Hamulce Shimano (dziwna przypadłosc pracy: klamki?)

kycho
Posty: 59
Rejestracja: 09.05.2011 15:53:59
Kontakt:

Hamulce Shimano (dziwna przypadłosc pracy: klamki?)

Post autor: kycho »

Witam :)
Jest misja.

Zauważyłem pewną dziwną przypadłość w hydraulicznych hamulcach Shimano głównie tych wyższych grup: SLX, XT itp. A konkretniej w pracy samej dźwigni.
Problem występuje nie w każdym egzemplarzu, ale się juz natknałem na kilka takich, a wygląda następująco: klamka nie pracuje płynnie. To znaczy: przyjmijmy że każda dźwignia jak ją naciskamy, pracuje od 0 do 100%. I jak zaczynamy ja naciskać to od tego 0% równo rośnie do 100% czyli do momentu kiedy klocki przywrą maksymalnie do tarczy. Tu zdarzyło mi się trafić na klamki które płynna pracę zaczynają powiedzmy od 30%.
Tzn.:
Chcę nacisnąć klamkę, ale pojawia się jakiś dziwny, gumowy(?) opór, który trzeba pokonać i dopiero potem dźwignia pracuje już ładnie, płynnie. Naciskam klamkę, mocniej, mocniej, ta siła rośnie do tych przykładowych 30% i nagle "ryp", opór przeskakuje i już działa. Czy ktoś już miał do czynienia z czymś takim i zna rozwiązanie? Byłem juz bliski okazji pogrzebania przy takim czymś, ale przegapiłem... To jest raczej w tych modelach, gdzie klamka ma ta nową budowę, w starych nigdy nic takiego nie odczułem.
Ja tak myślę, że wina będzie gdzieś przy "tulejce", tam w tej okolicy, gdzie naciskając klamkę ona się przesuwa, ale nie wiem... Opsikanie czymś itp. nic nie dało.

Jak ktoś wie - napisać :) Ciekaw jestem bardzo, bo mnie osobiście to strasznie nerwuje. jakbym miał tak mieć to rezygnuje z takich hebli.
Włóczykij89
Posty: 208
Rejestracja: 17.02.2010 21:21:32
Lokalizacja: k. Olsztyn/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Włóczykij89 »

To jest normalne w nowych modelach shimano. Taka jest ich charakterystyka pracy. Ja mam XT z free stroke i mam ten efekt. Z tego co pamiętam, gdy macałem nowe SLX bez free stroke'ra to nie było tego efektu.
MLYNoBIKER
moderator
Posty: 2872
Rejestracja: 20.12.2004 13:51:28
Lokalizacja: Canada
Kontakt:

Post autor: MLYNoBIKER »

Ogólnie klamki shimano działają na magnes - może to ten gumowy opór? Pomijając to że każde shimano jest miękkie.
dm24
Posty: 17
Rejestracja: 29.06.2013 02:52:12
Kontakt:

Post autor: dm24 »

chyba, ze sie go odpowiednio zaleje, wtedy klamki sa bardzo twarde...
sznib
Posty: 343
Rejestracja: 25.07.2009 12:49:45
Kontakt:

Post autor: sznib »

Taka charakterystyka mechanizmu Servo Wave. W niczym to nie przeszkadza, podczas jazdy nie zwraca się na to uwagi.
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Re:

Post autor: MUSZEL »

dm24 pisze:chyba, ze sie go odpowiednio zaleje, wtedy klamki sa bardzo twarde...
nieważne jak zalejesz, Shimano zawsze będzie "gumowe" :p a może to właśnie o servo chodzi?
kycho
Posty: 59
Rejestracja: 09.05.2011 15:53:59
Kontakt:

Post autor: kycho »

No właśnie nie każdy model to ma. Miałem okazje nie dawno macac nowe, z pudła, XT i SLX - nie było tego. Fakt, ze teraz nie wiem czy miały free stroke czy nie... Muszę się dowiedzieć. No, ale nie było tego. Ten problem zauważyłem w każdym przypadku, chyba, w heblach już używanych dłuższy czas.

Ten opór właśnie taki z początku jakby gumowy, magnesowy. Coś w tym stylu. Ciężko mi to aż tak dobrze opisać.

Nie chodzi o efekt zalania czy zapowietrzenia, czyli to co czuć jak już całą klamkę wciśniemy, tylko na początku, jak zaczynamy. Kładziesz palec na klamkę i chcesz ją nacisnąć, ale nie daje się od razu tylko jak Twoje siła wzrośnie do iluś tam (tak jak podawałem przykładowo w procentach wyżej) i ten opór nagle przeskakuje, uczucie dokładnie jak w momencie gdy odrywamy od siebie magnesy - pierw trzymają aż przychodzi ten moment, gdy siły puszczają i w klamce jest bardzo podobnie.
Włóczykij i Sznib mówią, że to przez regulacje... Trochę lipa moim zdaniem, że przez coś takiego, taka praca klamki ;/

Wiem, że nie czuć tego zbyt jak się jeździ, traci się to, ale mnie denerwuje. Zresztą też nie do takiej pracy przywykłem... W Shimano ZEE też tak jest?? Albo Sainta'ch?
Godryk
Posty: 233
Rejestracja: 16.06.2007 11:59:06
Kontakt:

Post autor: Godryk »

Pany... Odpowiedz jest prostsza niż się wydaje. SYF... nowe klameczki bądź takie które nie są używane w cięższych warunkach nie maja tego efektu. Żadne free stroke czy inne bajery. Klamka w nowych shimano po prostu jest słabo uszczelniona i miedzy plastikowy pierścień od free stroke a tłoczek klamki dostaje się syf. Tłoczek ma swój specyficzny zaokrąglony kształt przez co
część dziadostwa utyka jakby pomiędzy nim a korpusem klamki. Efekt jest widoczny w wszystkich nowych modelach shimano.
Co do gumowatości...
Zauważcie ze nikt tego efektu nie odczuwa podczas jazdy. Dziwne? Chodzi tu głównie o to ze Heble shimano zaczynają łapać z maksymalna siłą sporo wcześniej niż ugina się klamka. W wziazku z tym efekt gumowatości jest odczuwalny tylko a perspektywy kogoś spotkanego "na parkingi" A Daj Pan Pomacać... (naciskamy klamkę na maks... podczas jazdy w tym momencie klamka jest jeszcze sztywna a koło zablokowane, na parkingu udaje się nam dociskać "jeszcze trochę")
Włóczykij89
Posty: 208
Rejestracja: 17.02.2010 21:21:32
Lokalizacja: k. Olsztyn/Warszawa
Kontakt:

Re:

Post autor: Włóczykij89 »

Godryk pisze:Pany... Odpowiedz jest prostsza niż się wydaje. SYF... nowe klameczki bądź takie które nie są używane w cięższych warunkach nie maja tego efektu. Żadne free stroke czy inne bajery. Klamka w nowych shimano po prostu jest słabo uszczelniona i miedzy plastikowy pierścień od free stroke a tłoczek klamki dostaje się syf. Tłoczek ma swój specyficzny zaokrąglony kształt przez co
część dziadostwa utyka jakby pomiędzy nim a korpusem klamki. Efekt jest widoczny w wszystkich nowych modelach shimano.
Głupoty gadasz.
troyo
Posty: 2601
Rejestracja: 19.04.2004 08:16:12
Kontakt:

Post autor: troyo »

Przerabialem ten problem z nowymi klamkami shimano, tak sie dzieje kiedy mechanizm servowave jest nienasmarowany.
kycho
Posty: 59
Rejestracja: 09.05.2011 15:53:59
Kontakt:

Post autor: kycho »

Godryk... Mówiłem, że chodzi mi o początkową fazę pracy klamki, jak chcesz ją nacisnąć i coś jakby blokowało. Choćby gumowa błona, którą trzeba przepchnąć żeby praca była nomalna... A nie o gumowatość całego hebla.
troyo - właśnie też tak myślałem: smarowanie, ale gdzie, co jak? Psikałem jakimiś sprayami typu wd, cx, czy coś ale nie dało to szczególnego efektu...
Godryk
Posty: 233
Rejestracja: 16.06.2007 11:59:06
Kontakt:

Post autor: Godryk »

kycho... wiem o czym mówisz i już ci to opisuje. Popatrz w sytuacji kiedy klamka nie jest naciśnięta tłoczek pracujący w klamce jest w pozycji najbardziej wysuniętej. Na samym końcu tłoczka osadza się syf"drobinki osadzają się miedzy samym jego początkiem a uszczelka która znajduje się po boku tłoka) Czytaj"syf powoduje pewne tarcie miedzy tłoczkiem a korpusem klamki" Gdy naciskasz klamkę i czujesz ten migaczy opór, przełamujesz właśnie ten fragment większego tarcia spowodowanego :
A- drobinkami syfu aktualnie znjadujacymi się tam
B- miejscem w którym wydziera się śliska powierzchnia w której pracuje tłok "wycieranie spowodowane dostawaniem sie brudu..."
Co za tym idzie gdy już przełamiesz to miejsce... klamka pracuje płynnie.
Na nasze nieszczęście w przypadku klamek XTRa i SAinta które mają ciaśniej spasowane części wewnątrz klamki takie wydzieranie powoli prowadzi do tego ze tłoczek przestaje się nam wysuwać a to już jest dramat.

troyo... proszę cie jak byś mógł rozwiń temat bo nie do końca rozumiem. Tez ubolewam nad brakiem smarowania w tamtym miejscu natomiast co do tego ma cały servowawe? przecież cały tan "system" to plastikowy krążek który przyciskany przez śrubę reguluje nam głębokość na której w fazie początkowej znajduje się tłoczek nic więcej... Gdyby go nie było cała konstrukcja wygadała by tak samo.
troyo
Posty: 2601
Rejestracja: 19.04.2004 08:16:12
Kontakt:

Re:

Post autor: troyo »

Godryk pisze:kycho... wiem o czym mówisz i już ci to opisuje. Popatrz w sytuacji kiedy klamka nie jest naciśnięta tłoczek pracujący w klamce jest w pozycji najbardziej wysuniętej. Na samym końcu tłoczka osadza się syf"drobinki osadzają się miedzy samym jego początkiem a uszczelka która znajduje się po boku tłoka) Czytaj"syf powoduje pewne tarcie miedzy tłoczkiem a korpusem klamki" Gdy naciskasz klamkę i czujesz ten migaczy opór, przełamujesz właśnie ten fragment większego tarcia spowodowanego :
A- drobinkami syfu aktualnie znjadujacymi się tam
B- miejscem w którym wydziera się śliska powierzchnia w której pracuje tłok "wycieranie spowodowane dostawaniem sie brudu..."
Co za tym idzie gdy już przełamiesz to miejsce... klamka pracuje płynnie.
Na nasze nieszczęście w przypadku klamek XTRa i SAinta które mają ciaśniej spasowane części wewnątrz klamki takie wydzieranie powoli prowadzi do tego ze tłoczek przestaje się nam wysuwać a to już jest dramat.
Tak, w nowych klamkach jest tyle brudu, ze hej.
Godryk pisze:troyo... proszę cie jak byś mógł rozwiń temat bo nie do końca rozumiem. Tez ubolewam nad brakiem smarowania w tamtym miejscu natomiast co do tego ma cały servowawe? przecież cały tan "system" to plastikowy krążek który przyciskany przez śrubę reguluje nam głębokość na której w fazie początkowej znajduje się tłoczek nic więcej... Gdyby go nie było cała konstrukcja wygadała by tak samo.
Jaki krazek przeciskany przez srube, co ty bredzisz? Chyba o free stroke mowisz. Servo wave to jest system zmieniajacy mechaniczna dzwignie dzialajaca na tlok w klamce.

Jedna klamka przyszla nasmarowana, 2ga sucha jak pieprz.
Zloty element na spodzie klamki, ktorego praca sterowana jest przez ten rowek w korpusie, wymagal nasmarowania. Kropla lub dwie oleju smarujacego w to miejsce, zadne wd40 (ktore wyplukuje smar nawiasem mowiac). Potem ponaciskac troche dzwignie, zeby sie to rozruszalo i dziala jak trzeba.
Obrazek
kycho
Posty: 59
Rejestracja: 09.05.2011 15:53:59
Kontakt:

Re: Re:

Post autor: kycho »

Ok, Godryk, teraż Cię zrozumiałem dobrze. Syf pewnie też ma jakiś wpływ na całą pracę...
troyo pisze: Jedna klamka przyszla nasmarowana, 2ga sucha jak pieprz.
Zloty element na spodzie klamki, ktorego praca sterowana jest przez ten rowek w korpusie, wymagal nasmarowania. Kropla lub dwie oleju smarujacego w to miejsce, zadne wd40 (ktore wyplukuje smar nawiasem mowiac). Potem ponaciskac troche dzwignie, zeby sie to rozruszalo i dziala jak trzeba.]
No i tyle? :D Ciekawe, I znika problem, o którym mówię? Jak tak to dobrze, teraz muszę dorwać zaś taki hebel i zobaczyć. Wiem, że WD wypłukuje smar i inne, ale chodziło mi o to, że jednak trochę tłusty jest i liczyłem na choć małą zmianę w pracy, żeby wiedzieć, iż to wina smarowania.
Zatem: czym to smarujesz albo coś? W jakiś konkretny sposób coś zrobić aby wyeliminować "usterkę"?
troyo
Posty: 2601
Rejestracja: 19.04.2004 08:16:12
Kontakt:

Post autor: troyo »

Odwrocilem klamke i puscilem tam pare kropel mineralnego shimano. Pewniak, ze nie zniszczy uszczelek w korpusie gdybym omylnie nalal wiecej niz trzeba. Odwrocic klamke na miejsce, pouginac, wytrzec jak cos kapnie i tyle.

Najbardziej dokuczliwie bylo to czuc przy maksymalnie odchylonej dzwingi hamulca. Kiedy sie przyblizylo klamke do kiery, nie bylo to az tak odczuwalne z tego co pamietam. Po smarowaniu dziala jak zloto.
kycho
Posty: 59
Rejestracja: 09.05.2011 15:53:59
Kontakt:

Post autor: kycho »

A no wiadomo - użyć tylko czegoś co nie niszczy gumy.
Zgadza się, jak klamka była odchylona najbardziej, opór zdawał się największy.
Dobra, dzięki bardzo. Trzeba teraz dorwać jakiś hebel taki i wypróbować ;)
Kythong
Posty: 46
Rejestracja: 23.07.2014 13:44:37
Kontakt:

Post autor: Kythong »

Dam sobie rękę uciąć, że w obydwóch przypadkach jest ciut prawdy ;) Godryk widać zna się na rzeczy, bo tak rzeczywiście jest.Naciskając klamkę trochę zmieniamy kąt tłoczka względem korpusu co powoduje tarcie ale troyo też ma racje i to tez powoduje w jakims stopniu ten efekt...
Jedyna opcja to smar oraz cieszenie się tym że nie mamy avid'ów i nie musimy często odwiedzać serwisu ^^ :D
Włóczykij89
Posty: 208
Rejestracja: 17.02.2010 21:21:32
Lokalizacja: k. Olsztyn/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Włóczykij89 »

Aż z ciekawości u sobie zobaczę. Jeśli jest taki wałek ze smarowaniem to przepraszam i zwracam honor.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość