RODZAJE ZAWIESZENIA by motomysz
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=619108 tu można zobaczyć, że zawieszenie karpiela to to samo (zębatka zasłania link przy suporcie, ale on tam jest)... to, że damper zamocowany jest w innym miejscu nie wpływa, na trajektorię ruchu wahacza, tylko na sposób w jaki się ugina...
|| www.villagerevolution.com || aka. kujon || dupa!
Wooyek masz rację
trajektoria ruchu wahacza vpp i np. takiego maestro jest inna... z resztą odpalcie linkage, zróbcie zawieszenie vpp, zróbcie symulacje, zapiszcie odczyty i odwróćcie link do góry nogami i zróbcie to samo...
a sporo na temat vpp czytałem, więc wydaję mi się, że sensownie prawię ;)
trajektoria ruchu wahacza vpp i np. takiego maestro jest inna... z resztą odpalcie linkage, zróbcie zawieszenie vpp, zróbcie symulacje, zapiszcie odczyty i odwróćcie link do góry nogami i zróbcie to samo...
a sporo na temat vpp czytałem, więc wydaję mi się, że sensownie prawię ;)
|| www.villagerevolution.com || aka. kujon || dupa!
"vpp-virtual pivot point" Nazwe zastrzegl sobie Santacruz ale to jeden ****, bo chodzi o wirtualny punkt obortu, jaki jest tez w karpielach, khs-ach i calej masci innych ram, santa zastrzegla sobie poprostu taka nazwe i inni juz jej stosowac nie moga.
A to ze kolo porusza sie inaczej niz w przypadku gianta, tez niewiele zmienia, bo przeciez w jednozawiasowkach tez kolo porusza sie roznie (wynika to z umiejscowienia punktu obrotu), ale nadal kwalifikuje sie je do grupy jednozawiasowek.
trudno to ogarnac, ale kazda rama z wirtualnym punktem obrotu to vpp, bo jak inaczej nazwac taki system "wyimaginowany punkt obrotu" ?
VPP i chujj :)
ie potrafie ubrac w slowa swoich mysli i spostrzezen, dlatego to co napisalem powyzej, moze okazac sie zrozumiale tylko dla mnie.
A to ze kolo porusza sie inaczej niz w przypadku gianta, tez niewiele zmienia, bo przeciez w jednozawiasowkach tez kolo porusza sie roznie (wynika to z umiejscowienia punktu obrotu), ale nadal kwalifikuje sie je do grupy jednozawiasowek.
trudno to ogarnac, ale kazda rama z wirtualnym punktem obrotu to vpp, bo jak inaczej nazwac taki system "wyimaginowany punkt obrotu" ?
VPP i chujj :)
ie potrafie ubrac w slowa swoich mysli i spostrzezen, dlatego to co napisalem powyzej, moze okazac sie zrozumiale tylko dla mnie.
www.birol.prv.pl
www.hcfr.pl
www.hcfr.pl
Jak sie porówna zawieszenie Stinkacza do typowej jednozawiasówki DH to widac że jest progresja. Inaczej... Tutaj sie skupcie :] Górny element w Konie ten ostatni przy damperze jest niczym innym jak "obrazem" wachacza dolnego z innym przełozeniem siły. Dlaczego? Stinky - jednozawias. Więc czemu nie wdupili dampera pomiędzy suportem a kołem? Bo dźwignia byłaby zbyc mocna jak do FR. Lekkie dupnięcie i możnaby dobic damper. W tym przypadku damper byłby w 1/5 odleghłości od suportu do osi piasty (przykładowo) Więc spora dzwignia :) Tera wracam do elementu u góry. Jedna strona dłuższa a druga krótsza. Powiedzmy mocowanie dampera jest 6cm od osi obrotu tego elementu a oś obrotu z elementem połączeniowym idącym od wachacza powiedzmy18cm od ośi ostatniego elementu. Teraz przenosimy odległość 6cm na druga strone i co mamy?? 6/18 długości elementu czyli 1/3 a nie jak na dole 1/5 co przekłada sie na większa progresje zawiechy. Kona zamiast wydłuzać wachacz czy też przesówać punkt obrotu w kierunku kierownicy wolała pokombinowac z punktami posredniczącymi, które dodatkowo nieco usztywnia ramke i maksymalnie uproszczą przedni trójkąt zmniejszając ilość materiału potrzebną do zagwarantowania odpowiednio solidnej konstrukcji. I tak powstał Chockapic ;)Wooyek pisze: (co do progresji, to juz sie do konca nie zgodze, bo nie wynika ona tylko z zastosowania dodatkowych "popychaczy" w stylu Kony). Przy okazji umozliwia bezproblemowe stosowanie prostej rury podsiodlowej (co jednak nie jest tez trudne w przypadku klasycznych jednozawiasowcow).
Aha wszystkie parametry typu 18cm, 6cm nie są dokładnie przezemnie znane... Podałem je w przyblizeniu i dla przykładu dlaczego stosowac takie bajery jak punkty pośredniczace itp...
WOW rozpisałem sie hehe... POZDRO
http://tablica.pl/oferta/rama-specialized-big-hit-fsr-1-rozmiar-m-stan-bdb-ID2AUgz.html#60bfe7734a;r:;s:
birol po części masz racje, bo określonego punktu obrotu nie ma w żadnej z tych ram... co do tego, że jednozawiasy mają różną trajektorię ruchu wahacza... źle mnie zrozumiałeś... w jednozawiasie koło porusza się po idealnym łuku... w vpp, maestro, etc. jest to krzywa i w przypadku vpp wygląda ona inaczej niż w przypadku np. meastro... co do patentów: santa zastrzegła sobie nazwę i system zawieszenia i w tym zawiera się także ten górny link... że nazwa go nie obejmuje nic nie poradzę... zauważ, że odwróconego górnego linka nie ma nigdzie poza sc i intense
|| www.villagerevolution.com || aka. kujon || dupa!
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 28.08.2005 14:42:34
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
dołączam się do tematu. Opisałem system NRS
NRS- (Non Resonans System) zawieszenie przypomina klasyczny system czterozawiasowy. Podstawowa różnica to przesunięcie ogniwa Horsta Leitnera w stronę osi suportu i umieszczenie go niżej.
Plusy:
+brak pedal feedback i pedal pogo
+niskie straty energii podczas pedałowania
+Rozdzielenie 2 nakładających się sił, co daje niezależną pracę napędu i zawieszenia
Minusy
-skomplikowana konstrukcja
-problemy ze sztywnością i luzami
-mniejsza czułość od klasycznych czterozawiasowców
Przykłady:
Gigant XtC http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=636747
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=705189
system NRS wymyśliła firma Renault sports dla Gianta
NRS- (Non Resonans System) zawieszenie przypomina klasyczny system czterozawiasowy. Podstawowa różnica to przesunięcie ogniwa Horsta Leitnera w stronę osi suportu i umieszczenie go niżej.
Plusy:
+brak pedal feedback i pedal pogo
+niskie straty energii podczas pedałowania
+Rozdzielenie 2 nakładających się sił, co daje niezależną pracę napędu i zawieszenia
Minusy
-skomplikowana konstrukcja
-problemy ze sztywnością i luzami
-mniejsza czułość od klasycznych czterozawiasowców
Przykłady:
Gigant XtC http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=636747
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=705189
system NRS wymyśliła firma Renault sports dla Gianta
Ufik, dobry system jezeli chodzi o ustalanie progresji zawiechy, ale trzeba kombinować by było sztywne na boki.
Jakis czas temu bawiłem się tym systemem w linkage'u. Przy odpowiednim umiejscowieniu krzywek dało się zrobić ramkę o skoku 220mm przy damperze 8,5 cala skoku, która była praktycznie niedobijalna, co osiągałem przez zmniejszenia przełożenia pod koniec skoku do 1:1,7-1:1.
Wadą tego rozwiązania było to, że przy maksymalnym ugięciu spora część siły działała na łożyska, więc te szybko by umierały, a w skrajnych punktach urwało by krzywki.
Jakis czas temu bawiłem się tym systemem w linkage'u. Przy odpowiednim umiejscowieniu krzywek dało się zrobić ramkę o skoku 220mm przy damperze 8,5 cala skoku, która była praktycznie niedobijalna, co osiągałem przez zmniejszenia przełożenia pod koniec skoku do 1:1,7-1:1.
Wadą tego rozwiązania było to, że przy maksymalnym ugięciu spora część siły działała na łożyska, więc te szybko by umierały, a w skrajnych punktach urwało by krzywki.
-
- Posty: 6082
- Rejestracja: 19.04.2004 08:21:44
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości