli w telegraficznym skrócie - w stu procentach się z Tobą Muszel zgadzam ;)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 2 gości