[Rama 4x] - projekt
[Rama 4x] - projekt
Witam.
Siedzę sobie właśnie nad kartką papieru, w około walają się linijki, ołówki, soczek też mam..
I tak rozmyślam nad jednym zagadnieniem, mianowicie główka sterowa - obecnie coraz więcej przybywa amorów w standardzie 1,5", taper head nabiera popularności i stare dobre 1 1/8...
Który standard wybrać? Na który się zdecydować?
1 1/8"
+ każdy zna, wszystko do wszystkiego dostępne
+ cena/wytrzymałość
+ zadowalająca (wystarczająca?) sztywność
- zadowalająca (wystarczająca?) sztywność
- realnie słabsza główka
1.5":
+ sztywność
+ waga
+ coraz szerszy wybór amortyzatorów
+ więcej "miecha" trzyma spawy - realnie mocniejsza główka
- dostęp mostków, podkładek sterowych - wysokie ceny, mało modeli
- coraz szerszy wybór amortyzatorów - jednak wciąż niewielki - jakieś 100mm są?
- coś się jeszcze znajdzie?
Taper:
+ zalety 1,5" - więcej mięcha pod główką = mocniejsza
+ nieograniczony dostęp mostków i podkładek
+ waga
+ możliwość kupienia zestawu zmieniającego geo (?)
- kłopot ze sterami (chyba że zdecyduje się na to żeby kit sterów dodawać)
- Raczej mało dostępna oferta amortyzatorów - jakieś 100mm są?
Siedzę sobie właśnie nad kartką papieru, w około walają się linijki, ołówki, soczek też mam..
I tak rozmyślam nad jednym zagadnieniem, mianowicie główka sterowa - obecnie coraz więcej przybywa amorów w standardzie 1,5", taper head nabiera popularności i stare dobre 1 1/8...
Który standard wybrać? Na który się zdecydować?
1 1/8"
+ każdy zna, wszystko do wszystkiego dostępne
+ cena/wytrzymałość
+ zadowalająca (wystarczająca?) sztywność
- zadowalająca (wystarczająca?) sztywność
- realnie słabsza główka
1.5":
+ sztywność
+ waga
+ coraz szerszy wybór amortyzatorów
+ więcej "miecha" trzyma spawy - realnie mocniejsza główka
- dostęp mostków, podkładek sterowych - wysokie ceny, mało modeli
- coraz szerszy wybór amortyzatorów - jednak wciąż niewielki - jakieś 100mm są?
- coś się jeszcze znajdzie?
Taper:
+ zalety 1,5" - więcej mięcha pod główką = mocniejsza
+ nieograniczony dostęp mostków i podkładek
+ waga
+ możliwość kupienia zestawu zmieniającego geo (?)
- kłopot ze sterami (chyba że zdecyduje się na to żeby kit sterów dodawać)
- Raczej mało dostępna oferta amortyzatorów - jakieś 100mm są?
Główka 1,5" daje Ci nieograniczone możliwości - przy odpowiednich sterach zamontujesz każdego amora.
Może akurat w 4x sterówka i mostek na 1,5" jakoś średnio mi się widzą, ale np. wszystkie ramy do FR powinny mieć wg. mnie "pełne" główki 1,5".
A obserwując jak się rynek rozwija to nawet jeśli obecnie nie ma amortyzatorów z 100mm i sterówką tapered to myślę że to tylko kwestia czasu... Myślę że na współpracę ramy z takim amor warto postawić.
Powodzenia z projektem, znając Twoje podejście można oczekiwać czegoś dopieszczonego
Może akurat w 4x sterówka i mostek na 1,5" jakoś średnio mi się widzą, ale np. wszystkie ramy do FR powinny mieć wg. mnie "pełne" główki 1,5".
A obserwując jak się rynek rozwija to nawet jeśli obecnie nie ma amortyzatorów z 100mm i sterówką tapered to myślę że to tylko kwestia czasu... Myślę że na współpracę ramy z takim amor warto postawić.
Powodzenia z projektem, znając Twoje podejście można oczekiwać czegoś dopieszczonego

http://miki-ck.pinkbike.com/ Freeride!
Do główki tapered warto dołożyć jeszcze jedną zaletę - zdażają się naprawdę dobre promocje, jakiś czas temu na chainreactioncycles były foxy (nie pamietam jakie modele, ale sprawdzające się w 4x - bo kusiły) czy revelationy 70% taniej. Strasznie żałowałem, że nie ma właśnie jakichś porządnych ram pod tapered za rozsądne pieniądze do 4x - kojarzę jedynie Transitiona za 2000+. Więc o ile rama byłaby przystępna cenowo, to ja bym się kierował w tę stronę - ram pod zwykłą główkę trochę jest.
Co do amorków to masz właśnie foxy i revelationy, które mogą być obniżone do 100mm (a i tak będą leciutkie)
Wydaje mi się, że są też foxy f100 pod oś 15mm i właśnie główkę tapered.
Co do amorków to masz właśnie foxy i revelationy, które mogą być obniżone do 100mm (a i tak będą leciutkie)

http://brooce.pinkbike.com
miki_ck właśnie chodzi, czy tworzyć ramę 4x, czy 4x z haczykiem...
Standard 1 1/8" jest uniwersalny, znany każdemu itd. Ale dlaczego nie iść w nowe, skoro może być lepsze?
A dużo ludzi kupuje ramy nie z racji przeznaczenia, a dlatego że ma dobre recenzje/sprawdza się w danej dyscyplinie. yeti DJ - rama do dirtu używana do 4x, uznana za najlepszą.
I stery zintegrowane, czy normalne? Integry wydają się rozsądne.
Standard 1 1/8" jest uniwersalny, znany każdemu itd. Ale dlaczego nie iść w nowe, skoro może być lepsze?
A dużo ludzi kupuje ramy nie z racji przeznaczenia, a dlatego że ma dobre recenzje/sprawdza się w danej dyscyplinie. yeti DJ - rama do dirtu używana do 4x, uznana za najlepszą.
I stery zintegrowane, czy normalne? Integry wydają się rozsądne.
Taper i tylko taper.
Stery to już nie problem bo od tego roku Dart i Cloud wprowadzili w okolicach 100-140zł więc to majątek nie jest. Choć sam w zeszłym roku musiałem z dwóch par sterów kombinować komplet.
Amorki z tą sterówką to stety/niestety tylko wyższa półka ale ma to swoje plusy. Bo sam z CRC kupowałem mojego Talasa za śmieszne pieniądze w porównaniu do cen z Cult-bikes.
Rynek używek też jest dość bogaty, szczególnie w UK. A ostatnio i w PL się pojawiają Foxy i RSy.
Więc obecnie te dwa minusy powoli odchodzą z listy.
A zawsze można kupić stery z redukcją i wstawić dowolnego ze sterówką 1 1/8.
1,5" jeśli mówimy o stricte racingowej ramie raczej odpada.
Stery to już nie problem bo od tego roku Dart i Cloud wprowadzili w okolicach 100-140zł więc to majątek nie jest. Choć sam w zeszłym roku musiałem z dwóch par sterów kombinować komplet.
Amorki z tą sterówką to stety/niestety tylko wyższa półka ale ma to swoje plusy. Bo sam z CRC kupowałem mojego Talasa za śmieszne pieniądze w porównaniu do cen z Cult-bikes.
Rynek używek też jest dość bogaty, szczególnie w UK. A ostatnio i w PL się pojawiają Foxy i RSy.
Więc obecnie te dwa minusy powoli odchodzą z listy.
A zawsze można kupić stery z redukcją i wstawić dowolnego ze sterówką 1 1/8.
1,5" jeśli mówimy o stricte racingowej ramie raczej odpada.
-
- Posty: 977
- Rejestracja: 14.04.2010 17:28:56
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Segativ, mozesz zawsze zrobic taperde i do ramy dodawac (za doplata) adapter pod 1.1/8 i problem rozwiazany ;p
http://www.goride.pl 661, Royal, Dartmoor, Funn najtaniej w PL - POLECAM
Wg mnie tez taper najlepszy.
Mam 1,5'' glowke, lekka rame i stery 400g ;/ Nie moge dac lzejszych (jednoczesnie nizszych), bo bede obijał amortyzatorem. Gdybym miał taper to napewno byloby sporo mniej.
Taper to świetny kompromis miedzy waga i wytrzymaloscią. Do 4x nikt nie chce amortyzatora z rura 1,5cala, wiec u góry spokojnie może być to 1 1/8.
Yeti 4x tez taper, więc chyba dobrze brać przykład z najlepszych
Mam 1,5'' glowke, lekka rame i stery 400g ;/ Nie moge dac lzejszych (jednoczesnie nizszych), bo bede obijał amortyzatorem. Gdybym miał taper to napewno byloby sporo mniej.
Taper to świetny kompromis miedzy waga i wytrzymaloscią. Do 4x nikt nie chce amortyzatora z rura 1,5cala, wiec u góry spokojnie może być to 1 1/8.
Yeti 4x tez taper, więc chyba dobrze brać przykład z najlepszych

http://chr.rybnik.pl
Po dodatkowych konsultacja z Ł. Baranem postanowiłem:
Górna rura S'ka - 555mm L'ka - 595mm
Podsiodłowa - 13"
Główka 110mm Taper
Chain stays - 390-400 (410?)
Wys. suportu - 305mm
[edit]
A, i oczywiście adapter post mount.
Co o tym sądzicie?
Jak tylko powstanie pełny model 3d (głównie designem musimy się zająć), przedstawię pokrótce kilka pomysłów/innowacji jakie zastosowaliśmy.
Górna rura S'ka - 555mm L'ka - 595mm
Podsiodłowa - 13"
Główka 110mm Taper
Chain stays - 390-400 (410?)
Wys. suportu - 305mm
[edit]
A, i oczywiście adapter post mount.
Co o tym sądzicie?
Jak tylko powstanie pełny model 3d (głównie designem musimy się zająć), przedstawię pokrótce kilka pomysłów/innowacji jakie zastosowaliśmy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 6 gości