Coraz większe klocki + tarcze z coraz większymi wycięciami!?

Kruk
Posty: 1290
Rejestracja: 19.04.2004 13:39:12
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: Kruk »

Duża powierzchnia klocków to Gatorbrake 8, obstawiam, że ok. 10% tarczy i nie grzeje, hamuje, moduluje. W porównaniu do Grimeci Sys. 8 4 tłoczki i innych 2. To wzrost siły i zupełny brak czegoś takiego jak grzanie, czyli zgadza się się z tą temperaturą, ale siła też wzrosła, a modulacja dobra jest.
Polecam !
Wiesz co mnie boli? Że rower się pierdoli!
ReplaY
Posty: 373
Rejestracja: 15.11.2006 15:07:48
Kontakt:

Post autor: ReplaY »

Dobry kierunek pokazała Formula projektując owalny zacisk w modelu RO. Gdzieś ktoś wysunął teorię, a było to na pewnych studiach na PWr, że siła hamulca zależy w dużej mierze od relacji powierzchni tłoka do powierzchni okładziny hamulcowej. Innymi słowy, na nic duży klocek skoro tłok nie jest odpowiednio wielki. I właśnie w ten deseń leci Formula RO, tylko jeszcze trzeba to w praktyce przetestować.
www.foesracing.com
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Morris pisze:Tarcie zależy jedynie od siły nacisku i współczynnika tarcia.
Właśnie dlatego sportowe samochody mają cieniutkie kółeczka, bo przecież powierzchnia styku jest nieważna? Nope.
Z gówna bata nie ukręcisz.
=Pietr3k=
Posty: 390
Rejestracja: 21.12.2011 23:52:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: =Pietr3k= »

KubaLaPL... to są dwa całkowicie różne zagadnienia i obniżanie profilu opon czemu innemu służy.
Powyższy wzór na siłę tarcia już każdy załapał ale warto pamiętać o tym, co dodał pietryna. Mianowicie sposób przeniesienia siły z tłoczków na tarczę poprzez klocki ZALEŻY od powierzchni trących.

W przypadku bardzo dużych klocków nacisk jest rozkładany na większej powierzchni a przeciwnie, w nieskończenie małym klocku siła byłaby skupiona w punkcie. Skupienie siły w mechanice w większości zjawisk jest niekorzystne. Ciekawi mnie czy w przypadku hampli miałoby to jakieś negatywne skutki.

Temat trochę filozoficzny, ale odświeżyć wiedzę z fizyki w rowerowej otoczce nie zaszkodzi ;)
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

=Pietr3k= pisze:Ciekawi mnie czy w przypadku hampli miałoby to jakieś negatywne skutki.
Przecięcie tarczy na wysokości tego nieskończenie małego punktu?
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

=Pietr3k= pisze: obniżanie profilu opon czemu innemu służy.
Nie obniżanie a ich szerokość.
Z gówna bata nie ukręcisz.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Kruk pisze: a modulacja dobra jest.
Kruku ja wiem, że swoje się chwali ale w zakopcu dałes te heble swoje pomacać i więcej modulacji ma wyrzucenie kotwicy przez okno. Ten hebel nie hamuje wcale az nagle przy klamce blokuje koła. To nie jest modulacja.
KubaLaPL pisze:Właśnie dlatego sportowe samochody mają cieniutkie kółeczka, bo przecież powierzchnia styku jest nieważna? Nope
Czasem jak cos wymyslisz to ja dalej uwierzyc nie moge. Nawet na wielich tarczach w autach sportowych mozna spalić tarcze. To nie ma nic wspolnego z siłą ale jak masz wielkie cięzkie auto to żeby to sie nie grzało potrzeba. Jasne dłuzsze ramie to wieksza moc hamowania ale wieksze tarcze wiekszosc ludzi montuje jednak ze wzgledu na grzanie sie, które jest znacznie wiekszym problemem.
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Stary, chodzi o OPONY. Powierzchnia styku z opony z podłożem jest duża, więc przyczepność też.
Z gówna bata nie ukręcisz.
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

Spaced pisze:awet na wielich tarczach w autach sportowych mozna spalić tarcze.
Tyle ze w samochodach grzeją sie też piasty, czesc felgi itp ;) Wiec miejsca do odprowadzania ciepla jest sporo wiecej :D
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Na dowód tego, co mówi off_road można sobie porównać grubość samej tarczy i ogarnąć ładnie stopione felgi Rota.

Druga sprawa, od powierzchni tarcia zależna jest maksymalna siła tarcia która może być przeniesiona bez zablokowania koła (modulacja).

Trzecia sprawa: szeroki klocek to mniejsze ciepło jednostkowe na cząsteczkę okładziny, to samo z tarczą.

Czwarta sprawa to warunki których producent przewidzieć nie może: malutkie niedoróbki w okładzinie, krzywizna tarczy (wyobraźcie sobie bicie tarczy szerokości punktu przy klocku powierzchni punku... papa), czy jakiś syf który się tam może dostać i ma mniejszą szansę zalepienia całego klocka.

A opony mają to do siebie, że szerokie się mniej grzeją i odkształcają i dlatego przy ekstremalnych hamowaniach na asfalcie opłaca się mieć szerokie i płaskie. Tak samo jest na zakręcie i przy przyspieszaniu, tylko w mniejszym stopniu. Profil i szerokość opony to dźwignia siły zdejmującej ją z felgi. Dlatego na zakręcie fajnie mieć coś szerokiego albo przynajmniej płaskiego. Do tego żywotność dochodzi i wytrzymałość gumy - im jej więcej tym mniejsze obciążenia na jednostkę, ale większa masa i opór toczenia.
Morris
Posty: 482
Rejestracja: 15.09.2007 17:29:58
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Morris »

I nie muszę nic tłumaczyć, wszyscy wyżej mnie wyręczyli. :) Poza tym zbyt szeroki lać też jest niekorzystny, przy profesjonalnych rajdach takie rzeczy się wylicza...
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Morris - w f1 się już nie liczy (wszystkie takie same) w WRC się liczy i w FormuliDrift się liczy w zależności od kategorii wagowej. W KoE się liczy tam gdzie jest sponsor oponiarski. Reszta to strzał okiem który potrafi być równie celny.
Kruk
Posty: 1290
Rejestracja: 19.04.2004 13:39:12
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: Kruk »

Spaced- czekałem na Ciebie :* !
Spaced pisze:Kruku ja wiem, że swoje się chwali ale w zakopcu dałes te heble swoje pomacać i więcej modulacji ma wyrzucenie kotwicy przez okno.
Trzeba było tym hamować, a nie zabierać się do tego jak do gorącej 15, gdzie modulacji nie uświadczysz.

Jak się kiedy spotkamy dam Ci nawet na tym zjechać i wtedy wyrazisz opinie(a te kółko na parkingu, pamiętam jak dziś).
Zresztą ja długo jeżdżę na tych heblach to zapewne mam wyczucie, ale w sztywniaku mam Grimece Sys.8, więc niby na bieżąco jakieś porównanie mam.
Ale założę się, że zagrzać te heble i poczuć różnicę w pracy byłoby baardzo ciężko.

Taki mały OT, jest jakiś działający, wart uwagi amortyzator USD do 1,5k, dostępny w PL, za granicą ? Jak możesz odpisz na pw., pozdro.
Wiesz co mnie boli? Że rower się pierdoli!
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Kruk co masz za heble bo nie chce mi się czytać tematu?
Kruk
Posty: 1290
Rejestracja: 19.04.2004 13:39:12
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: Kruk »

Duże ;), Gatorbrake-i 8.
Wiesz co mnie boli? Że rower się pierdoli!
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

Kruk pisze:dostępny w PL, za granicą
A to pewnie o Londyn chodzi!
Soulforged
Posty: 452
Rejestracja: 11.04.2008 21:36:34
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Soulforged »

Kruk pisze:Duże ;), Gatorbrake-i 8.
Masz do nich tarcze 300mm, Super Monstera i starego Karpiela Armagedon? Komponowało by się...
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Kupił bo chciał, wg mnie fajne są i zawsze chciałem ich spróbować.
Kruk
Posty: 1290
Rejestracja: 19.04.2004 13:39:12
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: Kruk »

Soulforged- w normalnej wadze rower, zapewne lżejszy od większości. A tarcze strasznie leciutkie Gatorbrake 8cali(złote, powłoka Ti). Gdzież tak popularnie. Z przodu Big Ego i stary Rotec koło 180mm przód/tył.

EZrider- jakbyś kiedy był w Krakowie, albo gdzieś spotkał nie ma sprawy.
Lubię eksperymentować i różne wynalazki, a kupiłem tak duży zestaw z tymi Gatorbrake-ami za dobre pieniądze i było warto.

Ostatnio np. kupiłem kasetę Sunrace-a i była tania, co mnie rozbiło jest utwardzana powierzchniowo, co powinno znacząco wpłynąć na wolniejsze zużycie. Czego we wszelkich Shimano, Sram za większe pieniądze nie spotkałem.
Jeszcze ładnie wygląda :).
Wiesz co mnie boli? Że rower się pierdoli!
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość