[Rama 4x] - projekt

SegatiV
Posty: 3016
Rejestracja: 08.09.2005 14:43:17
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

[Rama 4x] - projekt

Post autor: SegatiV »

Witam.

Siedzę sobie właśnie nad kartką papieru, w około walają się linijki, ołówki, soczek też mam..

I tak rozmyślam nad jednym zagadnieniem, mianowicie główka sterowa - obecnie coraz więcej przybywa amorów w standardzie 1,5", taper head nabiera popularności i stare dobre 1 1/8...

Który standard wybrać? Na który się zdecydować?

1 1/8"
+ każdy zna, wszystko do wszystkiego dostępne
+ cena/wytrzymałość
+ zadowalająca (wystarczająca?) sztywność

- zadowalająca (wystarczająca?) sztywność
- realnie słabsza główka

1.5":
+ sztywność
+ waga
+ coraz szerszy wybór amortyzatorów
+ więcej "miecha" trzyma spawy - realnie mocniejsza główka

- dostęp mostków, podkładek sterowych - wysokie ceny, mało modeli
- coraz szerszy wybór amortyzatorów - jednak wciąż niewielki - jakieś 100mm są?
- coś się jeszcze znajdzie?

Taper:

+ zalety 1,5" - więcej mięcha pod główką = mocniejsza
+ nieograniczony dostęp mostków i podkładek
+ waga
+ możliwość kupienia zestawu zmieniającego geo (?)

- kłopot ze sterami (chyba że zdecyduje się na to żeby kit sterów dodawać)
- Raczej mało dostępna oferta amortyzatorów - jakieś 100mm są?
miki_ck
Posty: 1491
Rejestracja: 25.11.2008 21:19:53
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: miki_ck »

Główka 1,5" daje Ci nieograniczone możliwości - przy odpowiednich sterach zamontujesz każdego amora.
Może akurat w 4x sterówka i mostek na 1,5" jakoś średnio mi się widzą, ale np. wszystkie ramy do FR powinny mieć wg. mnie "pełne" główki 1,5".
A obserwując jak się rynek rozwija to nawet jeśli obecnie nie ma amortyzatorów z 100mm i sterówką tapered to myślę że to tylko kwestia czasu... Myślę że na współpracę ramy z takim amor warto postawić.

Powodzenia z projektem, znając Twoje podejście można oczekiwać czegoś dopieszczonego ;)
brooce
Posty: 1714
Rejestracja: 06.12.2007 20:08:11
Kontakt:

Post autor: brooce »

Do główki tapered warto dołożyć jeszcze jedną zaletę - zdażają się naprawdę dobre promocje, jakiś czas temu na chainreactioncycles były foxy (nie pamietam jakie modele, ale sprawdzające się w 4x - bo kusiły) czy revelationy 70% taniej. Strasznie żałowałem, że nie ma właśnie jakichś porządnych ram pod tapered za rozsądne pieniądze do 4x - kojarzę jedynie Transitiona za 2000+. Więc o ile rama byłaby przystępna cenowo, to ja bym się kierował w tę stronę - ram pod zwykłą główkę trochę jest.

Co do amorków to masz właśnie foxy i revelationy, które mogą być obniżone do 100mm (a i tak będą leciutkie) ;) Wydaje mi się, że są też foxy f100 pod oś 15mm i właśnie główkę tapered.
http://brooce.pinkbike.com
XxUzixX
Posty: 711
Rejestracja: 03.03.2010 19:36:32
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: XxUzixX »

Dawaj główkę 1,5 najwyżej też stworzysz stery które redukują na 1 1/8 bądź tarpered :) Ja w moim cannodanlu nie oddałbym główki 1,5 :D
SegatiV
Posty: 3016
Rejestracja: 08.09.2005 14:43:17
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: SegatiV »

miki_ck właśnie chodzi, czy tworzyć ramę 4x, czy 4x z haczykiem...

Standard 1 1/8" jest uniwersalny, znany każdemu itd. Ale dlaczego nie iść w nowe, skoro może być lepsze?

A dużo ludzi kupuje ramy nie z racji przeznaczenia, a dlatego że ma dobre recenzje/sprawdza się w danej dyscyplinie. yeti DJ - rama do dirtu używana do 4x, uznana za najlepszą.

I stery zintegrowane, czy normalne? Integry wydają się rozsądne.
Bombell
Posty: 11462
Rejestracja: 01.07.2005 22:00:47
Lokalizacja: Gniezno
Kontakt:

Post autor: Bombell »

Taper i tylko taper.
Stery to już nie problem bo od tego roku Dart i Cloud wprowadzili w okolicach 100-140zł więc to majątek nie jest. Choć sam w zeszłym roku musiałem z dwóch par sterów kombinować komplet.
Amorki z tą sterówką to stety/niestety tylko wyższa półka ale ma to swoje plusy. Bo sam z CRC kupowałem mojego Talasa za śmieszne pieniądze w porównaniu do cen z Cult-bikes.
Rynek używek też jest dość bogaty, szczególnie w UK. A ostatnio i w PL się pojawiają Foxy i RSy.
Więc obecnie te dwa minusy powoli odchodzą z listy.
A zawsze można kupić stery z redukcją i wstawić dowolnego ze sterówką 1 1/8.
1,5" jeśli mówimy o stricte racingowej ramie raczej odpada.
SegatiV
Posty: 3016
Rejestracja: 08.09.2005 14:43:17
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: SegatiV »

Bombell to mnie bardzo pocieszyłeś. Przyznam się że nie sprawdziłem rynku, tapery tylko z enduro znam.

W takim razie chyba wstępnie zdecyduje się na taper, same plusy, a jak zauważyłeś minusy idą w kąt - rynek widzi zalety i pewnie będzie coraz łatwiej o dostęp sprzętu.
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

A może 1 1/8 na zintegrowanych + opcjonalnie do kupienia redukcja z integr 1 1/8 na zwykłe 1.5? ;) Sama redukcja może by kosztowała maks 20 zł, a sprzedawałaby się jak ciepłe bułeczki ;) No, ale do tego potrzeba jak już wspomniałem główki 1 1/8 zintegrowanej ;)

A jeśli nie to, to wolałbym 1.5 niż tapered :P
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Taper. Pod tapera amorów 100mm skoku jest sporo - te am z regulacja przeciez popularne w 4x.
LisuKrakow
Posty: 977
Rejestracja: 14.04.2010 17:28:56
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: LisuKrakow »

Segativ, mozesz zawsze zrobic taperde i do ramy dodawac (za doplata) adapter pod 1.1/8 i problem rozwiazany ;p
http://www.goride.pl 661, Royal, Dartmoor, Funn najtaniej w PL - POLECAM
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Ja cenię to, że do 1,5 wsadzę wszystko mając tylko dwa komplety sterów w domu. Jeżeli oczywiście to nie ma być rama tylko racing.
artek700
Posty: 392
Rejestracja: 18.07.2005 18:48:06
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Post autor: artek700 »

Wg mnie tez taper najlepszy.

Mam 1,5'' glowke, lekka rame i stery 400g ;/ Nie moge dac lzejszych (jednoczesnie nizszych), bo bede obijał amortyzatorem. Gdybym miał taper to napewno byloby sporo mniej.

Taper to świetny kompromis miedzy waga i wytrzymaloscią. Do 4x nikt nie chce amortyzatora z rura 1,5cala, wiec u góry spokojnie może być to 1 1/8.

Yeti 4x tez taper, więc chyba dobrze brać przykład z najlepszych :)
http://chr.rybnik.pl
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

artek700 pisze:Nie moge dac lzejszych (jednoczesnie nizszych), bo bede obijał amortyzatorem. Gdybym miał taper to napewno byloby sporo mniej.
Na jedno wychodzi.
artek700
Posty: 392
Rejestracja: 18.07.2005 18:48:06
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Post autor: artek700 »

co na jedno wychodzi?
stery taper są lżejsze niż 1,5 z redukcją.
http://chr.rybnik.pl
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

To, że dół i tak będziesz musiał mieć taki, żeby nie obijać amortyzatorem ;)
artek700
Posty: 392
Rejestracja: 18.07.2005 18:48:06
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Post autor: artek700 »

no tak, o to wlasnie chodzi :) Teraz nie moge mieć lżej, a przy tapered mógłbym mieć - dlatego taper lepsze od 1,5:)
http://chr.rybnik.pl
SegatiV
Posty: 3016
Rejestracja: 08.09.2005 14:43:17
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: SegatiV »

Po dodatkowych konsultacja z Ł. Baranem postanowiłem:

Górna rura S'ka - 555mm L'ka - 595mm
Podsiodłowa - 13"
Główka 110mm Taper
Chain stays - 390-400 (410?)
Wys. suportu - 305mm

[edit]
A, i oczywiście adapter post mount.

Co o tym sądzicie?

Jak tylko powstanie pełny model 3d (głównie designem musimy się zająć), przedstawię pokrótce kilka pomysłów/innowacji jakie zastosowaliśmy.
XxUzixX
Posty: 711
Rejestracja: 03.03.2010 19:36:32
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: XxUzixX »

Ja już się nie mogę doczekać :) Przewidujesz już jakąś cene ? :D
SegatiV
Posty: 3016
Rejestracja: 08.09.2005 14:43:17
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: SegatiV »

Wiem, zamęczam Was, jednak wolę konsultować pewne rzeczy z większą ilością ludzi, to pozwala uniknąć błędów, czy swego rodzaju głupich rozwiązań, już widzieliśmy na forum kilka takich akcji.

Geometria opracowana prze zemnie i Łukasza Barana, odnosi się do rozmiaru "S".

2 stopnie regulacji 390 i 410

Obrazek
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 4 gości