kubuspunxdh Nie wiem o co Ci chodzi.Jeżeli wg Ciebie do wykorzystania sprężystości gumy potrzebna jest NASA, to do cholery jak sobie radzisz z kondomami? Mamę wołasz ?
off_road - może zostały zmienione uszczelki, a może tylko ich gniazda. Jedno jest pewne - odstęp klocków od tarczy musi być mniejszy, więc coś pokombinowali
Napisałem poradnik tuningowy, a następnie sprzedałem prawa autorskie jakiemuś kolesiowi, który teraz zajmuje się(a może już nie) dystrybucją na allegro.
Z wykształcenia jestem lekarzem, więc nie będę sypać wzorami i prawami fizyki...
Ad rem:
Przewód nowego typu tj. BH90 jest nieco sztywniejszy od BH80 i BH59. Jego średnica możliwe, że jest większa, ale to nie ma znaczenia teraz. Wszystkie nowe shimano zostały przeprojektowane tak, aby funkcjonowały na wyższych ciśnieniach. Krótko mówiąc oznacza to, że klamka(pompa) daje wyższe ciśnienie przy takiej samej sile nacisku na dźwignię, w porównaniu z pompą starego typu. Czy średnica tłoka w klamce jest inna? Nie wiem. Wiem na pewno, że inne jest przełożenie siły ręki na generowane ciśnienie. Dlatego właśnie Sh wprowadziło nowy, sztywniejszy przewód.
Zastosowanie przewodu 59 lub 80 w połączeniu z nową klamką spowoduje pogorszenia działania hamulca. Stare przewody będą się poddawać.
Konsekwencją podwyższenia przełożenia klamki jest zmniejszenie ilości tłoczonego płynu. Np. stara klamka 810(niskie ciśnienie, dużo oleju) potrzebuje 15mm ugięcia aby docisnąć klocki zacisku 810 do tarczy. Nowa(duże ciśnienie, mało oleju) klamka potrzebuje 25mm ugięcia aby docisnąć klocki zacisku 810. Aby zniwelować tak duży skok, zdecydowano o przeprojektowaniu zacisku tak, aby w pozycji jałowej odległość klocków od tarczy była mniejsza niż w starym modelu. Dzięki temu niska wydajność objętościowa nowych klamek nie stanowi problemu.
Świetnie opisałeś to, co i ja miałem okazję zaobserwować. Zjawisko nasila się gdy klamka jest cyklicznie szybko naciskana i puszczana. Co ciekawe - w przypadku klamek 985 Race przez szybkie naciskanie klamka potrafi dojść niemal do gripa!
http://imageshack.us/photo/my-images/21/klamkac.jpg/
Zrobiłem schematyczny rysunek pokazujący co się dzieje we wnętrzu klamki. Nie narysowałem sprężynki.
Najpierw zerknij na obrazek a potem przeczytaj opis.
Faza I :
1. Pozycja spoczynkowa.
2. Tłok jest naciskany. Port otwarty. Płyn w objętości V1 jest tłoczony do zbiorniczka wyrównawczego. Tłoczki w zacisku stoją.
3. Tłok jest naciskany. Port zamknięty. Płyn jest tłoczony do przewodu. Tłoczki zacisku wysuwają się, uszczelki odginają się w stronę zewnętrzną. Klocki w kierunku tarczy.
4. W tym momencie klocki dotknęły tarczy. Do przewodu został wtłoczony płyn o objętości V2. Uszczelki zacisku w pozycji maksymalnie ugiętej.
Faza II :
5. Klamka puszczona, tłok cofa się dzięki sprężynie. Port zamknięty. Płyn jest zasysany do cylindra. Tłoczki zacisku cofają się. Uszczelki siłą sprężystości prostują się i wspomagają powrót płynu.
6. Tłok nadal się cofa, klocki są już niemal tak oddalone tak jak w pozycji spoczynkowej. Uszczelki zacisku wyprostowane. Port zamknięty.
7. Tłok wycofuje się poza port, otwierając go. Jednak szybkość cofania tłoka jest tak duża, że port nie nadąża z podawaniem płynu ze zbiornika. W skutek tego płyn jest zasysany z przewodu. Tłoczki zacisku cofają się, uszczelki na tłokach są odgięte w stronę wnętrza zacisku.
Klocki są oddalone mocniej niż w pozycji spoczynkowej,
8. Tłok w pozycji spoczynkowej. Uszczelki ustawiają tłoki zacisku w pozycję spoczynkową. Płyn w objętości X jest zasysany do przewodu, a port wyrównuje ciśnienie podając taką samą objętość. Klocki w zacisku ustawiają się w pozycji spoczynkowej