Pytanie na temat damperów.
Pytanie na temat damperów.
Witam od dłuższego czasu męczy mnie o co chodzi z tym progressive (nie wiem czy dobrze to napisałem) widzę np. ten sam damper i piszą że ten jest taki a ten taki powoli zacząłem się domyślać że może chodzi o tytanową sprężynę ale nie wiem, no i skoro już o jednym to co daje to "progressive".Z góry dzięki za odp. Pozdrawiam
Jest jeszcze Kompresja.
Kompresja - po prostu ugięcie (ściśnięcie) amortyzatora. Jak mówisz o regulacji to chodzi o zmianę sztywności sprężyny. Im sztywniejsza tym amortyzator jest twardszy. Tu chyba tłumaczenie jest zbędne.
Progresja - to jak bardzo rośnie siła potrzebna do ugięcia amortyzatora w całym zakresie skoku, względem sprężyny idealnie liniowej. W amortyzatorach powietrznych progresja zależy od wielkości komory powietrznej. Dla przykładu: weźmy dwa amortyzatory, jeden z małą a drugi z dużą komorą powietrzną. Obciążamy oba siłą 100N, oba uginają się o 10mm. Zwiększamy siłę do 500N - ten z dużą komorą ugiął się o 45mm, ten z małą o 40. Zwiększamy siłę do 1000N, ten z dużą komorą ugiął się o 90mm, ten z małą o 70mm. Po prostu im większa progresja (im mniejsza komora), tym amortyzator bardziej się utwardza wraz z ugięciem, przez co ciężko wykorzystać cały skok. Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
Kompresja - po prostu ugięcie (ściśnięcie) amortyzatora. Jak mówisz o regulacji to chodzi o zmianę sztywności sprężyny. Im sztywniejsza tym amortyzator jest twardszy. Tu chyba tłumaczenie jest zbędne.
Progresja - to jak bardzo rośnie siła potrzebna do ugięcia amortyzatora w całym zakresie skoku, względem sprężyny idealnie liniowej. W amortyzatorach powietrznych progresja zależy od wielkości komory powietrznej. Dla przykładu: weźmy dwa amortyzatory, jeden z małą a drugi z dużą komorą powietrzną. Obciążamy oba siłą 100N, oba uginają się o 10mm. Zwiększamy siłę do 500N - ten z dużą komorą ugiął się o 45mm, ten z małą o 40. Zwiększamy siłę do 1000N, ten z dużą komorą ugiął się o 90mm, ten z małą o 70mm. Po prostu im większa progresja (im mniejsza komora), tym amortyzator bardziej się utwardza wraz z ugięciem, przez co ciężko wykorzystać cały skok. Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
Pinkbike: marris.pinkbike.com/
Blog: rowerowelove.blogspot.com/
Blog: rowerowelove.blogspot.com/
mam 5th element jeżeli w czymś pomogę czyli progresywność to znaczy że jak wezmę normalny damper to wraz z ugięciem go będzie on coraz ciężej się uginał a progresywny niezależnie jak jest ugięty będzie w każdym punkcie ugięcia potrzebował taką samą siłę co np. na początku tak ja to bynajmniej zrozumiałem 

Sam się zamieszałeś, bardziej liniowy damper tak się będzie zachowywałdh_fr pisze:progresywny niezależnie jak jest ugięty będzie w każdym punkcie ugięcia potrzebował taką samą siłę co np. na początku tak ja to bynajmniej zrozumiałem

Aha, 5th element był produkowany przez firmę "Progressive Suspension", może stąd Ci się to wzięło.
A tak przy okazji: http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
http://miki-ck.pinkbike.com/ Freeride!
-
- Posty: 5216
- Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Sprężyny, tak. A dochodzi jeszcze charakterystyka tłumienia, która może być różna. Jeszcze jest często szybka kompresja, wolna... i tu nie policzysz charakterystyki obciążając ciężarkami.Marris pisze:Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
No i w takich 5thach, Swingerach czy DHXach możesz zmieniać wielkość komory powietrznej i ciśnienie w niej - masz większą lub mniejszą progresję.Marris pisze:Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
Re: Pytanie na temat damperów.
ok już trochę wiem więcej, jak się zmienia wielkość tej komory i czy z tą progresywnością mają coś do czynienia taka sprężyna http://www.google.pl/imgres?q=spr%C4%99 ... ,s:0,i:102 a taka http://www.google.pl/imgres?q=tytanowa+ ... 4,s:0,i:80
-
- Posty: 5216
- Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość