
Sprężyna Ti
Twoje "obliczenia" sa wyssane doslownie z dupy. Nie masz zielonego pojecia o podstawach konstrukcji sprezyn, w dodatku mnie obrazasz. Stal to nie tytan i nie odksztalca sie tak samo. Tytanowe sprezyny sa dluzsze i maja inne srednice drutu, gdyz material ma mniejsza wytrzymalosc na rozciaganie niz stal. Im wiekszy jest skok jednego zwoju(a co za tym idzie sprezyna ma mniej zwojow i jest lzejsza, mniej materialu=tansza w produkcji) tym sztywniejsza jest sprezyna. Uzywajac 2.25" jak 3"ke po prostu przekraczasz naprezenie dopuszczalne sprezyny. Takie przeciazenie poczatkowo powoduje utrate sztywnosci sprezyny, po pewnym czasie jej pekniecie. To ze miedzy zwojami jest x mm to nie znaczy, ze sprezyna ma sie ugiac o te xmm ... W ogole nie bierzesz pod uwage zwojow martwych, ktore najzwyczajniej w swiecie nie pracuja, ani luzu miedzy zwojami, tylko sobie liczysz jakies milimetry i obrazasz ludzi dookola panie specjalisto.
Re: Sprężyna Ti
Oj Panowie namieszaliście i to zdrowo.
Granica wytrzymałości na rozciąganie (Rm) dla stali sprężynowych wynosi od 900 – 1500MPa, a dla stopów tytanu do 1400MPa
Są to porównywalne wartości. Zarówno stale sprężynowe jak stopy tytanu maja podobną granice plastyczności ok. 1000MPa.Wytrzymałośc nie ma większego znaczenia w różnicy długości i skoku zwojów sprężyn tytanowych i stalowych. Istotny jest moduł Younga (E), który decyduje o sprężystości. Dla stali E=200GPa, dla stopów tytanu E=100GPa. Stopy tytanu mają 2x niższy moduł sprężystości i dlatego odznaczają się ok. 2x większą sprężystością od stali (zupełnie odwrotnie niż uważacie). Dlatego też sprężyny tytanowe mają większy skok pojedynczych zwojów.
Im większy skok pojedynczych zwojów tym większy musi być odstęp pomiędzy zwojami podczas max. dopuszczalnego ugięcia sprężyny. Dlatego tytanowe są dłuższe. Pakowanie sprężyny 2,25 do 3,0 to średnio dobry pomysł, naprężenia będą znacznie większe (bliżej granicy plastyczności) co może doprowadzić do pęknięcia czy utraty sprężystości.
Granica wytrzymałości na rozciąganie (Rm) dla stali sprężynowych wynosi od 900 – 1500MPa, a dla stopów tytanu do 1400MPa
Są to porównywalne wartości. Zarówno stale sprężynowe jak stopy tytanu maja podobną granice plastyczności ok. 1000MPa.Wytrzymałośc nie ma większego znaczenia w różnicy długości i skoku zwojów sprężyn tytanowych i stalowych. Istotny jest moduł Younga (E), który decyduje o sprężystości. Dla stali E=200GPa, dla stopów tytanu E=100GPa. Stopy tytanu mają 2x niższy moduł sprężystości i dlatego odznaczają się ok. 2x większą sprężystością od stali (zupełnie odwrotnie niż uważacie). Dlatego też sprężyny tytanowe mają większy skok pojedynczych zwojów.
Im większy skok pojedynczych zwojów tym większy musi być odstęp pomiędzy zwojami podczas max. dopuszczalnego ugięcia sprężyny. Dlatego tytanowe są dłuższe. Pakowanie sprężyny 2,25 do 3,0 to średnio dobry pomysł, naprężenia będą znacznie większe (bliżej granicy plastyczności) co może doprowadzić do pęknięcia czy utraty sprężystości.
Postanowiłem odświeżyć temat gdyż przymierzam się do Ti i w odniesieniu do Waszych postów pozwolę sobie wkleić oryginalny tekst znaleziony na CRC stanowiący krótki poradnik przy doborze parametrów sprężyny. Powyższe rozważania zawarte w postach wydają się być rozbieżne z poniższą instrukcją. Co o tym sądzicie?
How do I choose the correct size?
There are three important things you need to know about your set-up.
1. The Stroke of your shock - This is the actual travel of the shock itself. To measure this, measure the visible part of the shock shaft in Inches 1" = 25.4mm (This is the part that disappears as the shock compresses)
2. The Maximum Spring Free length that your shock will take. To do this wind the preload off completely and measure from the inside of the spring collar to the inside of the preload nut.
3. Spring rate in Lbs. - Spring rate refers to the stiffness of the spring and will vary due to rider weight, riding style/discipline, Leverage ratio of the bike, and suspension design. As a general rule you are trying to achieve the correct amount of sag. Sag is the amount your suspension travels when you're sitting on your seat, feet on your pedals and hands on the bars. This should be around 1/3 of the total travel on a DH bike and 1/4 of the total travel on an XC All mountain bike (This can vary due to suspension design and personal preference)
Once you have established the answer to 1,2,3 you need to choose your spring using the following rules
1.Spring Stroke should be Equal to or Greater than Stroke of the shock
2.Spring Length should be less than the Max Free length of the shock (This is so the spring physically fits)
3.Spring Rate should be correct to suit your body weight, bike and riding style
EG. If your stroke is 2.8", your rate is 450Lbs and your max free length is 165mm.
You need - 3" x 450Lbs x 162mm i.e - If you dont see a spring that has the exact stroke of your shock you can use a spring with a longer stroke, as long as the free length will fit.
How do I choose the correct size?
There are three important things you need to know about your set-up.
1. The Stroke of your shock - This is the actual travel of the shock itself. To measure this, measure the visible part of the shock shaft in Inches 1" = 25.4mm (This is the part that disappears as the shock compresses)
2. The Maximum Spring Free length that your shock will take. To do this wind the preload off completely and measure from the inside of the spring collar to the inside of the preload nut.
3. Spring rate in Lbs. - Spring rate refers to the stiffness of the spring and will vary due to rider weight, riding style/discipline, Leverage ratio of the bike, and suspension design. As a general rule you are trying to achieve the correct amount of sag. Sag is the amount your suspension travels when you're sitting on your seat, feet on your pedals and hands on the bars. This should be around 1/3 of the total travel on a DH bike and 1/4 of the total travel on an XC All mountain bike (This can vary due to suspension design and personal preference)
Once you have established the answer to 1,2,3 you need to choose your spring using the following rules
1.Spring Stroke should be Equal to or Greater than Stroke of the shock
2.Spring Length should be less than the Max Free length of the shock (This is so the spring physically fits)
3.Spring Rate should be correct to suit your body weight, bike and riding style
EG. If your stroke is 2.8", your rate is 450Lbs and your max free length is 165mm.
You need - 3" x 450Lbs x 162mm i.e - If you dont see a spring that has the exact stroke of your shock you can use a spring with a longer stroke, as long as the free length will fit.
No i bardzo ładny tekst wkleiłeś. Dobierasz sprężynę o wartości skoku równym bądź większym (o ile wejdzie) niż skok dampera.(If you dont see a spring that has the exact stroke of your shock you can use a spring with a longer stroke, as long as the free length will fit.)
A postów off _road’a nie czytaj bo to herezje są.
Jeszcze się dowiesz że „stopy tytanu nie mają tendencji do uginania się”
.
A postów off _road’a nie czytaj bo to herezje są.
Jeszcze się dowiesz że „stopy tytanu nie mają tendencji do uginania się”

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość