No to chyba lepiej?Bogumil pisze:NS też nie zbyt bo jest ze stali.
Rama stalowa czy aluminiowa?
-
- moderator
- Posty: 2872
- Rejestracja: 20.12.2004 13:51:28
- Lokalizacja: Canada
- Kontakt:
Rama stalowa czy aluminiowa?
Przeniosłem całą dyskusję do osobnego tematu.
Trek Session Park
www.pinkbike.com/photo/12075880/
www.pinkbike.com/photo/12075880/
Stal to najgorszy materiał na ramę ponieważ posiada gorszą lub co najwyżej porównywalną wytrzymałość w porównaniu do durali z których się spawa ramy a jest prawie 3x cięższa.
Oczywiście mówię tu o stali na konstrukcje spawane która ma równoważnik węgla do 0,45%.
Dlatego rama zrobiona ze stali zawsze są słabsze i cięższe.
Stalowe ramy to przeżytek.
Oczywiście mówię tu o stali na konstrukcje spawane która ma równoważnik węgla do 0,45%.
Dlatego rama zrobiona ze stali zawsze są słabsze i cięższe.
Stalowe ramy to przeżytek.
Rozumiem. Bitch waży jakieś 2900gram, a cocker 2750.
No rzeczywiście jakby na to nie spojrzeć to stal jest 3x cięższa.
Na dodatek jak spojrzę na opinie o stalowych ramach bitch/core/surge to masz racje, jakieś nieporozumienie, łamią się jak zapałki....
Odkąd pojawiłeś się na forum to popełniasz 1 podstawowy błąd. Mylisz suche fakty które podają ci w szkole z tym jak to wygląda w praktyce.
Uwierz że naprawdę nikt (poza tobą) przy wyborze ramy nie kieruje się tym jaki ona ma równoważnik węgla
No rzeczywiście jakby na to nie spojrzeć to stal jest 3x cięższa.
Na dodatek jak spojrzę na opinie o stalowych ramach bitch/core/surge to masz racje, jakieś nieporozumienie, łamią się jak zapałki....
Odkąd pojawiłeś się na forum to popełniasz 1 podstawowy błąd. Mylisz suche fakty które podają ci w szkole z tym jak to wygląda w praktyce.
Uwierz że naprawdę nikt (poza tobą) przy wyborze ramy nie kieruje się tym jaki ona ma równoważnik węgla

Dlatego zastosowanie stali nawet 1,5 mocniejszej od duralu niema sensu bo w przypadku durali można pozwolić sobie na znacznie grubszy przekrój.
Po za tym trudniej jest obrobić stal mieszczącą się w równoważniku węgla 0,45% tak aby była 1,5x mocniejsza od duralu cynkowego.
Chociaż da się to zrobić to podczas spawania straci się umocnienie a próba ulepszania cieplnego czy nawet hartowanie bainityczne może doprowadzić do popękania i znacznego wypaczenia się takiej ramy.
W szkole mnie uczą takich rzeczy z jakiegoś powodu i wydaje mi się że to praktyczna wiedza.
W dodatku uprawiam ten sam sport co wy i wiele części mi się popsuło i muszę powiedzieć że i muszę powiedzieć że zawsze to co wynikło z praktyki pokrywało mi się z teorią ze szkoły.
Po za tym trudniej jest obrobić stal mieszczącą się w równoważniku węgla 0,45% tak aby była 1,5x mocniejsza od duralu cynkowego.
Chociaż da się to zrobić to podczas spawania straci się umocnienie a próba ulepszania cieplnego czy nawet hartowanie bainityczne może doprowadzić do popękania i znacznego wypaczenia się takiej ramy.
W szkole mnie uczą takich rzeczy z jakiegoś powodu i wydaje mi się że to praktyczna wiedza.
W dodatku uprawiam ten sam sport co wy i wiele części mi się popsuło i muszę powiedzieć że i muszę powiedzieć że zawsze to co wynikło z praktyki pokrywało mi się z teorią ze szkoły.
"Stal to najgorszy materiał na ramę ponieważ posiada gorszą lub co najwyżej porównywalną wytrzymałość w porównaniu do durali z których się spawa ramy a jest prawie 3x cięższa. "
Więc wytłumacz mi w którym miejscu to co napisałeś pokrywa się z tym że Bitch to jedna z najlepszych ram sztywnych, na dodatek waży niewiele więcej niż ramy z alu.
Więc wytłumacz mi w którym miejscu to co napisałeś pokrywa się z tym że Bitch to jedna z najlepszych ram sztywnych, na dodatek waży niewiele więcej niż ramy z alu.
-
- moderator
- Posty: 2872
- Rejestracja: 20.12.2004 13:51:28
- Lokalizacja: Canada
- Kontakt:
@Bogumil
A nie pomyślałeś o tym że stal jest miększa i stalowy sztywniak lepiej amortyzuje lądowania niż alu?
A nie pomyślałeś o tym że stal jest miększa i stalowy sztywniak lepiej amortyzuje lądowania niż alu?
Trek Session Park
www.pinkbike.com/photo/12075880/
www.pinkbike.com/photo/12075880/
CO???
Przecież NS to największe gówno.
http://www.pinkbike.com/photo/6987399/
http://www.pinkbike.com/photo/6987404/
http://www.pinkbike.com/photo/6987406/
http://www.pinkbike.com/photo/6987407/
http://www.pinkbike.com/photo/6987453/
http://www.pinkbike.com/photo/6987400/
http://www.pinkbike.com/photo/3545479/
tu masz filmik jak NS spada na hope bez rider i się gnie
http://www.pinkbike.com/video/162089/
Stal o równoważniku węgla 0,45% ma granice plastyczności ok 350-400 MPa
Duraluminium PA9 (7075) ma granice plastyczności 390-470 MPa
1MPa to N/mm^2
Czyli jak masz pręt o przekroju 10mm^2 to na pręcie o wytrzymałości 400MPa możesz powiesić ok 400kg
Jeżeli pręt będzie wykonany z duralu to będzie ważył niecałe 3x mniej.
Czyli jak zrobisz dwa pręty o tej samej wadze (jeden z duralu drugi ze stali) to na tym z duralu powiesisz 1200 kg a na tym ze stali 400 kg.
Oczywiście ten z duralu będzie ok 3x grubszy ale to niema znaczenia bo waga będzie ta sama.
DQ cocker waży prawie tyle samo co NS ale to przez to że ma znacznie grubsze rurki.
Dlatego DQ będzie około 2x mocniejszy niż NS.
Ponadto pospawane duraluminium można utwardzić przesycając starząc, ze stalą jest problem ponieważ podczas hartowania dochodzi do deformacji bania, wewnętrznego odkształcenia i zmiany objętości co przy tak skomplikowanym kształcie moze doprowadzic do pękania.
Ponadto utwardzone duraluminium może mieć nawet 500 czy 600 MPa
Dlatego robienie ram se stali do głupota a kupowanie ich jeszcze większa
Przecież NS to największe gówno.
http://www.pinkbike.com/photo/6987399/
http://www.pinkbike.com/photo/6987404/
http://www.pinkbike.com/photo/6987406/
http://www.pinkbike.com/photo/6987407/
http://www.pinkbike.com/photo/6987453/
http://www.pinkbike.com/photo/6987400/
http://www.pinkbike.com/photo/3545479/
tu masz filmik jak NS spada na hope bez rider i się gnie
http://www.pinkbike.com/video/162089/
Stal o równoważniku węgla 0,45% ma granice plastyczności ok 350-400 MPa
Duraluminium PA9 (7075) ma granice plastyczności 390-470 MPa
1MPa to N/mm^2
Czyli jak masz pręt o przekroju 10mm^2 to na pręcie o wytrzymałości 400MPa możesz powiesić ok 400kg
Jeżeli pręt będzie wykonany z duralu to będzie ważył niecałe 3x mniej.
Czyli jak zrobisz dwa pręty o tej samej wadze (jeden z duralu drugi ze stali) to na tym z duralu powiesisz 1200 kg a na tym ze stali 400 kg.
Oczywiście ten z duralu będzie ok 3x grubszy ale to niema znaczenia bo waga będzie ta sama.
DQ cocker waży prawie tyle samo co NS ale to przez to że ma znacznie grubsze rurki.
Dlatego DQ będzie około 2x mocniejszy niż NS.
Ponadto pospawane duraluminium można utwardzić przesycając starząc, ze stalą jest problem ponieważ podczas hartowania dochodzi do deformacji bania, wewnętrznego odkształcenia i zmiany objętości co przy tak skomplikowanym kształcie moze doprowadzic do pękania.
Ponadto utwardzone duraluminium może mieć nawet 500 czy 600 MPa
Dlatego robienie ram se stali do głupota a kupowanie ich jeszcze większa
Jak coś co jest zrobione z mniej wytrzymałego materiału może być wytrzymalsze skoro waży tylko 5% więcej
W ramie z duralu masz grubość rurki parę milimetrów a w ramie stalowej masz ją super wycieniowaną.
Wytrzymałość to siła przez pole przekroju i dural ma ją większą.
Stosunek siły jaką możesz przyłożyć do danego pola przekroju ma większy małe tego jest 3x lżejszy dlatego może być go 3x więcej i jest go 3x więcej.
DURALUMINIUM MA PONAD 2X LEPSZY STOSUNEK WYTRZYMAŁOŚCI DO CIĘŻARU
Rozumiesz to w końcu?????????
Dlatego nikt nie produkuje żadnych ram do DH czy FR ze stali.
Taka stal Cr-Mo się do tego nie nadaje ale jest bardo tania dlatego robią z niej NSy
W ramie z duralu masz grubość rurki parę milimetrów a w ramie stalowej masz ją super wycieniowaną.
Wytrzymałość to siła przez pole przekroju i dural ma ją większą.
Stosunek siły jaką możesz przyłożyć do danego pola przekroju ma większy małe tego jest 3x lżejszy dlatego może być go 3x więcej i jest go 3x więcej.
DURALUMINIUM MA PONAD 2X LEPSZY STOSUNEK WYTRZYMAŁOŚCI DO CIĘŻARU
Rozumiesz to w końcu?????????
Dlatego nikt nie produkuje żadnych ram do DH czy FR ze stali.
Taka stal Cr-Mo się do tego nie nadaje ale jest bardo tania dlatego robią z niej NSy
-
- moderator
- Posty: 2872
- Rejestracja: 20.12.2004 13:51:28
- Lokalizacja: Canada
- Kontakt:
@Bogumil
Wiesz czemu nie ma wiele ram do DH czy FR (oczywiście pod tymi skrótami rozumiem że rozmawiamy o fullach) ze stali? Temu że mamy zawieszenie... pomijam kwestie co jest mocniejsze bo według mnie aluminiowy pitbull a stalowy bitch są na podobnym poziomie, ale poskacz sobie dropy na pitbullu a poskacz na bitchu wtedy może zrozumiesz czemu stal jest lepsza i czemu robi się z niej 95% bmxów i streetówek.
I dlaczego stalowy sztywniak jest przyjemniejszy do "fr" od alu.
Czytaj mniej, jeździj więcej
Wiesz czemu nie ma wiele ram do DH czy FR (oczywiście pod tymi skrótami rozumiem że rozmawiamy o fullach) ze stali? Temu że mamy zawieszenie... pomijam kwestie co jest mocniejsze bo według mnie aluminiowy pitbull a stalowy bitch są na podobnym poziomie, ale poskacz sobie dropy na pitbullu a poskacz na bitchu wtedy może zrozumiesz czemu stal jest lepsza i czemu robi się z niej 95% bmxów i streetówek.
I dlaczego stalowy sztywniak jest przyjemniejszy do "fr" od alu.
Czytaj mniej, jeździj więcej
Trek Session Park
www.pinkbike.com/photo/12075880/
www.pinkbike.com/photo/12075880/
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 07.07.2012 09:56:37
- Kontakt:
Mialem nic nie pisać, no ale nie wytrzymam... Bogumil, miej swoje teorie ale ludziom nie radź.
Po pierwsze - z 7075 żaden zdrowy na umyśle inżynier nie będzie robił konstrukcji spawanej, bo to stop nie sprawalny. W tym przypadku stosują stopy 6061 i 7005 - które mają sporo niższą grancę plastyczności (300 bodaj?) - więc sory, tu jeden Twój argument pada.
Dwa - naprężenie do pola przekroju. Super! A wiesz, że tam pojawia się moduł Young'a? Stal ma sporo (tak ze 3 razy chyba) wyższy. Dlatego przekroj rurki ze stali jest mniejszy.
Poza tym pomyśl logicznie nad tym co piszesz - rzucasz granicą plastyczności, a tam naprężenia może będą 1/4 tego? Jaki to ma sens?
To w mądrych kwestiach. Poza tym to co wszyscy piszą - stal lepiej tłumi drgania, będzie przyjemniejsza w jeździe. A wytrzymałość będzie praktycznie identyko - stąd stal lepsza.
A jeszcze jedno - P2?! To rama do dirtu, to nie będzie normalnie jeździło... Cocker też młodej geometrii juz nie ma. Przy NS Surge to wręcz po prostu zabytki.
A skoro Cro-Mo się nie nadaje to co będzie dobre? Nadstop będzie ok? Czy za niskie Re?
Po pierwsze - z 7075 żaden zdrowy na umyśle inżynier nie będzie robił konstrukcji spawanej, bo to stop nie sprawalny. W tym przypadku stosują stopy 6061 i 7005 - które mają sporo niższą grancę plastyczności (300 bodaj?) - więc sory, tu jeden Twój argument pada.
Dwa - naprężenie do pola przekroju. Super! A wiesz, że tam pojawia się moduł Young'a? Stal ma sporo (tak ze 3 razy chyba) wyższy. Dlatego przekroj rurki ze stali jest mniejszy.
Poza tym pomyśl logicznie nad tym co piszesz - rzucasz granicą plastyczności, a tam naprężenia może będą 1/4 tego? Jaki to ma sens?
To w mądrych kwestiach. Poza tym to co wszyscy piszą - stal lepiej tłumi drgania, będzie przyjemniejsza w jeździe. A wytrzymałość będzie praktycznie identyko - stąd stal lepsza.
A jeszcze jedno - P2?! To rama do dirtu, to nie będzie normalnie jeździło... Cocker też młodej geometrii juz nie ma. Przy NS Surge to wręcz po prostu zabytki.
A skoro Cro-Mo się nie nadaje to co będzie dobre? Nadstop będzie ok? Czy za niskie Re?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość