Spaced pisze:Projektując sztywną rame też nie masz jej w rękach. Bez przesady. Sztywność zależy od paru konkretnych czynników, to nie czarna magia.
Zgadzam się
hemi427 - Nie oceniaj ludzi, których nie znasz.
Część osób z tego forum ma duże doświadczenie i też projektują części do rowerów. Ja mam kilkuletnie doświadczenie w projektowaniu elementów zawieszenia, które następnie wykonywałem na zamówienie i testowałem. Jak się pogięły lub były mało sztywne - to znów projektowałem i testowałem. Mogę Ci powiedzieć trafnie bardzo dużo o sztywności ramy i jej pracy z samego wyglądu. Po bodajże 7 latach ciągłych badań (taką mam pasję) widzę to od razu
hemi427 pisze:Ale nie chodzi tu o ten cały wachacz ale jakie macie podejście, mimo że jesteście pewnie młodsi, "nie znam się ale jestem ekspertem" to strasznie polskie i przeraża fakt że ci młodsi wcale się tego nie wyzbywają. Nie znam tematu, nie mam wiedzy - nie wypowiadam się ale pozwalam sobie na ciekawość a nie wydaje osądy !
hemi427 pisze: "Sztywność zależy od paru konkretnych czynników, to nie czarna magia." - a cz ty znasz te czynniki ?
Od siebie dodam kilka czynników, które zawsze uwzględniam:
1) konstrukcje trójkąta, ich wielkości i punkt umocowania w nich osi, rozstawy elementów symetrycznych,
2) ściskanie dampera - pod jakim kątem na początku i na końcu skoku, z ilu stron ściskany, jak długi jest,
3) wirtual czy jednozawias - położenie głównej osi obrotu względem suportu,
4) element z karbonu czy alu, ilość takich elementów, sposób łączenia,
5) połączenia łożyskowane - czy wahacz wchodzi w wahacz czy jest przyległy jednostronnie, szerokość łożysk,
6) podatność na zjawisko karbu połączonych rurek, kąty gięcia, wielkość przekrojów oddzielnie w płaszczyźnie osiek i płaszczyźnie kół, i kilka innych...
Spaced pisze: Impuls ma wpływ teoretyczny ale w praktyce liczy się kształt krzywej przełożenia i stąd czułość tej ramki. Musiałbyś policzyć jaki konkretnie ma wpływ impuls ale moim zdaniem znikomy.
Nie tak to rozważam. Słowo impuls podałem tylko na potrzeby spójnej definicji. W praktyce tym impulsem jest po prostu siła reakcji podłoża na koło np. po oddanym skoku
