Pytanie na temat damperów.

dh_fr
Posty: 249
Rejestracja: 26.11.2011 23:07:07
Kontakt:

Pytanie na temat damperów.

Post autor: dh_fr »

Witam od dłuższego czasu męczy mnie o co chodzi z tym progressive (nie wiem czy dobrze to napisałem) widzę np. ten sam damper i piszą że ten jest taki a ten taki powoli zacząłem się domyślać że może chodzi o tytanową sprężynę ale nie wiem, no i skoro już o jednym to co daje to "progressive".Z góry dzięki za odp. Pozdrawiam
Marris
Posty: 79
Rejestracja: 19.09.2011 08:56:16
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Marris »

Jest jeszcze Kompresja.

Kompresja - po prostu ugięcie (ściśnięcie) amortyzatora. Jak mówisz o regulacji to chodzi o zmianę sztywności sprężyny. Im sztywniejsza tym amortyzator jest twardszy. Tu chyba tłumaczenie jest zbędne.

Progresja - to jak bardzo rośnie siła potrzebna do ugięcia amortyzatora w całym zakresie skoku, względem sprężyny idealnie liniowej. W amortyzatorach powietrznych progresja zależy od wielkości komory powietrznej. Dla przykładu: weźmy dwa amortyzatory, jeden z małą a drugi z dużą komorą powietrzną. Obciążamy oba siłą 100N, oba uginają się o 10mm. Zwiększamy siłę do 500N - ten z dużą komorą ugiął się o 45mm, ten z małą o 40. Zwiększamy siłę do 1000N, ten z dużą komorą ugiął się o 90mm, ten z małą o 70mm. Po prostu im większa progresja (im mniejsza komora), tym amortyzator bardziej się utwardza wraz z ugięciem, przez co ciężko wykorzystać cały skok. Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
Pinkbike: marris.pinkbike.com/
Blog: rowerowelove.blogspot.com/
dh_fr
Posty: 249
Rejestracja: 26.11.2011 23:07:07
Kontakt:

Post autor: dh_fr »

mam 5th element jeżeli w czymś pomogę czyli progresywność to znaczy że jak wezmę normalny damper to wraz z ugięciem go będzie on coraz ciężej się uginał a progresywny niezależnie jak jest ugięty będzie w każdym punkcie ugięcia potrzebował taką samą siłę co np. na początku tak ja to bynajmniej zrozumiałem :D
miki_ck
Posty: 1491
Rejestracja: 25.11.2008 21:19:53
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: miki_ck »

dh_fr pisze:progresywny niezależnie jak jest ugięty będzie w każdym punkcie ugięcia potrzebował taką samą siłę co np. na początku tak ja to bynajmniej zrozumiałem
Sam się zamieszałeś, bardziej liniowy damper tak się będzie zachowywał ;)
Aha, 5th element był produkowany przez firmę "Progressive Suspension", może stąd Ci się to wzięło.

A tak przy okazji: http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

Marris pisze:Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
Sprężyny, tak. A dochodzi jeszcze charakterystyka tłumienia, która może być różna. Jeszcze jest często szybka kompresja, wolna... i tu nie policzysz charakterystyki obciążając ciężarkami.
Marris pisze:Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
No i w takich 5thach, Swingerach czy DHXach możesz zmieniać wielkość komory powietrznej i ciśnienie w niej - masz większą lub mniejszą progresję.
dh_fr
Posty: 249
Rejestracja: 26.11.2011 23:07:07
Kontakt:

Re: Pytanie na temat damperów.

Post autor: dh_fr »

ok już trochę wiem więcej, jak się zmienia wielkość tej komory i czy z tą progresywnością mają coś do czynienia taka sprężyna http://www.google.pl/imgres?q=spr%C4%99 ... ,s:0,i:102 a taka http://www.google.pl/imgres?q=tytanowa+ ... 4,s:0,i:80
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

Obie są liniowe, jak to sprężyny. Ta druga jest tytanowa - lżejsza. I tyle różnic.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości