Rama stalowa czy aluminiowa?

MLYNoBIKER
moderator
Posty: 2872
Rejestracja: 20.12.2004 13:51:28
Lokalizacja: Canada
Kontakt:

Rama stalowa czy aluminiowa?

Post autor: MLYNoBIKER »

Przeniosłem całą dyskusję do osobnego tematu.
Bogumil pisze:NS też nie zbyt bo jest ze stali.
No to chyba lepiej?
FRmaniak
Posty: 2125
Rejestracja: 15.08.2011 19:24:23
Lokalizacja: ŁDZ/Lutomiersk
Kontakt:

Re:

Post autor: FRmaniak »

Bogumil pisze:NS też nie zbyt bo jest ze stali.
Teraz to dowaliłeś kolego...

Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

Stal to najgorszy materiał na ramę ponieważ posiada gorszą lub co najwyżej porównywalną wytrzymałość w porównaniu do durali z których się spawa ramy a jest prawie 3x cięższa.
Oczywiście mówię tu o stali na konstrukcje spawane która ma równoważnik węgla do 0,45%.
Dlatego rama zrobiona ze stali zawsze są słabsze i cięższe.
Stalowe ramy to przeżytek.
FRmaniak
Posty: 2125
Rejestracja: 15.08.2011 19:24:23
Lokalizacja: ŁDZ/Lutomiersk
Kontakt:

Post autor: FRmaniak »

Rozumiem. Bitch waży jakieś 2900gram, a cocker 2750.
No rzeczywiście jakby na to nie spojrzeć to stal jest 3x cięższa.
Na dodatek jak spojrzę na opinie o stalowych ramach bitch/core/surge to masz racje, jakieś nieporozumienie, łamią się jak zapałki....
Odkąd pojawiłeś się na forum to popełniasz 1 podstawowy błąd. Mylisz suche fakty które podają ci w szkole z tym jak to wygląda w praktyce.
Uwierz że naprawdę nikt (poza tobą) przy wyborze ramy nie kieruje się tym jaki ona ma równoważnik węgla :roll:

Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

Dlatego zastosowanie stali nawet 1,5 mocniejszej od duralu niema sensu bo w przypadku durali można pozwolić sobie na znacznie grubszy przekrój.
Po za tym trudniej jest obrobić stal mieszczącą się w równoważniku węgla 0,45% tak aby była 1,5x mocniejsza od duralu cynkowego.
Chociaż da się to zrobić to podczas spawania straci się umocnienie a próba ulepszania cieplnego czy nawet hartowanie bainityczne może doprowadzić do popękania i znacznego wypaczenia się takiej ramy.

W szkole mnie uczą takich rzeczy z jakiegoś powodu i wydaje mi się że to praktyczna wiedza.
W dodatku uprawiam ten sam sport co wy i wiele części mi się popsuło i muszę powiedzieć że i muszę powiedzieć że zawsze to co wynikło z praktyki pokrywało mi się z teorią ze szkoły.
FRmaniak
Posty: 2125
Rejestracja: 15.08.2011 19:24:23
Lokalizacja: ŁDZ/Lutomiersk
Kontakt:

Post autor: FRmaniak »

"Stal to najgorszy materiał na ramę ponieważ posiada gorszą lub co najwyżej porównywalną wytrzymałość w porównaniu do durali z których się spawa ramy a jest prawie 3x cięższa. "

Więc wytłumacz mi w którym miejscu to co napisałeś pokrywa się z tym że Bitch to jedna z najlepszych ram sztywnych, na dodatek waży niewiele więcej niż ramy z alu.

MLYNoBIKER
moderator
Posty: 2872
Rejestracja: 20.12.2004 13:51:28
Lokalizacja: Canada
Kontakt:

Post autor: MLYNoBIKER »

@Bogumil
A nie pomyślałeś o tym że stal jest miększa i stalowy sztywniak lepiej amortyzuje lądowania niż alu?
Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

CO???
Przecież NS to największe gówno.
http://www.pinkbike.com/photo/6987399/
http://www.pinkbike.com/photo/6987404/
http://www.pinkbike.com/photo/6987406/
http://www.pinkbike.com/photo/6987407/
http://www.pinkbike.com/photo/6987453/
http://www.pinkbike.com/photo/6987400/
http://www.pinkbike.com/photo/3545479/

tu masz filmik jak NS spada na hope bez rider i się gnie
http://www.pinkbike.com/video/162089/

Stal o równoważniku węgla 0,45% ma granice plastyczności ok 350-400 MPa
Duraluminium PA9 (7075) ma granice plastyczności 390-470 MPa
1MPa to N/mm^2
Czyli jak masz pręt o przekroju 10mm^2 to na pręcie o wytrzymałości 400MPa możesz powiesić ok 400kg
Jeżeli pręt będzie wykonany z duralu to będzie ważył niecałe 3x mniej.
Czyli jak zrobisz dwa pręty o tej samej wadze (jeden z duralu drugi ze stali) to na tym z duralu powiesisz 1200 kg a na tym ze stali 400 kg.
Oczywiście ten z duralu będzie ok 3x grubszy ale to niema znaczenia bo waga będzie ta sama.

DQ cocker waży prawie tyle samo co NS ale to przez to że ma znacznie grubsze rurki.
Dlatego DQ będzie około 2x mocniejszy niż NS.
Ponadto pospawane duraluminium można utwardzić przesycając starząc, ze stalą jest problem ponieważ podczas hartowania dochodzi do deformacji bania, wewnętrznego odkształcenia i zmiany objętości co przy tak skomplikowanym kształcie moze doprowadzic do pękania.
Ponadto utwardzone duraluminium może mieć nawet 500 czy 600 MPa

Dlatego robienie ram se stali do głupota a kupowanie ich jeszcze większa
Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

Stal nie jest miększa chyba że już taka na prawdę gówniana typu St3 czy coś.
Twardośc duralu cynkowego to tak od 110 do 150HB a twardośc normalizowanej C45 to ok 175-180HB
Po za tym miękka stal ma bardzo niską wytrzymałość na zmęczenie.
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

Bitch jest wykonany ze stali CrMo 4130, a najniższe Rm jakie znalazłem w mecie to 560 MPa. Dalej uważasz że to mało? Dlaczego ramy ramy do streetu są tylko że stali? Bo dural nie zniesie takich naprężeń
Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

TAK
Ja pisałem o granicy plastyczności a nie Rm.
A granica plastyczności tej stali jest mniejsza niż stali C45
Stal CrMo 4130 ma niżej połozona granice plastyczności niż Duraluminium PA9 i jest 3x cięższa.

Po za tym my mówimy o rowerach DH/FR i stosowanie do nich stali to głupota.
FRmaniak
Posty: 2125
Rejestracja: 15.08.2011 19:24:23
Lokalizacja: ŁDZ/Lutomiersk
Kontakt:

Post autor: FRmaniak »

O nie, rozmawiamy ogólnie o sztywnych ramach.
Poza tym pod względem obciążeń jakim są poddawane ramy sztywne fr i te do dirtu nie ma żadnych różnic

Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

Tak czy siak wychodzi na to że nie dość ze ta stal jest słabsza od duralu to jest trzy razy cięższa.
I cały czas staram się wam to uświadomić :P
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

sory, nie doczytalem. Nie chce mi się pisać monologów bo pisze z telefonu.
FRmaniak
Posty: 2125
Rejestracja: 15.08.2011 19:24:23
Lokalizacja: ŁDZ/Lutomiersk
Kontakt:

Post autor: FRmaniak »

A ja staram ci się uświadomić że rama ze stali jest cięższa o 150gram, a przy tym wcale nie słabsza. A ty dalej mi wmawiasz że nie prawda bo jest słabsza i 3 razy cięższa bo tak mówi książka.

Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

Jak coś co jest zrobione z mniej wytrzymałego materiału może być wytrzymalsze skoro waży tylko 5% więcej
W ramie z duralu masz grubość rurki parę milimetrów a w ramie stalowej masz ją super wycieniowaną.
Wytrzymałość to siła przez pole przekroju i dural ma ją większą.
Stosunek siły jaką możesz przyłożyć do danego pola przekroju ma większy małe tego jest 3x lżejszy dlatego może być go 3x więcej i jest go 3x więcej.
DURALUMINIUM MA PONAD 2X LEPSZY STOSUNEK WYTRZYMAŁOŚCI DO CIĘŻARU
Rozumiesz to w końcu?????????

Dlatego nikt nie produkuje żadnych ram do DH czy FR ze stali.
Taka stal Cr-Mo się do tego nie nadaje ale jest bardo tania dlatego robią z niej NSy
DisC
Posty: 428
Rejestracja: 13.08.2011 11:56:30
Lokalizacja: ZST
Kontakt:

Post autor: DisC »

Panowie , nie spinajcie się tu !. Bogumil , skoro twierdzisz że duralu jest wytrzymalsze to pospawaj 2 takie same ramy jedną ze stali drugą duralu i , ujeźdżaj obydwie tak samo , zobaczymy która pierwsza pierdzielnie. Jeżeli masz racje to dlaczego koncerny rowerowe dalej brną w stalowe ramy?.
MLYNoBIKER
moderator
Posty: 2872
Rejestracja: 20.12.2004 13:51:28
Lokalizacja: Canada
Kontakt:

Post autor: MLYNoBIKER »

@Bogumil

Wiesz czemu nie ma wiele ram do DH czy FR (oczywiście pod tymi skrótami rozumiem że rozmawiamy o fullach) ze stali? Temu że mamy zawieszenie... pomijam kwestie co jest mocniejsze bo według mnie aluminiowy pitbull a stalowy bitch są na podobnym poziomie, ale poskacz sobie dropy na pitbullu a poskacz na bitchu wtedy może zrozumiesz czemu stal jest lepsza i czemu robi się z niej 95% bmxów i streetówek.
I dlaczego stalowy sztywniak jest przyjemniejszy do "fr" od alu.
Czytaj mniej, jeździj więcej
Cowabunga!
Posty: 75
Rejestracja: 07.07.2012 09:56:37
Kontakt:

Post autor: Cowabunga! »

Mialem nic nie pisać, no ale nie wytrzymam... Bogumil, miej swoje teorie ale ludziom nie radź.

Po pierwsze - z 7075 żaden zdrowy na umyśle inżynier nie będzie robił konstrukcji spawanej, bo to stop nie sprawalny. W tym przypadku stosują stopy 6061 i 7005 - które mają sporo niższą grancę plastyczności (300 bodaj?) - więc sory, tu jeden Twój argument pada.
Dwa - naprężenie do pola przekroju. Super! A wiesz, że tam pojawia się moduł Young'a? Stal ma sporo (tak ze 3 razy chyba) wyższy. Dlatego przekroj rurki ze stali jest mniejszy.
Poza tym pomyśl logicznie nad tym co piszesz - rzucasz granicą plastyczności, a tam naprężenia może będą 1/4 tego? Jaki to ma sens?
To w mądrych kwestiach. Poza tym to co wszyscy piszą - stal lepiej tłumi drgania, będzie przyjemniejsza w jeździe. A wytrzymałość będzie praktycznie identyko - stąd stal lepsza.
A jeszcze jedno - P2?! To rama do dirtu, to nie będzie normalnie jeździło... Cocker też młodej geometrii juz nie ma. Przy NS Surge to wręcz po prostu zabytki.

A skoro Cro-Mo się nie nadaje to co będzie dobre? Nadstop będzie ok? Czy za niskie Re?
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość