Gdzie można kupić i wsadzić aluminiowe śruby?

ari4
Posty: 811
Rejestracja: 20.07.2007 16:25:32
Lokalizacja: Gdańsk - Wrzeszcz/Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: ari4 »

KubaLaPL pisze:Na pewno nie jest to anoda, musi to być jakiś inny proces.
To inaczej stal można barwić? Chyba pozostaje tylko farba...

Takie coś wyszperałem:
1. Ciemnoniebieską barwę nadaje się przedmiotom stalowym przez ich zanurzenie w ogrzanej do temp. 80-95°C kąpieli o składzie: 124 g tiosiarczanu sodowego, 38 g octanu ołowiawego i l l wody. W zależności od czasu zanurzenia otrzymuje się zabarwienie niebieskie o różnych odcieniach. Po uzyskaniu właściwego odcienia przedmioty płucze się w wodzie, suszy i natłuszcza.
2. Drobne części maszyn uprzednio oczyszczone w roztworze sody i wypłukane w gorącej wodzie barwi się na niebiesko przez zanurzenie w stopionej mieszaninie: 0,5 kg tlenku magnezowego i 5 kg azotanu sodowego. Po wyjęciu z kąpieli przedmiot przemywa się gorącym roztworem sody, suszy i pokrywa olejem.
3. Mieszaninę równych ilości azotanu sodowego i potasowego topi się w stalowym naczyniu. Naczynie powinno być czyste, gdyż rdza wpływa ujemnie na barwę. Mieszaninę topi się i ogrzewa do temp. 500°C, dodaje l część (objętościowo) dwutlenku manganu na 50 części mieszaniny. Zaniebieszczenie powstaje wskutek tworzenia się błonki tlenków żelaza. Zużywany dwutlenek manganu musi być uzupełniany co kilka godzin. Przedmioty stalowe uprzednio oczyszczone zanurza się na krótki okres czasu w roztopionej mieszaninie barwiącej ogrzanej do temp. 315-345°C, a następnie temperaturę podnosi się do 500°C. Czas zanurzenia wynosi 4-5 min. Im temperatura jest wyższa tym kolor niebieski jest bardziej intensywny. Po osiągnięciu właściwego zabarwienia przedmioty płucze się w czystej zimnej wodzie, a następnie w wodzie gorącej, suszy i pokrywa olejem.

A co z innymi kolorami? Jest tylko o niebieskim napisane.
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Znalazłem jak to się robi :)
Proces nazywa się azotowanie i polega na wytrąceniu ze stopu azotków metali (również azotku glinu), które osadzają się na powierzchni elementu. A mając już jakąś odmianę aluminium na powierzchni jesteśmy w stanie anodować a potem barwić :)
ari4, oczywiście, można na przykład oksydować...
Anodowanie de facto to nie jest barwienie elementów!
Z gówna bata nie ukręcisz.
ari4
Posty: 811
Rejestracja: 20.07.2007 16:25:32
Lokalizacja: Gdańsk - Wrzeszcz/Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: ari4 »

Oksydowanie z tego co wiem, to daje kolor szaro-czarny stali (np. broń). O innych kolorach nie słyszałem.
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

Są, np. szprychy Darta.

No dobra, one są "metalizowane" jednak. http://rowerowy.com/czesci/szprychy/szprychy_dartmoor

Btw http://rowerowy.com/czesci/szprychy/ody ... g_anodized :mrgreen:
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

ari4 pisze:Oksydowanie z tego co wiem, to daje kolor szaro-czarny stali (np. broń). O innych kolorach nie słyszałem.
Tak, ale jest to inny sposób barwienia, czyli to o co pytałeś. Wyjaśnienie ja się barwi specjalne stopy stali (z dużą domieszką alu) masz wyżej ;)
Z gówna bata nie ukręcisz.
maxxis
Posty: 1132
Rejestracja: 24.11.2008 19:43:06
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: maxxis »

Las3k_91 Ldz - waże 80-81 kg ;D , do tego dobra moc code i wszystko cacy :)
=Pietr3k=
Posty: 390
Rejestracja: 21.12.2011 23:52:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: =Pietr3k= »

Odświeżę temat, ponieważ także schodzę z wagi i aluminiowe śruby bardzo przypadły mi do gustu - głównie za brak rdzy, kolor i wagę. Kupiłem na próbę śruby M6 ProBolta.

W celu poglądowego sprawdzenia twardości materiału, ścieralności i wytrzymałości, wkręciłem taką śrubę na końcówce gwintu (3-4mm) do szyszki w sterówce i przy standardowym, ale mocnym dokręceniu gwint się nie zerwał ani nie zdeformował. Gniazdo także pozostało w dobrym stanie. Z pewnością nie jest to standardowe aluminium o wytrzymałości Rm=100-120MPa. Obstawiam tu wartość Rm~350MPa i być może na wydziale uda mi się ją za pozwoleniem sprawdzić na maszynie wytrzymałościowej :)

Śruby w mostku? Tak, ale nie w każdym rodzaju mostka i nie przy każdej średnicy...
Śruby w mostku (te skręcane na sterówce) są w 100% bezpiecznym wyjściem, ponieważ mają na celu przeciwdziałać obróceniu mostka i poddawane są tylko rozciąganiu. Podobnie śruba łącząca dekielek z gwiazdką.

Mostki typu Sunline V1 przykręcane do górnej półki, i z dekielkiem skierowanym ku górze, są moim zdaniem nieodpowiednie do stosowania alu w ogóle. Śruby są 'wyrywane' przy każdym mocnym i nierównomiernym obciążeniu ramion kierownicy pionowo w dół. Dodatkowo działają na nie momenty skręcające, ponieważ ruch mostka nałożonego na półkę nie jest stabilizowany materiałem mostka, np w postaci rantów opierających się o półkę.

Druga sprawa dotyczy śrub mocujących dekielek... Tu jest znacznie bezpieczniej, ponieważ część obciążeń w wybranych płaszczyznach przejmuje wyprofilowane wcięcie na kierownicę w korpusie mostka, a śruby poprzez dekielek dociskają ją do tego wcięcia. Im bardziej poziomo ustawiony dekielek, tym trudniej śruby złamać lub wyrwać przy skręcie kierownicą, ale dużo łatwiej przy nacisku od góry na jedno z ramion kierownicy :)

Jako wzór do stosowania śrub alu posłużyłbym się mostkiem RF Evolve DH, który posiadam, i który w dużym stopniu okala korpusem kierownicę w poziomie i jest przykręcony do sterówki - nie na płasko do półki. Poza tym wykorzystuje naprawdę potężne śruby M6. Ja, w każdym razie, w tym mostku niedługo alu zastosuję bez większych obaw :)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość